Gå til innhold

Er det vanlig at kortisonkremer er gratis til eksembarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble så overrasket i dag. Samboer har vært på apoteket og handlet to typer kremer og en annen antiklø mikstur til minsten (på blå resept), og han betalte ikke noe for det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. så rart. På kvitteringen står det resept nr og kr 0,-, så har han betalt vanlig pris for en reseptfri krem og noe sånn kaliumbad av noe slag.

Skrevet

Hvis det var på blå resept så betalar ein ikkje noko for barn under 12år trur eg det er. Fikk masse astma medisin til jenta mi i sommar, uten astma diagnose, på blå resept og betala ingentingen. Legen skulle klare å forsvare det ovenfor Nav;) Hvis ikkje så hadde det kosta mykje........

Så hvis kortisonkremen var på blå resept så betalar du ingenting.

Skrevet

hei sjiraff :) ropte på deg tidligere idag :) såg du hadde et innlegg på eksem siden.. jeg har barn med eksem, melkeallergi, fruktosemalabsorbsjon og astma.. du spurte vel noe om melk .. har holdt på i 9 år nå så føler jeg kan litt.. om du lurer på noe så er det bare å spørre :)

Og ja det er riktig at du ikke skal betale for kremen ;)

Skrevet

Jeg betaler ikke for kortisonkremer, men ikke alle som blir dekt. Så virker som det kommer litt ann på hvem kremer det er.

Skrevet

Hei og hopp. Vi har vært hos allergilege i dag. Minsten har fått påvist eggeallergi. Men ikke melk. Og etter selvtesten jeg har holdt på med siden jul var jeg vel rimelig sikker på at melk ikke var problemet.

Men egg derimot da. Han har jo ikke fått noe rent egg selv (med unntak av i vaffel). Men vi spiser mye egg i huset her så er redd han kanskje kan reagere på det? Legen mente nok at eksemet hans var ganske ille, så vi fikk to typer kortison til eksemet. En slags antiklø miktur også, og skal bade han i kaliumbad i en uke hvertfall. Da blir vel ekesmet hans bra og vi skal begynne med ett eggefritt hus og også sjekke ut litt andre ting etterhvert. Skal tilbake til lege i mai for oppfølging. Hun sjekket jo bare 5 ting (melk, hvete, egg, soya og fisk). Jeg er ganske sikker på at han reagerer på katt el. støv også, men det var visst for tidlig å sjekke iflg legen.

Føler meg litt ny i denne allergiverdenen, så vet ikke en gang hva jeg skal spørre om..

:o)

Skrevet

Hehe ta det med ro spørsmålene kommer etterhvert :) har spørsmål ennå jeg :) Men kaliumbad er helt fantastisk, for da ser du faktisk hvor det kommer til å bryte ut eksem også og kan begynne og behandle før utbruddet :) men husk å vær flink til å smøre med fuktighetskrem ca 15-20 min etter kortison.. huden blir så fryktelig tørr..

Vi har full utredning atter engang på minste jenta nå.. har problemer med magen. Tror kanskje det er melka som har slått tilbake men vi vet ikke sikkert. Sendt inn 6-7 glass blodprøver og 4 avføringsprøver *phu* var også med lege idag og får vite mer på fredag :)

Jeg er nå her inne i ny og ne om det er noe :) Har til og med opprettet profil så bare send pm :) Er så få på allergi siden så kjekt å være flere en kan dele erfaringer med :)

Skrevet

Ja badet han i kaliumbad i dag og så at det ble farger alle steder han hadde eksem eller antydning til det. Og fikk også råd på apoteket om fuktighetskrem en liten stund etter kortison.

Jeg er jo så veldig skeptisk til kortison jeg da så håper virkelig at vi klarer å finne ut alt han eventuelt reagerer på slik at vi kanskje kan unngå så mye kortison. Har fått en liten lista av legen hva vi skal være forsiktig med av annen mat, og hva vi skal smøre, bade osv.

Tipper nok at spørsmålene kommer etterhvert ja. Nå har jeg vel nok bae med å fordøye det og er sjeleglad for at jeg ikke har gitt han egg i ren form.

Skrevet

Ja jeg skjønner du er skeptisk til kortison. Da vi var på voksentoppen fikk vi beskjed om at det var mye værre for barnet å gå ubehandlet, men det er vel derfor du smører også. Selv om vi vet hva som gjør det så dukker eksemet opp likevel, kulde er en dårlig ting.. Egg har jeg ikke erfaring med men jeg vet at de som er allergisk må være super forsiktig.. Dere har en tid med prøving og feiling forann dere men det hører med. Jeg må si at jeg har lært utrolig mye i løpet av disse 9 årene som har gått. Smør ofte med god fuktighetskrem og følg anvisningene med kortison :) og blir han bra så ikke slutt brått men trapp ned, dette var det vi fikk lære på Voksentoppen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...