Gjest Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Hvordan går det nå ? Jeg begynte nattavvenningen på min 6 mnd gammel datter på onsdag for 1 uke siden. Hun våkner fortsatt sånn i 01-tiden på natta og vil ikke roe seg. Har da tatt henne over i sengen hos meg og da har hun sovnet. Hun sover veldig urolig frem til kl 06 (som jeg har satt en grense for når hun kan få første måltid). Gir dere mat før dere legger dere, eller er det sånn at siste måltid er kl. 18-19, også er det ikke mat før på morgenen ? Når er første måltid om morgenen ? Lurer nemlig på om jeg burde gi henne mat før jeg legger meg, eller bare la det gå litt mer tid ? Sønnen min brukte kun 1 natt på å bli nattavvent og han våknet ikke om natten og var våken i flere timer etter nattavvenningen. Han våknet alltid etter kl 06 og fikk da sitt første måltid.
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Vi avvente i julen, og da tok det bare 3,4 netter før de var greit. Har enkelte netter der hun er en del våken da.. Hun får god natt grøt på kvelden, og melk, så hun blir god og mett. ca. 19.00, så får hun neste måltid neste morgen i 9-10 tiden (hun sover på lenge) Bare ha tålmodighet:)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Liker tipsene på sovlillebaby.com.... "Dersom babyen spiser en del på natta, bør det trappes ned gradvis. Dette fordi den lille ellers vil kunne bli ganske så sulten før hun endelig fikk tilbud om mat på morgenkvisten. Tenk deg selv, om du plutselig ikke skulle få spise mellom frokost og middag? Sult handler både om vaner og behov. Når behovet for nattmat er over, er gjerne vanen likefullt tilstede. Det er flere metoder som kan føre fram, og mange av dem involverer far. Sett av noen dager der han ikke skal på jobb, og la ham stå opp når barnet våkner på natta. Han kan tilby trøst, bæring og byssing, vann på flaske, eller smokk hvis barnet bruker dette fra før. Mor kan med fordel sove på et annet rom disse nettene. En annen mulighet er å gi litt og litt mindre for hver natt. Forsøk å koble babyen fra så fort du ser at sugehastigheten avtar og babyen er søvnig. Godtar hun ikke å bli lagt ned igjen, kan du gi henne bryst eller flaske på nytt, og så gjenta prosessen. Dermed venner du også av babyen behovet for å måtte die for å få sovne. Andre velger å først kutte ned på antall måltider før man slutter helt. Man bestemmer seg for at barnet ikke får mat før en viss tid, og så forsøker en å utsette til dette tidspunktet. Hvis man samsover, kan det være en ide å gjøre maten mindre tilgjengelig. Mor kan flytte seg litt lengre unna, og hun kan ha på seg en topp som gjør det vanskeligere for barnet å komme til. Noen mammaer har erfart at hvis de dusjer og har på en ren topp før de legger seg, vil ikke den lille etterspørre mat i like stor grad. Et større barn kan man selvfølgelig snakke med når man avvenner. " Jeg selv nattammer ennå, selv om hun snart er 11 mnd. Har trappet det litt ned da, prøver å vente til tidlig morgenen. Men har gitt henne pupp hvis hun våkner en gang før vi legger oss, eller om hun våkner samtidig som vi legger oss. Rundt 23-00 om kvelden, så holder det lenger utover natten også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå