Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er svært mange som sier at lystgass ikke har noen effekt. Mange sier også at det bare er ubehagelig å bruke lystgass. Mora mi fikk lystgass da ho fikk meg, men ho mente at det ikke hjalp noe særlig. Jeg har brukt det under alle mine tre fødsler i tillegg til epidural, og jeg syntes det var avslappende og behagelig å bruke. Jeg husker at jeg begynte med litt lystgass før epiduralen ble satt og jeg merket med en gang at riene føltes litt mindre smertefulle når jeg hadde lystgass, ikke minst fordi jeg fikk en behagelig rus av lystgassen og da føltes ikke riene så vonde.

Er jeg unormal som har opplevd at lystgass har hjulpet??? Det må vel være vanlig at lystgass ikke hjelper noe særlig siden flere og flere sykehus i Norge ikke har det lenger på fødestuene. Hadde lystgass vært veldig effektivt, ville vel ikke helsevesenet fjerne den fra sykehusene. Mange kvinner jeg har snakket med har sagt at lystgass kun er placebo, det at man har en maske å konsentrere seg om er det som kan virke smertelindrenede psykisk, men fysisk har lystgassen liten effekt. Jeg har merket at det har hjulpet litt, jeg, uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er nok individuelt hvordan det fungerer. Mange blir veldig kvalme av det og kan ikke skru opp mengden.

Grunnen til at "færre og færre" sykehus har det er nok mer som et resultat av at de er gamle og har dårlig ventilasjon. Det er rett og slett ikke tillatt å bruke slike gasser da personalet kan få i seg for store doser. Nye Ahus har lystgass nå, siden de har ventilasjonsnlegg som duger, mens de ikke hadde det på gamle Ahus, fordi det var for dårlig ventilasjon.

Placeboeffekt har det nok ikke, selv om tro helt sikkert kan flytte fjell ;-)

Legemidler har forskjellig effekt på forskjellige mennesker.

Skrevet

Jeg har også hørt om det med ventilasjonsanleggene på sykehusene, at lystgass kan forurense. Men jeg syns de burde bygge nye skikkelige ventilasjonsanlegg slik at de kan tilby lystgass uten å forurense.

Skrevet

Jeg har født tre barn,de to siste med kun lystgass som smertelindring. For meg har det vært helt fantastisk å få lystgass. Den hjalp enormt. Den første fødselen var veldig langvarig og jeg fikk rieframkallende drypp, derfor hadde jeg også epidural i tillegg men syntes fortsatt lystgassen virket bra.

Skrevet

Jeg prøvde lystgass da jeg fødte for 3 år siden, men kan ikke si det var en veldig god opplevelse.

Første magadraget (skikkelig magadrag!) holdt jeg på å svime av, det svartnet for meg og alt gikk rundt og rundt og jeg ba mannen hente noen for jeg kom til å svime av... Det roet seg heldigvis raskt, men etter det turte jeg ikke å puste ordentlig bare av masken og eneste effekten jeg hadde av lystgassen var at jeg begynte å grine. Grein og grein og grein etter hver gang jeg hadde pustet av lystgassen selv om det var mellom riene!

De som har mulighet kan jo prøve det, men det hadde liten/ingen/motsatt effekt for meg iallefall.

Skrevet

gud bedre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...