murmelmamma Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 jeg har lest MANGE innlegg på disse sidene opp igjennom årene, som går på hvor sinte, sure, skuffet, irriterte ..osv man er på barnehagen og på de ansatte der... De gjør ikke jobben sin, de hører ikke på hva foreldrene vil, de lar ungene gå med bleier hele dagen og uten mat og uten solkrem i pluss 40 grader... de lar de sove nakne ute i minus 30 grader..og jeg vet ikke hva som er blitt tatt opp.. ( veldig satt på spissen nå ja...)... Jeg jobber selv i barnehage, og har gjort dette i mange år... jeg har helt ærlig aldri møtt noen av disse ansatte som må være i de barnehagene som en del av barna deres går i.... jeg har møtt mange flotte mennesker som prøver å gjøre det beste for hvert enkelt barn og hvert enkelt hjem, men som også møter utfordringer med å kunne strekke godt nok til, fordi det er mange barn der. det er MANGE familier som har ULIKE ønsker, og av og til går disse ønskene helt på kryss av hverandre.... Noen vil at barna skal være inne når det er kaldt og sur, noen vil at de skla ut uansett vær, noen vil at de skal få spise når de vil på dagen,noen vil at de skal ha faste rutiner på spising, noen vil de skal sove inne og så lenge de vil, noen vil at de skal sove ute og skal opp etter nøyaktig 37 minutter.... Noen skal smøres i ansiktet før vi går ut, noen skal absolutt IKKE smøres når de skal ut, for de tåler ikke kremer i fjeset....noen vil ha byttet bleie med en gang den er LITT tissevåt, andre vil vi skal bytte bare ved bæsj, fordi det er lite miljøvennlig å bytte bleie for ofte.... tja..dette var noen små eksempler.... hvorfor er dere så skeptiske til barnehageansatte?? jeg tror helt ærlig talt at de aller aller fleste gjør sitt aller beste for deg og dine barn...men det er ikke alltid lett å kunne klare det fullt ut! Og det jeg ivertfall er helt sikker på...er at de aller aller fleste er veldig åpne for å snakke om ting...bare man tar det på en ordentlig måte... en sur og stresset mamma som kommer 2 minutter før stengetid og har MYE å "ta barnahagen" for..er ikke en god måte... Avtal et møte ..og få snakket om ting på en god måte..og ikke minst....spør HVORFOR de gjør som de gjør.....ikke gå ut fra at de er ute etter å være slemme eller "ta" dere..... sukk ble langt dette....
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har bare en ting å si til dette: AAAAAAMEN!!!!!! Hilsen fra sliten barnehage assistet!! )
Mamma*til*Emma Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Enig med deg. Det er mye man skal oppleve som barnehageansatt. Man kan alltid tåle en slitsom barnehagehverdag, men spar meg for disse detaljerte kravene fra foreldrene. Med rundt 20-24 barn på fire voksne, kanskje tre dersom en er syk og ikke vikar, er en lite mottakelig når foreldre kommer med dill... Litt fornuft har vel stort sett de voksne som jobber i bhg. Jepp og det mener jeg
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Eg jobbar ikkje i bhg men gud så masse rart som blir tatt opp her!!! Bhg mine to går i har min største tillit til at dei karer å ta seg av ungane mine gjennom dagen. Eg har ingenting å klage på eg...... Dei er blide når eg kjem med dei, blide når eg reiser, jaja så får eg ikkje full raport på kva begge mine barn har gjort den dagen men eg veit kva dei gjer ca om dagen, har dei ikkje vert ute så får eg vita det. Har vert minus 20 nokon dagar nå. Bhg seier frå om det er noko gale og om det er noko dei ønsker at eg skal ta med el gjera osv. Så TUSEN TAKK til alle som jobbar i barnehagar rundt om kring i det vidstrakte landet!!
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Hehe, i den gamle bhg til mini var det ikke akkurat........ Kremen..... I arbeidsmarkedet som var ansatt. Det var de som ikke fikk noen annen jobb (ingen utdanning) som ble ansatt der. Totalt uinteressert i alt og alle, og mest opptatt av å lese ukeblader og drikke kaffe hele dagen. Barna gikk lenge med bæsjebleier, og de minste ble ikke vasket eller tørket i ansiktet etter måltider. Var det minusgrader eller regnvær ute, ble de alltid inne. MEN, i bhg hvor mini går nå er det helt annerledes! Jeg er så fornøyd med både de ansatte og hele opplegget. Disse er faglærte og har faktisk LYST til å jobbe i Bhg, og både barna og de ansatte virker strålende fornøyde. Så, det er stor forskjell på barnehager har jeg erfart. De aller fleste er kjempebra, hvor alle trives og samarbeidet med foreldrene går knirkefritt, og så er det noen dårlige innimellom. Skjønner godt frustrasjonen til ansatte i bhg når de blir sammenlignet med skrekkeksemplene og folk maser og maser om hvor misfornøyde de er, men noen ganger har foreldrene faktisk grunn til å være det... Trist nok, men vi vil jo alle det beste for barna våre, og når vi føler at vi lemper dem over på noen som egentlig ikke har lyst/er interessert i å være der, og humøret og tafattløsheten deres smitter over på barna er det ikke alltid like greit å bare holde munn og leke fornøyd. Både foreldre og ansatte og barn har lov til å si ifra - innen rimelighetens grenser. Det er sikkert mange rare/hysteriske foreldre, det er vel ikke til å unngå, som klager over de merkeligste/nesten komiske ting, men min erfaring er at det faktisk (uheldigvis) fortsatt er dårlige barnehager der ute, og siden jeg har hatt mitt barn i en slik skjønner jeg så innmari godt frustrasjonen til enkelte foreldre som føler det samme.
