Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Hiver dere inn sengetøy (står jo 60% på alt vi har jo). Og hvor mange grader på "kokvask", 90? Har jo så bittelite hver gang som kan vaskes så hardt.... Ikke særlig miljøvennlig akkurat.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 koker sjeldent på 90/95 grader jeg. Vasker sengetøy og håndklær på 60 grader. Dersom det er bæsj på håndklær eller undertøy (etter bleieskift eller eldste har hatt uhell) så vasker jeg det gjerne på 90/95 grader (usikker på hva jeg har:)). Min erfaring er at det som tåler 60 grader, også tåler 90.
suppegjøken+grønnskollingene Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Vasker vel egentlig bare tissetøy/ oppkast på 90 gr.
EnLitenPrins Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Tar det meste på 60 jeg..Sjelden jeg vasker på 90..
Turid Laila Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Vaskekluter er stort sett det eneste som går på 95 grader, som det erpå min maskin.
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Undertøyet mitt ^^ Jeg har fått det for meg at dersom det ikke er kokvasket, er det ikke rent (jada, jeg vet det bare er tull, men...). Pluss håndkler som er brukt på stellebordet, gulpesmekker, og innimellom sengetøy. Ellers vasker jeg stort sett alt på 50 grader (hvis det tåler det). Sengetøy vasker jeg alltid på minst 60 grader.
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Og selvfølgelig alt av kluter, enten det er rompe- eller ansiktskluter.
~Roskva~ Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Kopptuer og kopphåndklær og håndduker med bæsj/tiss på. Som oftest vasker jeg dette på 75 grader, det holder. Sengetøy, håndduker etc vaskes på 60 grader. Det gjør også bomullstøy med bæsj/tiss/oppkast-uhell på.
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 ingenting- 60 flekk er det sterkeste programmet som går her i huset. selv gulpekluter, smekker og bæsjehåndkler blir jo rent av det....
Fire småtroll Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 Kjører en kokvask i uka jeg og i den er det bare gulvkluter og kluter jeg har brukt til å vaske bad og do med... Alt av håndklær, kluter, sengetøy osv går på 60% Resten, altså alt av vanlig tøy går på 40%
Rebekka og tre vidundere Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Det meste av tøyet er undermerket. Dvs at står det 40 grader så tåler de ofte mer. bomull som står 60 grader på tåler som oftest kokevask også. Her i huset blir en del håndklær, vaskekluter (til hus og til kropp) og noen ganger sengetøy vasket ved 90 grader.
Tante Gustava Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 Vasker håndklær og vaskekluter på 95. Sengetøy på 60. Resten går stort sett på 40.
Sånn kan det gå Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 Vasker aldri noe på "kokvask". 60 grader er høyeste temperatur vi vasker klær på her i huset.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 Kokvask er som oftest 90 grader og der vasker jeg hånkler og sengetøy. Men ikke hver gang, bare innimellom.....
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 Bare husk på, damer at det er SVÆRT få vaskemaskiner i private hjem som faktisk holder 60 grader når du starter et 60 program. Og noen bakterier blir ikke borte før maskinen har holdt 60 grader i ti minutter.. Nå er det jo sjelden folk har "slemme" bakterie hjemme, men f.eks ved oppkast, eller i de tilfellene helsepersonell tar med seg arbeidstøy hjem for å vaske- blir 60 grader og vanlig vaskemaskin for dårlig:)
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. februar 2009 #17 Skrevet 4. februar 2009 Kluter som er brukt til å tørke bæsj (har egne kluter til dette pga lillebror tåler ikke våtservietter) Håndklær, sengtøy, kjøkkenhåndklær, gulpekluter, (egne) filler som er brukt til å tørke seg mellom bena etter sex, undertøy. Noe av dette, utenom bæsjekluter og vårt sengtøy vaskes noen ganger på 60 g. Men liker å fylle opp maskinen. Bæsjekluter vaskes da selvfølgelig ikke med sengetøy og ansiktshåndklær he he =)
LegallyBlond Skrevet 4. februar 2009 #18 Skrevet 4. februar 2009 Vi vasker håndklær, kjøkkenkluter og vaskekluter på 90 grader. Vasket sengetøy på 90 tidligere, men det ble så slitt av det + krymper noen laken så påd en gamle maskinen gikk det på 70 grader, det har vi ikke på denne så nå går det 60. Men babysengetøyet har jeg vasket på 90 grader hele tiden.
LegallyBlond Skrevet 4. februar 2009 #19 Skrevet 4. februar 2009 Ja, og så gulvfillene/moppene selvsagt.
mastermind Skrevet 4. februar 2009 #20 Skrevet 4. februar 2009 Ingenting. Håndklær og sengetøy på 60. Vanlige klær på 30 eller 40. Til å vaske do bruker jeg gamle håndduker eller kluter og kaster de etterpå.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 4. februar 2009 #21 Skrevet 4. februar 2009 Ingenting. Her er det max 60 på alt. Oppvaskkluter blir kloret. Aldri er vi sjuke og omgangssyken har vi aldri hatt i hus.
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #22 Skrevet 4. februar 2009 Her går vaskekluter (bruker ikke papir eller våtservietter til å tørke etter bleie, kun klut og vann, så det er gjerne godt med bæsj i klutene etter knøttet), gulpekluter (og dem er det mange av, har en storgulper), tuer og kjøkkenhåndduker på 95 grader, og da er det like greit å fylle opp maskina med håndduker og evt sengetøy når den først skal kjøres. Liker ikke å ha bæsjekluter liggende mer enn et par-tre dager selv om de er skylt opp, men et par dagers vaskeklutforbruk fyller jo ikke akkurat en vaskemaskin da (og maskina vår skiller ikke på lite/mye tøy, desverre). Så stort sett går alt av håndduker på 95 grader, og mye av sengetøyet også (like greit å gi det en skikkelig snurr innimellom, det gulpes jo ned det også...). Men ut over det går det aller meste på 40 grader - hender seg det blir noen 60-gradersrunder på bodyer med mye gulp og dritt på dog
Bunnies by night Skrevet 5. februar 2009 #23 Skrevet 5. februar 2009 vaskekluter, håndklær, sengetøy, undertøy, sokker og mopper... ikke nødvendig - men føler ikke det blir rent hvis ikke... jeg har også hørt at det er sjelden at maskinene har så sterk temperatur som det det står at de skal ha... Klær går på 30 og 40 grader dersom det ikke er tisse eller bæsjeflekker:) Kjører aldri noe på 60 grader.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 5. februar 2009 #24 Skrevet 5. februar 2009 Ingenting.. Tepper og mopper en sjelden gang kanskje, og sengetøy hvis det har blitt tisset ut.. ellers går alt "sånt" på 60 grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå