Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Jeg studerer men har blitt tilbud sommerjobb innenfor det yrket jeg studerer. Jeg går nå på full OS+ studielån. Jeg vet at man kan ca tjene 2500 kr i mnd, for å ikke få OS redusert. Men det jeg lurer på er om når jeg da får ca to utbetalinger i sommer(august og sep, for skal jobbe i juli og august) reduserer de OS utifra det jeg tjente tilsammen, altså over 2500 kr? Håper noen skjønte hva jeg mente, for jeg lurer på om de trekker meg etter fullt beløp, altså 2500*12 mnd. At jeg kan tjene max beløp på 2 mnd men at de går utifra hva man kan tjene utenom i løpet av 1 år? Opplevde nemlig når jeg var i full jobb og gikk på redusert OS, at de blåste i hva jeg tjente tilsammen på et år, og at de regnet ut hva jeg tjente hver mnd, hver for seg. Så fikk forskjellig beløp hver mnd.
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Om du tjen meir enn 2890 (trur eg det var) i månaden, så trekk dei det pr månad, dvs at om du tjen 10 000 ein måned, 4000 i måned 2 og ikkje noko meir, så trekk dei fortsatt. MEN, eit lite smutthull. Om du ikkje jobbar ein heil måned (feks at du slutter i jobben den 20.) så har du til ein viss grad rett til full OS den månaden, fordi du ikkje har hatt jobb heile månaden. Dette blei eg faktisk tipsa om fra ho på nav.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Oki hmm. Så det gjelder ikke for hele året? Altså man kan tjene litt over 30 000 i løpet av et år uten at det går utover OS. Jeg kommer ikke til å tjene over 30 000, men rundt 20 000. Trenger jeg egentlig å si fra da? Jeg skal jobbe fra 13 juli til 14 august. De har vel ikke noe med om jeg tjener under grensa på 1 mnd eller 1 år? De reduserer vel ikke OS min i august og september da? Og vis jeg hadde hatt jevlig utbetalt 2000 i mnd hver mnd så hadde det liksom vært greit? H.I
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Jeg var temmelig sikker på at de beregnet det per måned... Altså at de trekker deg de to månedene du jobber. Men hør med nav for sikkerhets skyld.
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Jo, du må seie ifrå. Dei trekker deg pr måned. Det er ikkje slik at når eit år har gått så ser dei over om du har tjent meir enn 30 000, det er kva du tjener pr månad. Som eg sa i det fyrste innlegget. Så om du tjen 10 000 ein måned, så blir du trekt. Om du hadde hatt jevnlig utbetalt 2000 kvar måned så hadde du ikkje blitt trekt nei, men du må seie ifrå om du tjen rundt 20 000 på nokre månader. Det eg sa du kunne gjere var å levere dokumentasjon for at du ikkje jobber ein heil månad, og seie at du på bakgrunn av det skal ha uredusert OS, det fekk eg. Men så tjente eg 7000 då.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 For 2,5 år siden hadde jeg sommerjobb men tjente rundt 25 000 kr på det. Jeg trodde at jeg kunne tjene 30 000 i året så jeg sa ikke i fra. Har ikke hørt noe fra de om det heller. Men så fikk jeg høre av noen at dette ikke er riktig, altså at det gjelder hva man tjener hver mnd. jaja, da får jeg be arbeidsplassen utbetale meg litt hver mnd da, for går vel i minus av å jobbe. Jeg gjør det ikke for pengenes skyld, men fordi jeg trenger praksisen. H.I
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå