Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Hvordan var det? Måtte dere ha mange kjøretimer? Tok dere teorikurs ved kjøreskolen, eller leste dere kun selv? Har endelig bestemt meg for å få tatt lappen! Holdt på med lappen da jeg var 18 også, men pga forskjellige omstendigheter ga jeg det opp. Med to barn så er det utrolig tungvint å ikke ha lappen. Og jeg er så utrooolig lei av å stå i snøføyka å vente på en buss som er 20 min forsinka hver bidige dag:( Så motivasjonen er på topp:) Vil gjerne høre erfaring fra andre voksne damer som har tatt lappen:)
Mayken Skrevet 5. februar 2009 #2 Skrevet 5. februar 2009 Det vil jeg også. Selv så tok jeg trafikalt grunnkurs for 1 år siden og har nå vært og hentet meg et pakketilbud hos en kjøreskole. Må bare få overskudd og ork til å sette meg ned med teoriboka og lese litt igjen. Har meldt meg på til mørkekjøring, men er ikke sikkert jeg får plass før til neste år.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. februar 2009 #3 Skrevet 5. februar 2009 Jepp, jeg fikk lappen noen dager etter at jeg fylte 30, så jeg var absolutt voksen ;-) Var så lei av å være avhengig av andre, vente på t-bane/buss pluss at jeg visste at jeg ville ha barn inne få år og da er det greit å ha lappen. Jeg tok hele pakka siden jeg hadde liten erfaring, teori og mange timer. Tok vel en 30 timer, selv om jeg sikkert kunne klart meg med mindre. Tok masse tester på nettet før teoriprøven, og den klarte jeg med glans. Jeg var ihvertfall bedre rustet til å bli en god sjåfør nå enn jeg hadde vært da jeg var 18, og det synes jeg at jeg er også. Jeg hadde ganske høye krav til meg selv da, men det følger vel med alderen. Lykke til, du kommer ihvertfall ikke til å angre på at du har lappen. Et tips til etter at lappen er i havn er å ikke la mannen kjøre selv om dere bare skal i butikken, her har det vært meg som har kjørt mest (min bil) og dermed har jeg fått masse erfaring.Tut og kjør :-)
*enfalmawen* Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 Jeg holder på å ta lappen nå, er jo ganske så voksen (22 år). Har ihvertfall to barn og jobber 100% også. Jeg skal ha teorikurs, mest fordi det er den beste måten for meg å lære på. Jeg syns det er veldig kjedelig faktisk, men jeg har ikke kjørt så mye så jeg må ha mange timer.
Hanne Pannekake Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Da jeg ble gravid fikk jeg "kniven på trupen" av samboer og måtte ta lappen. Planen var å få unge og lappen før jeg fylte 30. Det hold på å ryke da vesla meldte sin annkomst samme dag jeg skulle kjøre opp (kanskje litt optimistisk å planlegge oppkjøring 3 dager før termin?), men kjørte opp en mnd etter, og rakk å få både barn og lappen før 30 med en uke;) Jeg tok ikke teorikurs, men som andre her har skrevet, tok jeg mange tester på nettet og leste som en gal. Litt prestasjonsangst og hadde overhodet ikke lyst til å stryke som 60-70% av de andre som tar prøven. Jeg tror jeg hadde ca 15 kjøretimer (inklusive de obligatoriske), men jeg øvelseskjørte MASSE med samboer. Jeg kjøpte en pakke som inkluderte 10 timer til ca 11000-12000kr, men det ble jo mye dyrere. Rundt 20000...for pakkene inkluderer ikke oppkjøring, leie av bil til oppkjøring, mørkekjøring, trafikalt grunnkurs, teoriprøve, div gebyrer (min gjorde i alle fall ikke det). Trafikalt Grunnkurs, mørkekjøring, langkjøring og glattkjøring er i og for seg greit, men litt kjeldelig siden du må ta det sammen med 17åringer... Men det er definitivt verdt det! Både morsomt og praktisk å kjøre;) Det er bare å hoppe ut i det. Lykke til!
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. februar 2009 tusen takk for svar alle sammen! Blir inspirert av å høre om andre som har klart det:) Selvtilliten er ikke akkurat på topp, men jeg SKAL bare klare dette!!
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 De følelsene der husker jeg, jeg syntes det var fryktelig skummelt til å begynne med, men det går over med tiden. Man må bare tørre å prøve, og etterpå er man veldig glad man gjorde det. Ang. å stole på andre sjåfører, så skal du ikke det. En del av trafikken er å alltid følge med på de rundt deg, mange skipper vikeplikt og signal og da må man tilpasse seg deretter. Det lærer du fort :-)
gærne ko Skrevet 5. februar 2009 #8 Skrevet 5. februar 2009 Tok lappen når eg var 26-27. Måtte ha trafikalt grunnkurs, tok teorien på egenhånd. Hadde mange køyretimer, men det var fordi eg har øvelseskøyrt lite og hadde ingen å øvelseskøyre med heller og på grunn av fødsel hadde et halvt år opphold. Men føler at når en er "voksen" så har en en fordel, og det er at en faktisk har en litt større forståelse av trafikkbildet og faktisk kan en del regler sjølv om en ikkje køyrer bil. Det var i alle fall det køyrelæreren min sa, og det følte eg sjølv også. Følte meg mykje tryggare enn når eg øvelseskøyrde når eg var 17-18. Har no hatt lappen i 2 år, og det er så godt! Kan knapt huske korleis det var å ikkje ha lappen Men kan bli litt for enkelt å bare kaste seg i bilen og, så til våren skal eg tørke støv av sykkelen min som har blitt forsømt stygt siste 2 åra...
gærne ko Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Bare ta kontakt med køyreskulen. Eg følte meg mykje tryggare på veien når eg begynte å øvelseskøyre når eg var 26 enn når eg var 17-18. Øvelseskøyrde litt når eg budde heime, men flytta når eg var 19, så mellom 19 og 26 hadde eg ingen køyring. Men følte meg bedre rusta til å begynne å køyre når eg var 26.
gærne ko Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 Nei, det går fort. Men første vekene med lappen følte eg meg sånn også. Viktig å køyre så masse som mulig med en gang en har fått lappen. Køyrelæreren min overlot sin snertne mercedes til meg rett etter eg var ferdig med å køyre opp, for han måtte ha skulebilen med en gang er hadde køyrt opp og kunne ikkje køyre meg tilbake frå biltilsynet. Hehe, følte meg ikkje trygg på veien i det heile tatt, men det gikk bra og eg kom fram til køyreskulen med bilen uten en bulk Utrulig hyggelig kar! 2 dager seinare kjøpte eg bil, og sia har eg kjørt masse. Tvinga meg til å køyre kvar dag første vekene etter lappen sjølv om eg egentlig ikkje hadde behov for å komme meg rundt kvar dag. Ikkje overlat all køyring til mannen når du har fått lappen!
klg,2 boys now:) Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 jeg var 22 år da jeg kjørte opp.ganske voksen:)hadde 10kjøretimer,leste selv til teorien,greide den på første forsøk knall fornnøyd med den.merket at jeg var mere pysete å kjørte mye saktere enn om jeg hadde vært 18år.men var jo egentlig helt greit det for lettere å mestre med lav fart. lykke til å kast deg ut i det,blir du ferdig med det.
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 Jeg kjørte opp i august, 29år gammel. Hadde riktig nok mye av det obligatoriske fra før og hadde øvelseskjørt en hel del så jeg slapp unna med litt oppfriskings timer og noen ekstre timer med langkjøring, kosta meg 10 000. Selv om jeg hadde alt obligatorisk fra før og terorikurs så måtte jeg ta trafikalt grunnkurs, så start med det hvis du ikke har det. Jeg leste på terorien selv denne gang og tok tester på nett, men anbefaler kurs hvis du ikke har had det før. Har selv gitt opp endel ganger, blitt litt redd, ikke turt å kjøre opp osv....men med 3 barn, pluss at jeg bodde på landet med buss som ofte var forsinka her også, og sure busssjåfører, barnehageplass til jentene midt i mellom og en samboer som er MYE borte, kjøreavstand til nærmeste butikk, vel....jeg hadde ikke noe valg lengre. Og livet før og etter lappen, vidt forskjellig. Jeg føler en frihet jeg ikke ante eksisterte....og jeg ELSKER å kjøre bil nå. :-) Selv på vinterføre, så hiv deg i det og få det gjort!!! Ikke så vanskelig å klare det som man tror på forhånd. :-)
Gjest Skrevet 5. februar 2009 #13 Skrevet 5. februar 2009 Lappen kosta meg alt i alt 19 000, glemte å skrive opp det, skulle jeg tatt alt obligatoriske da så hadde det vel blitt enda dyrere....var mye rimeligere for noen år sia da jeg holdt på som "værst"...hehe
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 5. februar 2009 Tusen takk for kjempefine svar! Gleder meg til å begynne! Skal bli deilig å bare kunne sette seg i bilen når jeg skal hjem fra jobb, da bruker jeg 15 min. istedet for 1 time som det tar med buss!!
Desemberprins kom 20des :) Skrevet 5. februar 2009 #15 Skrevet 5. februar 2009 Jeg tok lappen i en alder av 23 år,var litt flaut siden alle de andre var 16 og 18 år:) Men det var bare ved det obligatoriske jeg var sammen med dem,ellers leste jeg på teoriprøven selv og hadde vel 12 kjøretimer utenom de obligatoriske. Lykke til:) det er en befrielse å he lappen:)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. februar 2009 #16 Skrevet 5. februar 2009 Skjønner hva du mener, og tror det er en typisk ting som kvinner er redd for (tror det er derfor vi blir kalt "kvinnfolk i trafikken" ;-) Det går seg til, og det den tiden det tar, og som min kjørelærer sa til meg; når du er først så bestemmer du farten. Ikke la noen stresse deg. Skal du inn i en rundkjøring så skal du kun sjekke om du har vikeplikt for noen, da skal du faktisk regne med at folk overholder vikeplikten sin (og de fleste gjør jo det). Ingen til din venstre, fint - du kjører. Du ser noen komme og er usikker på om du rekker det, da venter du. Vær trygg og sikker, ikke nøl. Det kan skje mer om du nøler og folk må bråbremse bak deg enn om du tar en avgjørelse og holder deg til den. Kjør på, det er ledig. Det ER ikke din jobb å passe på de andre, selv om man alltid må ha et øye med andre. Dette kommer etterhvert. Man sier jo at det tar 5 år å bli en god sjåfør, og det tror jeg er riktig. Det kommer litt snikende, en vakker dag tenker du at dette er jo lett, husker den gangen jeg var så redd for alt...det gikk fort over! Men igjen, viktig at du kjører mye selv så du blir sikker. Det er alt for vanlig å la mannen stå for all kjøring hver gang man skal noe, og da lærer man ingenting og får ikke den selvsikkerheten man trenger i trafikken. Vi er kvinner, vi kan da for søren gjøre flere ting på én gang, som å kjøre OG bruke blinklys...dette går bra skal du se ;-)
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #17 Skrevet 5. februar 2009 ja, tusen takk for alle svar! 3småkrapyl:) . Du får hive deg på du også!!! Hehe...jeg tenker i mitt stille sinn at det er jo utrolig mange "snodige" folk som har klart å ta lappen, så hvorfor skal ikke jeg også klare det?!! hihi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå