Gå til innhold

ang. denna her røykekrangelen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

dere som skriver: når man er gravid, går det utover noen andre også....... har dere ikke tenkt på at om dere dør av lungekreft, som min far gjorde ifjor, kun 49 år gammel. går det faktisk ut over ALLE rundt dere! min bror var 15 år, bestemor (hans mor) lever enda...! så ikke kom å døm gravide røykere, (dere som syntes det er greit å begynne etter fødselen igjen!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syns det er helt greit med røyking under svangerskapet. jeg røyker selv.. men har trappet ned. men jeg kommer aldri til og slutte..

men jeg syns det ser dumt ut at en høygravid jente/dame går og røyker.. men det syns sikkert folk om meg også når de ser meg røyke.

jeg få stadig høre at jeg må slutte og røyke. hvorfor skal jeg det, jeg blir stressa av det, og barnet i magen reagerer når jeg er stressa.. han bllir hva jeg er liksom.

Så jeg syns gravide jenter/damer skal kose seg med den røyken de tar seg..

Skrevet

11:18 5.02.2009:

Bra du har det synet:)

Håper du koser deg med sorgen, om barnet ditt skulle dø,på grunn av at du nettopp røyker.

Barnet blir ikke så stressa av du slutter å røyker,han/hun blir mere stressa av at han/hun ikke for nokk oksygentilførsel til sine vitale organer på grunn av at du nettopp røyker.

Men for all del,tenk på deg selv:)Kooooos deg med røyken:):)

Skrevet

Uff, det er så tragisk å høre sånne dumme mennesker som deg... Klarer ikke slutte, buhu, stakkars deg. Akkurat som de som forgriper seg på småbarn, klarer ikke slutte.... herregud, ta deg sammen!

Skrevet

Min veninne klarte desverre ikke slutte å røyke under svangerskapet, hun prøvde, og hun trappet ned på antall sigaretter, men klarte ikke slutte helt. Hun lagde seg unskjuldninger og babatelliserte røykingen.

Da hennes søte babygutt kom til verden virket alt så flott. Men etter få dager hjemme bar det til rikshospitalet, for den lille gutten hadde alvorlige hjertefeil. Han måtte igjennom flere måneder med operasjoner, helt til han døde for få uker siden...

Ingen vet sikkert at det var røyken som var grunnen til hjertefeilen, men min veninne lever med skyldsfølelsen hver dag. Og vil aldri tilgi seg selv for at hun ikke skrudde selvdisiplinen på fullt, og taklet livet uten røyk.

Jeg har selv vert storrøyker, men sluttet samme dag som graviditetstesten viste to streker.. Ja, det var knallhardt! Men det er jeg villig til å offre

Skrevet

Ikke det at jeg er så forbanna mye bedre enn andre og slikt, sam jeg er mann. MEN jeg tør påstå med 100% sikkerhet at du kan få diagnosen lite inntelegent. De som røyker under svangerskapet har mindre hjerne enn de som klarer å slutte. Det samme gjelder de som forsvarer de som røyker.

Jeg fortalte min mening til min svigerinne. Og svigermor forsvarte hun (det er datteren av 3 døttre svigermor sier er spesiell, derfor må hun få ekstra god behandling).

Så jeg gir de diagnosen mindre inntelegent.

Skrevet

Huff=( Noe så trist. Jeg synes,uansett hva alle andre sier,at røyking er en ting man bør slutte med uansett om man er frisk eller gravid....man dør av det..selfølgelig er sjangsene stooore for at en liten bebi som ikke engang er født tar skade av det. Jeg synes det er det mest egoistiske i verden å nyte røykrundt både gravide og andre folk...vedsiden av deg på bussholderplassen feks,kan det stå noen som nylig mistet noen til denne kreftpinnen.Det er helt utrolig hva folk ofrer for røyken sin...og det er gift...man elsker giften...det er jo helt syykt...tenk dere litt om da.Det er jo selvdestruktivt...som men narkomane..det er det samme..bare det at deres stoff er lovlig...Røyk er narkotika...kommer fra en plante d og som så mye annet narko.

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå blir sikkert noen forbannet på meg... Men gravide som røyker er en skam. Kan ikke forstå at den kommende pappa kan godta det heller.. Hadde jeg vært mann og noen gått gravide med mitt barn, så hadde jeg krevd røykeslutt !! Fra dag 1 der testen viste "gravid" !

Jeg har en venninne som røyker som gravid, og jeg klarer ikke å se henne lenger. Det er så ufattelig egoistisk! Og ikke bare det, hun kan godt ta et glass vin hver eneste uke også. Hva er vitsen??? Åååå, jeg blir så lei meg på disse barna sine vegne... Selv er jeg gravid og tåler ihvertfall ikke å se gravide røykere nå...

Skrevet

Jeg røyket under mitt forrige svangerskap, men en flott og helt frisk unge uten noe galt det hele tatt..

Jeg syns man tar litt for mye av egentlig mht røyking for det finns ting som er ennå værre men som man ikke kommer seg vekk fra..

Pratet med jordmor, lege osv forrige gang og de sa alle sammen at røyk ikke er så sinnsykt farlig som mange gjør det til.

MEN at det kan påvirke barnet og det er fint om jeg sluttet.

Prosentene mellom en unge med hjertefeil født av en røyker og ikke røyker er ikke mange gitt...

Jeg selv vil ikke røyke nå men uansett..

Man er ikke hjerteløs og ønsker en syk unge selvom de røyker..

Skrevet

Skrev endel feil pga litt ødelagt tastatur

Skrevet

Jeg syns ikke eksempelet ditt HI, var så bra. Det er noe helt annet.

Når du røyker når du er gravid så overføres det til en som ikke har bestemt om det vil ha denne røyken eller ikke.

Heldigvis har jeg en sperre som gjør at jeg får usannsynlig dårlig samvittighet hvis jeg skulle tatt et trekk (jada har gjort det når suget er som verst)

Og syns oppriktig synd på dere som ikke klarer å slutte.

Men hvorfor i all verden forsvarer dere det? DET er på trynet, det finnes ikke 1 positiv ting med å røyke, Og tenk alle de pengene!

Røyket i 6år, og det gikk vel i gjennomsnitt 15 om dagen.

Håper og ber om at jeg ikke begynner igjen etter ungen er født.

Skrevet

Synes det er trist å lese at det faktis er gravide der ute som "bryr" seg så lite om det de har i magen at de synes det er greit å røyke!

Skrevet

De som sliter med å slutte av oppriktige grunner ville aldri forsvart røykingen, mens de som bare tenker mest på seg selv forsvarer det. Det er min erfaring fra venner og familie. De få som virkelig sliter synes jeg synd på og prøver å oppmuntre og hjelpe til å slutte. De som bare sunnskylder seg eller gir faen, de har jeg ingenting til overs for.. Personlig sluttet jeg å røyke dagen jeg fikk to streker, og jeg har røkt i 12 år.

Gjest Mylian&A.V+tre i magen! :-)
Skrevet

Jeg kjenner en som ikke røyket. Hun fikk en handikappet gutt med hjertefeil. Tror ikke du kan skylde på røyken for hjertefeil.

Utover det gjør en som en vil, det er lov å røyke i Norge og de som vil røyke må få gjøre det. Selv har jeg sluttet, men røyket sist svangerskap og min lille jente er bank i bordet sunn og frisk.

Skrevet

Korfor blande seg inn i denne saken vedr. røyking i svangerskap. Dei veit kor skadeligt det er og korfor og bla bla bla.

Det er deiras valg og det bryr meg mitt BAK.

Men kom ikkje til meg når skaden sjer har null sympati.

Skal røyking vekk må det forsvinne fra denne kloden. Vil det det da ?

Skrevet

det er bevist at røyking gir oksygen mangel til hjernen til babyen som igjen gir hjerneskader.

Deter derfor legene anbefaler alle å slutte når de er gravide. vis meg den legen som sier at det er ok.

jeg røyket, men sluttet selvfølgelig og legen min sa ingenting når jeg røyket men da jeg sa jeg hadde sluttet så forklarte han at det var veldig bra, og at de er redd for at de gravide blir sure å ikke vil gå til oppfølging hos legen hvis de presser på for å få de til å slutte.

jeg bryr meg ikke om hva dere gjør etter barnet er født, men at dere slutter mens dere er gravide syns jeg barnet fortjener!

Det er ditt valg, ikke babyens.

Babyer født av røykende mødre blir også gjerne født for tidlig, selvom det bare er en mnd og skdaene de senere får forklares da med at de var født litt for tidlig, ikke at mødrene røyket..

og til alle fedre: slutt dere også. Støtt mammaen og babyen deres!

Å det er faktisk ikke så vanskelig å slutte. Det er bare lettere å lage seg unnskyldninger for å fortsette.

Skrevet

Fantastisk! Jeg er helt enig med deg! Det er barnemishandling å røyke under en graviditett (etterpå også)!

Skrevet

jeg røykte i mitt forrige svangerskap og gikk to dager over tiden..min lille har aldri vært syk,foruten en influensa eller to..røyker gjør jeg også nå og har ingen dårlig samvittighet for det..røyker i snitt 3-4 om dagen..tror ikke det gir noen skader på barnet..tenk på hvordan det var når vi var barn..da røyket de som noen svamper både i svangerskapet og etterpå..dert gjorde ikke noe om vi omtrent lå i fanget på de..Og vi er jo friske vi også.....så slutt å dømme andre..dere har helt sikkert noen feil dere også.

Skrevet

Helt enig med deg, Foxymom.

Patetisk å høre at de ikke "klarer"å slutte! Tull!

Går på viljestyrke. Stakkars barn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...