mamasita og prinsen Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Er nå i uke32 ifølge Bim sine sider, og idag på kontrollen så ble det vurdert innleggelse pga veldig kort livmorhals. Men etter 1,5 time med sånn monitor ( belter rundt magen) og det viste seg at jeg ikke hadde noe form for rieaktivitet fikk jeg lov til å reise hjem med streng beskjed om å holde senga. Fikk i tillegg lungemodningssprøyte for sikkerhets skyld. Bekymrer meg jo litt da kan man si da det er noe tidlig for lillegutt å komme nå.. Noen med lignende erfaringer?
randi79 mor til Sebastian ;) Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 hei.. regner med at det går greit bare du ligger i rod.. -så må du ordne deg med ein stol el grakk i i dusjen så du tar unna vekten av magen når du står... -du må virkelig ikke dusje kvar dag. ikke oftere enn annakvar.. men vist du kan bør det gå lengre i mellom. -ta deg heller en vaskeklut å vask deg godt.. -ligg helt flatt så du fortsatt ikke presser den lengre ned... .så tren livmorhals muskelen din mangeganger for dag.. veit dette kan hørest vanskelig og trasig ut men det hjelper... eg har vert liggende no siden 5 jan. er no i uke 33.4 eg var nede i to cm da.. med mjuk livmorhals.. er den lang halsen din no? lykke til videre
mamasita og prinsen Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. februar 2009 Takk for gode råd godt å høre fra noen i samme situasjon og at det faktisk går ann! De målte livmorhalsen til 1,6 bare, så det er jo ikke mye.. Har halvert seg på en måned.. Så nå ligger jeg her, men er jo ikke bare bare med en 2 åring i hus og mann på reise. Har ikke familie i nærheten heller som kan hjelpe til, så litt trasig. Men har gode venner som stiller opp som lekekamerater til pappaen kommer hjem:) Har også fått stikkpiller med progrestron for å stoppe at den blir kortere. Hvordan går det med deg? Beundrer dere som har vært sengeliggende så lenge og holder humøret opp!!
randi79 mor til Sebastian ;) Skrevet 5. februar 2009 #4 Skrevet 5. februar 2009 hei igjen... joda ser lysere på tiden no da.. har planer om å halde meg i rod til fullgåtte 35. for da kan eg føde på sykehuset i molde.. vist ikke må eg til ålesund...for i molde har vi ikke prematur avdeling..så da er det bare å ligge i rod å se det positive i alt.. i begynnelsen så tok eg en dag om ganden å var glad for kvardag å time eg fikk ha barnet i magen har ikke din mann mulighet til å komme hjem da? du må søke på hjemmehjelp. så du får avlastning vertfall til å vaske: -klær -kopper -gulv -samt skifte på senga en gang i blant.. for det kan ikke du gjøre no selv...helst ikke vertfall.. så har du venner som kan hjelpe deg så må du få de til å gjøre noe husarbeid for deg mår de er innom har selv 3 barn den minste blir 2 i mars den neste blir 5 i mars okg den elste vart 7 i nov.. så det var verst i begynnelsen med ho minste siden eg ikke kunne gjøre noe i lag med henne lengre da... å skulle hun kose med meg må hun bare klatre opp til meg selv... men det gikk seg til etter noen dager egentlig... vi er heldig å ha de i barnehagen om dagene og skole, for vist ikke så ha mannen min bare måttet bli hjemme med de. så ha vi bare måttet sykmelde oss sånn at han hadde kunnet vert hjemme med barna... etter at eg hadde ligget i rod i over to uker, måtte eg ut en tur da, mannen skulle ta med seg barna til molde å eg skulle vere hjemme, men det klarte eg ikke da. med tanke på at eg ikke såg folk for heile dagene mens barn og mann er på arbeid, maktett eg kke tanken på¨å ligge hjemme enda en lørdag uten å se folk så da sette eg eg i bilen og la ned setet og blei med til byen for å besøke en venninde av meg... men da gjorde det godt å få kommet seg ut litt oxo men du må se det positive i at du er over den kritiske delen allerede.. å for kvar dag du er hjemme å klarer å holde barnet inne er en seier for deg og barnet... så får du ordne deg godt til rette med en bok om dagene.... har du datter di hjemme på dagen el har du barnehage til henne? vet du kor du ligger i kurven på barnet i magen? hadde du vekst måling på barnet når du tok ultralyd?
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 5. februar 2009 #5 Skrevet 5. februar 2009 Har ei venninne som fødte en gutt i uke 32. Hun fikk akutt svangerskapsforgiftning, og han ble forløst med keisersnitt. Han var dysmatur (lav fødselsvekt i forhold til normalen) pga svangerskapsforgiftninga, så han var bare knappe 1500g. Hun hadde rukket å få lungemodningssprøyte med ham. Hadde ikke store problemer i det hele tatt! Hadde litt puste-hjelp (c-pap eller noe sånnt) de første ukene, men i varierende mengde. Han ble matet med sonde samtidig som han fikk puppen slik at han skulle få i seg nok mat, uten å streve for mye! De lå på sykehuset frem til 2 uker før hennes egentlige termin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå