Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 at mannen kan dra på 10 dager (minst) seiltur når vi har en liten en på 2,5 år? Sånn helt uten videre uten at det diskuteres i det hele tatt? Jeg er ikke imot at han skal få gjøre det, men det krever en del planlegging for å få til og jeg synes ikke at det er noe som nødvendigvis er en selvfølgelighet. Og hva gjør dere i forhold til økonomi når dere er gift? For min del synes jeg at når man er gift og har barn så er felles økonomi en ok ting. Men han mener at siden han tjener mest så bør han ha mest penger, dvs at det ikke er noe særlig igjen av min lønning til å gjøre hyggelige ting for meg om vi skal betale likt på alt. Han mener at jeg har selv valgt et dårlig betalt yrke og det er ikke hans feil...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Finnes bare en ting å si om en sånn mann: Egoistisk drittsekk.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Han er ikke det heller. På andre områder er han omtenksom. Og kan gjerne stå opp om morgenen med barnet vårt slik at jeg får sove. Det er bare det at på enkelte områder så tenker vi veldig forskjellig. Han mener også at det er en selvfølge at jeg kan dra på tur om jeg ønsker det. Jeg mener bare at det ikke er noen selvfølge lenger. Når man er gift og har barn. Og på det med økonomi så tror jeg egentlig ikke at han har tenkt over konsekvensene. Hvordan det faktisk blir.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Leste en artikkel en gang der en økonom av noe slag satte opp et regnestykke for fordeling av faste utgifter mellom par som tjener ulikt, der de faste utgitene ble prosentvis fordelt etter inntekt. Krev i hvert fall 60/40 hvis du tjener mindre, urettferdig at han får "holde det mot deg" at du trives i et yrke som ikke er så godt betalt som hans. Du skal ikke måtte spare mens han koser seg for sine penger... Riktignok er pengene den ekeltes eiendom i et ekteskap, men man har lovfestet underholdsplikt overfor hverandre, og dette inkluderer også hygge og trivsel, om man kan si det slik. I prinsippet syns jeg man bør fordele utgiftene slik at hver har ca like mye å bruke på seg selv, evt hvis en har en hobby som krever ekstra penger, så har den mer å rutte med til det.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Nei, synes ikke det er en selvfølge at han bare kan reise 10 dager uten å diskutere det. (Ikke en helg en gang, syns jeg da.. ). Altså, han får jo reise uten at jeg setter meg på bakbena, men det må passe for begge to. Økonomisk synes jeg enkelt ogg greit at den som tjener mest, betaler mest. Hvordan det praktisk løses er jo forskjellig fra par til par, men det er klart du skal ha "din andel" hyggelige ting utenom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå