Gå til innhold

Parvovirus/den femte barnesykdommen - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk telefon fra mannen om at de mistenker at "den femte barnesykdommen" er kommet til barnehagen der vesla går. Jeg tipper at det er på en avdeling for større barn, men vet ikke. Noen som vet noe om hvordan barnehager håndterer slikt? Leser på nettet at det smitter ved dråpesmitte, med andre ord lett smittsomt?

Det var visst hengt opp lapper med info, der de blant annet oppfordret pappaer til å hente barna hvis mammaen er gravid (-mindre en 20 uker på vei). Er gravide lettere mottakelig for slike sykdommer?

Det går greit at pappen henter her altså,...men om vesla eller pappaen blir smittet, så ligger jo jeg og barnet-i-magen i faresonen :/

(Vet en av de ansatte, om ikke to, er gravide, blir de automatisk sykemeldt til faren er over?)

Heldigvis er det bare litt over en uke til jeg har legetime, skal ta det opp med henne og be om en blodprøve.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spurte selv da jeg mistenkte min datter for å ha fått det (utslett på hender, føtter og kinn, feber og oppkast og klagde på vondt i beina), og så vidt jeg skjønte så ble bhgansatte som var gravide sykemeldt når det gikk sånne ting i bhg. Faren er vel ikke at man er mer mottagelig når man er gravid, men at barnet er i større fare om man skulle bli smittet i perioden frem til uke 20. Selv er jeg såpass langt i svangerskapet at både jeg og legen antok at det ikke ville være noen stor fare siden baby er helt "ferdiglaget", men glemte å spørre om det da jeg var hos jm på sykehuset.

Skrevet

Har nettopp vært igjennom dette i bhg jeg jobber..

Jeg skulle være "føre var" og tok blodprøve, men vi fikk et utbrudd innen jeg hadde fått svar på prøvene og ble sykemeldt frem til svaret forelå.

Jeg har hatt dette i kroppen før og var immun!!

de aller fleste av oss har hatt det og er immune...

Mitt tips er at om du er usikker, så ta bare en blodprøve så får du bekreftelse....

Skrevet

En venninne sin sønn hadde dette da han var ca. 4 mnd. Med en blodverdi på 3 eller fire ble det akutt sykehustur med blodoverføringer. Senere ble han sendt til Haukland, og etter to-tre mnd. ble han friskmeldt. Da de var på Haukland hadde legene spurt om de hadde hatt omgang med gravide, og det hadde de jo (meg). Jeg var i svangerskapsuke 30, og ble anbefalt å ta en blodprøve for å se om jeg hadde blitt smittet. Det hadde jeg da ikke, men det var ikke noe kjekt. Så kanskje ikke dumt å ta en bldoprøve når du skal til legen=

Skrevet

Abefaler deg å gå inn på Norsk Folkehelseinstitutt sine sider og lese der. ALLE gravide( spesielt før uke 20) bør holde seg unna denne sykommen da den kan være skadelig for fosteret. Veldig lav prosent som blir smittet men hvorfor ta sjangsen?

Oppsøk lege, ta blodprøve og hold deg unna.. jeg fikk akuttime.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...