Gå til innhold

Grensesetting til 17 åring?

lillesøster skal bli storesøster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lillebror boende her nå, dvs dette blir 3dje natta han er her, han var her til middag i dag, men ellers har vi sett minimalt til han på dagtid.

Grunnen til at han er her er at han ringte meg på mandags kvelden å spurte om han kunne overnatte, han hadde krangla med mamma, og de har noen uoverenstemmelser. Selvfølgelig tar jeg imot min bror med åpne armer når han har problemer.

Mamma vet at han er her, men han har ikke snakket med henne siden før han dro hjemmefra, han vet heller ikke at hun vet hvor han er.

Hva er innetid for deres snart 17 åringer?

Og hvordan reagerer dere om de kommer for sent?

Jeg har sagt han skal være inne kl 22.30, og måtte gi beskjed om det ble senere, jeg ringte han 22.55 da han ennå ikke var kommet, han kom inn nå for 10 min siden, 23.15.

Nå aner jeg jo ikke om han blir "boende" lenge, håper egentlig ikke det, men hvilke grenser og retningslinjer bør jeg sette for han?

Han er flink med ungene når han er her mens de er våken, de lekte veldig fint sammen i ettermiddag.

Kan jeg stille de samme kravene til han som jeg ville gjort til mitt eget barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deres regler gjelder selvsagt når han er deres gjest.

Noe annet er helt uaktuelt. Men dere må sette dere ned og snakke om dette, sånn at det er klinkende klart at det er forventet at sånn er det, og hvorfor. (At du faktisk blir engstelig for han når han ikke kommer til avtalt tid, fks)

Min datter blir straks 17, og vi avtaler litt forskjellig, alt ettersom hva hun skal.Er det en kamp hun skal se, som varer litt lengre, og er lengre reisetid til, så er det jo greit å komme hjem kl 23:00 på en fredagskveld.

Men jeg synes ikke det skal være senere enn det. Jeg har alltid vært litt streng på tidspunkt...og å holde innetiden. Jeg liker bare rett og slett å vite hvor jenta mi er.

Nå er hun heller hjemme enn borte, og har kjæresten sin her på besøk mer enn er borte andre steder (heldigvis)

Hvis min datter kommer med vilje for sent hjem (har hendt bare 1 eller 2 ganger) vanker det husarrest 3-4 dager...men det er ikke noe problem, siden hun alltid holder tiden (uteom de par "spesielle" gangene...) Det har vært straff nok.

Hadde ikke det hjulpet, hadde jeg bare tatt fra henne mobilen. DET hadde hjulpet! ;o)

Men heldigvis, som sagt, har vi ikke dette problemet..

Hun legger seg klokka 21:30 i ukedagene...

Uansett, så må jo broren din forholde seg til dine regler. Han er gjest i ditt hus, og det har med respekt å gjøre.

Skrevet

Joda, selvfølgelig på han forholde seg til reglene som er, det gjør han jo også i forhold til å rydde opp etter seg og slikt, han tar seg ikke til rette for å si det sånn. Det er dette med innetider som er det største "problemet", vet mamma sliter med et når han er hjemme også, men jeg synes ikke jeg kan pålegge han for mye, mamma sier jeg kan f.eks fortelle han at han MÅ pusse tenner, men det synes jeg ærligtalt ikke er mitt ansvar å fortelle en 17 åring, samboern har såvidt fortalt hvor viktig det er, og han har fått en ny tannbørste(hadde ikke med sin), men mer enn det synes jeg ikke er riktig av oss å gjøre.

Jeg synes ikke jeg kan pålegge an så mye ansvar heller, han er jo ikke her på dagtid, og når han kommer inn kl 23.00 er det jo litt sent å få han til å tømme oppvaskmaskina eller henge opp klær... Northernlights, når har dattra di innetider i uka? Jeg synes jo 22.30 er sent selv om jeg vet hvor han er og hva de gjør. Han er hos en kompis, og de holder på med data greier som visstnok tar litt tid og de kan ikke avslutte før de er ferdige. Men jeg kan vet forvente at han gir beskjed at han kommer sent, hadde tilogmed sagt det til han.

Han var hos oss i sommer mens mamma og de var på ferie, da hadde han 22.30-23.00 som innetid, men da hadde han jo fri.

Han står opp og går på skolen når han skal, men han må vekkes. Ba han om å stille vekkerklokka til i morges,siden han pleier å stå opp tidligere enn vi gjør, men han måtte vekkes når vi stod opp alikevel.

Skrevet

Så lenge han bor hos deg er det dine regler som gjelder, men skjønner at det er vanskelig å vite hvor du skal sette grensene siden han er broren din og delvis gjest.

Grensene bør være klare og tydelige og han bør være klar over konsekvensene av å bryte dem. Han går kanskje på skole? Han bør ikke legge seg senere enn at han klarer å stå opp i god tid om morgenen og fungere gjennom dagen. Tenker også at han bør få en oppgave eller flere hvis han bor hos dere lengre tid om gangen.

Han bør vel få være med å bestemme hvor grensene går, hva han synes er greit, men du bestemmer til slutt.

Jeg lurer litt på hvorfor han kommer til deg når han har kranglet med moren sin? Det kan selvsagt være en god grunn for det, men pass på at han ikke drar hver gang det blir en konflikt, for da gjør dere han en bjørnetjenste.

Skrevet

Joda, han går på skole, og kommer seg opp om morgenen når jeg vekker han.

Jeg får se det litt ann, han drar kanskje hjem til helga om pappaen kommer hjem i helga(han er fisker og ute hele uka)

Det er første gang han kommer til meg etter en konflikt hjemme, etter det jeg forstår på mamma var det ikke en veldig alvorlig konflikt heller, mamma hadde koblet ut strømmen på data rommet fordi han nekter å rydde det tiltross for at det er bare han som bruker det.

Om han blir over helga, eller evt kommer tilbake i neste uke skal jeg sette litt mer grenser tenker jeg, og komme med mine forventninger til han.

Skrevet

Jeg vet at enkelte har større problemer med gutter når det gjelder dette med personlig hygiene, og at de må fortelles å pusse tenner og dusje. Har ikke hatt dette problemet selv, men har hørt "skremmende" historier. Fks pleide nevøen til mannen min å bo hos bestemora da han var 18. Han kunne finne på å la dusjen gå, mens han satt på gulvet på badegulvet, fordi han ikke giddet å dusje, men gjorde det sånn at bestemora skulle tro han dusjet(!)

Spesielt tilfelle, kanskje, men noen gutter er slarkete med sånt. Kanskje ikke så seint i alder, men noen henger vel etter litt.

Jeg har sagt at min datter må være hjemme senest 21:30 på ukedager, når det er skole dagen etter. Men hun er en kveldstrøtt person, og det er ikke noe stort problem. Hun tar ansvar selv, så jeg trenger ikke be henne om å legge seg, gjøre lekser, pusse tenner etc.

Når det er skole dagen etter, trenger ungdom nok søvn, og hvis de er ute til langt utpå kvelden, sier det seg selv at de ikke kommer seg i seng før enda senere. Og da blir det iallefall ikke nok søvn. Og hvis du må vekke han, har han ikke ansvar for seg selv.

Jeg vekker aldri datteren min. Hun står opp klokka 5 på morgenen, dusjer, fikser seg opp, spiser frokost og tar skolebussen klokka 6:30.

Jeg synes at de er gamle nok til å ta ansvar for seg selv når det gjelder vekking når de er 17.

Jeg har gitt 10 åringen vekkeklokka, for jeg synes HAN er gammel nok til å begynne å ta det ansvaret allerede nå! Men jeg står opp sammen med han, og ser til at han kommer seg ut døra klokka halv syv.

Men en 17 åring bør få til alt dette der helt alene =o)

Lykke til!

Skrevet

ok. Kan kanskje kjøre løpet 1 time senere enn dere siden skolene ikke begynner før 8.30, og han har 10 min skoleveg. Han pleier å stå opp kl 7.30 når han er hjemme, men siden vi aldri står opp før 7.45, vekker jeg han da. Han sa han skulle klare å våkne av vekkerklokka selv, men han har ikke klart det hittil.

Om han kommer i dag skal jeg be han om å dusje, det har han ikke gjort siden han kom med mindre han har gym eller basseng på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...