trippeltopp Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Jeg jobber selv i barnehage, og har gjort det i en del år...og jeg må dessverre si at jeg har møtt en del av de menneskene som egentlig ikke har noe i en barnehage å gjøre. Har møtt ansatte som har hendene limt fast i kaffekoppen hele arbeidsdagen igjennom, og som bruker evigheter på å sladre med kolleger istedenfor å vie oppmerksomheten mot barna. Jeg har til og med møtt dem som lukker ørene når barn kommer og sier de har bæsj i bleien, fordi de sitter så innmari godt og ikke gidder og reise seg. Jeg har opplevd at et barn på halvannet år ble glemt igjen ute i snøen, og jeg fant vedkommende sovende nedi en dump, da hun hadde falt ned og ikke klart å komme seg opp igjen selv... Jeg har opplevd at en ansatt dynket et barn i snøen til det begynte å gråte, fordi han skulle lære ham at han fikk tilbake med samme mynt, da han hadde kastet snøball på den ansatte i forkant... Så jeg har sett og opplevd både urovekkende og provoserende ting i løpet av den tiden jeg har jobbet i barnehage. Jeg har heldigvis sett flest snille og gode mennesker, som ønsker kun det beste for barna, men når foreldre her inne forteller om "skrekkopplevelser" med barnehageansatte, har jeg ingen problemer med å tro på deres historier. For det finnes dessverre en del der ute, som ikke har noe i barnehage å gjøre, og jeg mener at man har den fulle rett til både å si ifra og klage litt når man opplever at barna ikke blir ivaretatt i barnehagen. Man må selvsagt bruke sunn fornuft, og iblant også litt medmenneskelighet; de barnehageansatte er kun mennesker de også, og om de glemmer å smøre på kuldekrem, eller ikke har rukket å ta den bæsjebleien (som ble produsert ett minutt før mor kom inn døren) så er det sånt som kan skje. Men skjer det gjentatte ganger, og en føler at de beskjedene man gir dem ikke når frem, så må man få lov til å gremme seg litt. For det er tross alt jobben vår å ta vare på det mest dyrebare foreldrene har. Og jeg synes vi skal strekke oss langt i å imøtekomme deres ønsker - og gi dem direkte beskjed dersom vi ser at vi ikke får det til. En del av vår jobb er å få foreldrene til å levere barna i barnehagen med lett hjerte, og da må de føle at de kan stole på at vi gjør en god jobb med barna deres.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Tror kommunikasjon er et fremmedord for mange. Mange skriker ut problemene her elle hjemme, men det er ikke alltid andre kan se at det er et problem, så hvordan skal det kunne bli bedre:)
erteposen + 4 Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Tror ikke det er den dib meningen om ansatte, men det blir flere innlegg og de får mer oppmerksomhet om negative hendelser. En skulle jo tro at jordmødre har horn i pannen, hs er ute etter å ødelegge mødre, menn er uærlige drittsekker som tenker med sine "edle" organ og svigermødre er plassert på jorden av fanden selv om en leser dib på den måten:) Tror mange som er misfornøyde får tilbakemelding som gir gode råd om hvordan en ordner opp og ofte får en kritikk for måten en selv opptrer på (td. når en er sur fordi bhg har dratt på tur om barnet blir levert en time etter kjernetid). Ellers har jeg jobbet i bhg selv om kjenner ikke igjen desse ansatte, men opplevde også bhg til minsten på sitt værste i høst med bare vikarer og ingen faste på jobb i nesten 2 mnd. Da møtte jeg mye rart:)
susemor-3 små Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er SÅ fornøyd med de ansatte i de to bhg mine barn går i. Spesielt er assistentene i bhg til mellombror helt fantastiske. Jeg får nesten litt tårer i øynene når jeg tenker på hvor greie de er, Ikke minst har jeg fått så mye respekt for den jobben de gjør. Han går i en privat familiebarnehage. Antagelig verdens beste familiebarnehage, hehe. I fjor høst var vi noen foreldre som steppet inn som "vikarer" en dag de faste var på kurs. To erfarne vikarer hadde ansvaret, men vi fulgte de rutinene som de har til daglig, og var selvfølgelig med på alt. Jeg var svett og sliten etter den dagen! Men det var utrolig gøy også, å se hvordan en hel dag der forløper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå