Gjest Sekretøsa Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 lurer på om jeg må stramme inn tøylene, og kun gi henne det aller mest nødvendige jeg... Jeg er slækk, det innrømmer jeg... ho har ønska seg blånisselue, men har ikke funnet det, så svigermor har strikka. Det, også et rosa gråtass-sett i ull. Fikk mms av svigerfar nå med bilde av dette, og skulle vise det til jentungen... første ho sa var "jeg har sånn lue hos pappa, jeg vil ikke ha den!!!".. Hvordan i alle dager lære ho å sette pris på ting?? Kutte ut å gi henne noe??
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Hadde det vært min unge hadde jeg svart: "Hvordan tror du det er for bestemor om du sier du ikke vil ha noe hun har brukt mye tid på å lage bare akkurat til deg?", og om det ikke hadde kommet noe svar hadde jeg mer enn gjerne gnidd en god porsjon dårlig samvittighet for å lære ungen å tenke seg litt om og verdsette ting som er blitt laget med tid og kjærlighet. Gjerne ved å trekke paraleller til ting de selv lager, f.eks: "Hvordan hadde du følt det vis jeg sa: Jeg vil ikke ha den! om du laget en tegning til meg som du hadde brukt mye tid på?" Jeg er nok litt upedagogisk her, men noen ganger synes jeg det er helt ok å være akkurat det ;-)
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Ikke sant... jeg er veldig lite pedagogisk der selv, og har tidligere i dag truet med å ta fra henne leker for hver gang hun oppfører seg ufint.. men det var helt greit det, jeg kunne bare ta det jeg ville! Og da faller det jo litt i fisk.... :s Det er ikke bestemoren hennes, men svigermor er veldig veldig glad i henne, og ser ikke på henne som noe annet enn akkurat det, barnebarnet! Syns det er ufint at hun ikke kan sette litt pris på ting altså! Skjønner ikke hvor jeg feila...
lÅktiHaUDe Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Palmesus.. jeg melder meg inn i utakknemlig jente klubben grrr vi ha ei på ni som er inne idag.. hun fikk sitte oppe litt lenger i går kveld, var pottesur idag tidlig, kom fra skolen og da kommanderte hun fordi hun skulle ha hjelp til leksene (da sa jeg fra), så ba jeg henne spise mat, trodde hun spiste det jeg hadde laget, så etter leksene sprang hun til ei venninne, jeg ser på kjøkkenet at maten er urørt, (avt. med ernæringsfys. at hun skal spise litt av hvert måltid), jeg ringer henne og hun må hjem og spise, hva skjer?? jo før jeg har snakket ferdig så klasker hun på røret!!!! grrrrrrr så nå er hun hjemme, ingen msn eller besøk.. sånn kan det gå... Hun er 9 år.. synes hun kan være så frekk for tiden. Gidder nesten ikke svare lillesøsteren om hun spør om noe, hvis hun svarer er det gjerne surt. Men vil hun se noe på tv skrur hun på sjarmen.. Nå er jeg så lei av oppførselen at jeg spyr snart.. så vi har bestemt oss for at tøylene blir betraktlig strammet inn.. og ja jeg tror de blir slik fordi de får for mye.. og barn idag har for mye.. de vet jo ikke hva de ønsker seg til bursdag eller jul lenger.. er trist.. men dette inkluderer også mine barn.. bortskjemt er de!!!!!! Joda visste at de har mye men vet at de er langt fra de som får mest, men de får tydligvis nok!!!!!!
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Godt det er flere medlemmer her! Min er bare 4 da, så syns det er litt i tidligste laget å ha denne holdningen! Det begynte dårlig når snøen kom, fordi "alle" i bhg hadde med skøyter, så da måtte vi ha med det.... ergo, jeg måtte kjøpe! Så var det ski, "alle" hadde jo med det, så da var det bare å kjøpe da.... og nå sist rattkjelke... akedag i bhg, alle måtte ha med akebrett, osv osv.... JEG BLIR RAR!!!!! Skjønner godt de som sier de ikke har råd, for det er faen så dyrt! Ikke er dem glad for det dem har, heller. Jentungen har så mye leker at ho ikke orker leke med de.. Fikk DET fine dukkehuset av oss til jul, det lekte ho med i 2 minutter før ho sa "æsj, det var kjedelig"... hva er det for en oppførsel av en 4åring??? hadde aldri så mye fint når jeg var liten, så kjenner jeg prøver å kompansere.. men det går jo feil vei, tydelivis
lÅktiHaUDe Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Akkurat det du skrev nå kunne jeg likegodt skrevet selv.. Tror få tør innrømme det men sånn er det.. Du skal bare være glad du ser det nå, må innrømme at jeg såg det litt sent. Vi er nå fullstendig klar over problemet og har begynt å sette helt andre rammer. F.eks så sier vi til barna: Nei dette kan vi ikke kjøpe for det har vi ikke penger til.. (selv om vi har penger) Vi tjener godt og kan kjøpe en del, men vi har funnet ut at vi tror barn har godt av å høre at vi har ikke penger til det eller det.. at de ikke tror kortet er utømmlig. De samlet på noen figurer til 20 kr, det var så lett og si ja ta en da og hive den i kurven. Nå sier jeg at nei idag har jeg ikke penger. Mor75 har strammet inn i hjemmet hehehe Nok er nok.. Det er så mye leker på rommet at hun vet knapt hva som er i kassene. Vi ryddet det en dag og kastet 2 boss sekker.. nei en skam sier jeg.. og dette er jeg faktisk med på.. håper på å snu før det er for sent.. PS nå leker store og lillesøster oppe hehe kanskje hun tok hintet for i dag ihvertfall
Gjest nyttårsløftet Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Kjenner til det der ja. Ekkel følelse... Men er det mulig å ta med ungen på en gjennomgang av lekene, samle sammen alt hun har kategorisert som kjedelig eller dumt og sende til andre barn? Enten noen i nærmiljøet som ikke har så mye (f.eks et asylmottak) eller til andre land? Snakk om hvem som skal få dem og hva de har fra før. Meget mulig hun innser at hun liker tingene sine før dere kommer så langt som til å gi dem bort, det skjedde her i hvert fall. I det siste har det blitt smått med leker til jul o.l, og nå er det ikke mange leker som ikke blir brukt=) Tror det kom litt med modning også jeg. Er mye enklere med femåring enn tre-fireåring her i hvert fall. Og skulle lekene bli sendt bort, så vet du i hvert fall at de blir satt pris på=)
lÅktiHaUDe Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Joda lekene blir gitt bort og ikke kastet. Men det hjelper ikke når jentene her allerede har fått de.. som jeg sier bortskjemt.. mine er 5 og 9 år og det blir IKKE bedre.. 5 åringen er bedre enn 9 åringen..
Anne-B. Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Upedagogisk eller ikke, jeg syns det er på sin plass å appellere til samvittigheten i slike situasjoner. Barn må lære seg hvordan man oppfører seg, og det gjør de jo ikke om ingen rettleder dem.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 Er det bare for jenter den utakknemmelige klubben??? Har ein gutt som blir 5år snart og han er også ekstremt uttaknemmelig til tider. Han masa på bestefar om å få noko verktøy, han fikk til slutt ein skiftnøkkel, MEN det var ikkje ein slik ein han ville ha......!!! Blei så drit flau og viste ikkje heilt kva eg skulle sei og gjera....... Eg tar han på det heile tida når han seier at det ikkje var slik han ville ha. Hvis du ikkje vil ha det så kan eg levere det tilbake eg. Også hadde dei prosjekt i bhg frå Forut om Nepal og Omis. Så når han seier at det ikkje var slik han ville ha så spør eg om Omis hadde sagt det samma, for han har ikkje sko, lue, jakke, slik leike osv. Det hjelper litt det men han er til tider like utakknemmelig.......
Gjest nyttårsløftet Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 enig. Det stikker mye dypere enn oppførsel, det handler om grunnverdier i livet=)
Anne-B. Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 Hehe, min femåring og jeg hadde en snakk om dette mens vi gikk hjem fra bussen i stad. HUn kalte meg dum og stygg fordi jeg hadde smakt på blåbærsmoothien hennes, og da sa jeg som sant var at hun får jo smake på det jeg har, så da måtte hun være høflig og gjøre det samme mot meg. Hun lagde så mye styr og va frekk og ekkel, så det endte med at jeg gav klar beskjed om at fra nå nytter det ikke å spørre om å få noe, for når jeg er så snill og gir henne noe hun har lyst på, så får hun ikke lov til å slå og kalle meg stygge ting. Som man reder, slik ligger man; oppførsel får konsekvenser, positiv som negativ.
lÅktiHaUDe Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er så enig så enig.. synes jeg har prøvd å være sååå pedagogisk men det har ikke fungert.. så da får jeg heller prøve noe annet hehe Jeg skulle vel ha gitt advarsel osv til 9 åringen min tidligere, men begeret er fullt og det har som sagt ikke fungert. Så nå er det disiplin som gjelder.. så får vi se hvor gøy det er med super strenge foreldre, tenker det var kjekkere før ja..
Ksenia & Anjem Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 Liker ikke å innrømme det men min 4 åring er også svært utakknemlig. Men det er ikke så rart..Det er helt andre tider nå, enn før..Ungene får mye mere materielle ting enn i gamle dager. Det er jo selvsagt skapt av oss som foreldre, selv om vi ikke liker det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå