Gå til innhold

Ang. fordommer mot de som ikke har utdannelse!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i en annen tråd at mange har fordommer mot folk som ikke har utdannelse. Det går da ann å "jobbe seg opp" også!!! Skole er ikke for alle, noen klarer seg faktisk ganske bra og får bra jobber uten høyere utdannelse også..

Et eksempel (ekstremt eksempel): Røkke!

(Noen må forresten også ta jobbene de med høyere utdannelse er for gode til... Tenk på det neste gang du er på et offentlig toalett som er rent...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dofobi for offentlige toalett, så de doene kan de uten utannelse drite i. Fisefine rumper med vekttall og utdannelse bruker da ikke slike toaletter.

Skrevet

Ja det finnes jo unntak og noen som har flaks selvsagt, men generelt så stiller man myyye lengre bak i køen uten utdannelse på veldig mange plan her i livet.

Skrevet

Har ikke fordommer mot folk uten utdannelse (tenker da på ut over videregående) i det hele tat..Men de som da "Må nøye" seg med å sitte i kasse på RIMI, jobbe både tidlig og sent og mange helger osv har ikke noe "rett på" å kalle meg heldig.. Heldig fordi jeg kan "jobbe når jeg vil",- har fast månedslønn,- slipper jobb i jul, påske og andre helligdager,- 5 uker ferie som kan taes når jeg vil....

Har en godt betalt kontorjobb, javisst,- med flexitid og mulighet for både overtidsbetaling og/Eller avspasering alt etter hva som passer MEG:.. Men jeg sitter her med et rimelig stort studielån, jeg må stadig spe på med studier for å møte markedets krav til kompetanse og på grunn av studielån og stadig nye fag så har vi så langt heller ikke særlig god råd....

Men jeg er glad jeg tok denne utdannelsen da den VIL lønne seg økonomisk etterhvert,- samt at jeg har mulighet til å få jobber med gode arbeidstider....

Det er et valg jeg har tatt fordi jeg tenkte fremover på dette med lønn, familie og barn..Og ville ha en jobb jeg både trivdes med og som kunne passe inn med familieliv...MEn jeg skjønner at alle ikke egner seg til å gå på skole, og jeg setter UTROLIG pris på vaskekoner, ryddehjelp, kassadamer osv...De utgjør hjørnesteinene i samfunnet...Men jeg liker IKKE når kassadamen på lokalbutikken en sen kveld ymter frempå at jeg er nå heldig som slipper å jobbe så sent...(hun er da også i omgangskretsen min).. Jeg har jobbet MYYE for å nå dit jeg er nå, mange studier, eksamener og utsettelse av kjøp av hus, "barnelaging" osv...for at alt skal kunne klaffe.... Jeg vil ikke at folk skal se på meg som heldig, jeg har hatt masse uhell underveis,-både mtp valg av fag, skoler, og personlige "hendelser";- men jeg har jobbet meg frem litt etter litt.... og nådd de mål jeg satte meg.....

Alle som er stolt over jobben de gjør og fornøyd med det de HAR er personer jeg har respekt for....

Jeg liker ikke folk som klager og syter og uffer seg over alt det de ANDRE har, i stedet for å glede seg over det en har selv..Særlig hvis de attpåtil bare sitter på ræve og ikke ofrer et åndedrag for å få råd/mulighet til å skaffe seg de ting de er så misunnelig på....

Skrevet

Da tenker du på hva en tjener. Det er jo klart at en merker forskjell i en vennegjeng der noen blir igjen og ikke studerer, mens noen tar en lengre utdannelse. Jeg har ikke noe særlig utdannelse, og det er jo klart at kunnskap gir deg en annen forståelse og blikk på samfunnet. Jeg jobber sammen med mange som er typis frp i tankegangen, og de argumenterer dårlig for seg og velger alltid lette løsninger. Mye mer krevende å diskutere med noen som har studert og er mer kritisk og kunnskapsfull.

Ikke alle utdanner seg lenge for å få penger eller suksess, men fordi det gir et nytt perspektig og en endrer tankemåte. Jeg har ikke dårlig selvtillitt eller tar det personlig at folk har litt fordommer mot den gruppen som jeg er en del av. Det er jo ofte begrunnet, og jeg tenker ofte på det selv. Selv om en har fordommer betyr ikke at en ser ned på arbeidet som blir gjort eller ikke ser at jobben er viktig, men det er jo en del holdninger som jeg selv ser er helt absurde bland de jeg jobber med.

Skrevet

HI her:

Jeg har også en godt betalt kontorjobb. Begynte i firmaet her for endel år siden, hadde da ikke fullført videregående engang. Jobbet meg opp, nå kan jeg jobbe overtid som det passer meg, velge om jeg vil ta ut lønna i avspassering eller penger, har veldig flexi-tid, kan jobbe hjemmefra.. (kjempepratisk hvis småtten er syk! Mange med andre jobber som har høyere utdannelse som ikke har den muligheten!!!)

Etter at jeg begynte her fullførte jeg videregående (tok opp en eksamen jeg manglet som privatist) og har tatt et kveldskurs på BI (som ikke har noe å si for stillingen min)

Poenget mitt var at det er faktisk mulig å klare seg veldig bra uten høyere utdannelse. (Selvfølgelig må man stå på)

Og en annen ting: Jeg har selv jobbet som kassadame tidligere, der jobbet det folk i alle aldre. Mange av de var fornøyde med det de gjorde, hadde sine arbeidstider og trivdes med det. Som jeg sa, skole er ikke for alle, mange som trives og har det kjempebra i kassa på Rimi...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...