Marianne87 Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Jeg testet positiv på graviditets- test 25 oktober 2008... Termindatoen jeg fikk etter ultralyd i ca uke 4 (ingen fostersekk enda) var 14 Juli. Hadde ingen mens å gå etter (pga p pille slutt) men hvis termindatoen 14 juli stemmer så skulle min siste mens vært 5 oktober. Så det vil si jeg testet positivt 20 dager på vei (altså 8 dager før neste forventet mens). Jordmoren mente at dette er så tidlig det er mulig å få positiv test og at det derfor stemmer ganske bra med ultralyden fra uke 4. Men så var jeg på ultralyd i uke 13 og 16+4 og begge gangene målte de babyen til å være 1 uke mindre enn jeg var på vei. De mente altså at termindatoen antageligvis blir flyttet på rutineultralyden fra 14 juli til 21 juli... Da mener de altså at jeg hadde positiv test når jeg var 13 dager på vei:p Det er jo faktisk helt umulig! Som jordmoren min sa, jeg må ha hatt positiv test så tidlig det er mulig å ha positiv test. Noen som har opplevd lignende og tok de hensyn til det på rutineultralyden? Vet egg kan gå i dvale og sånn, men dette er jo rett og slett umulig. Er redd for å gå over tiden og derfor redd for å få feil termin :S
Sillen Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Når det termindato ved ultralyd, så er det jo slik at dette er pluss/minus to uker. Det betyr at du ut fra ultralyden kan føde både to uker før den antatte terminen og to uker etter. Det er ikke så mye du får gjort enn å vente, det skjer når det er klart for det. Det er kanskje bedre å få en termin som er noen dager senere enn det du tror selv, for kanskje du da slipper å gå så mye over. Vi er vel alle slik at vi gjeren vil ha ultralyden så tidlig som mulig ut fra hva vi selv tror for da blir ventetiden mindre. Lykke til med svangerskapet.
Sillen Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Jeg skrev en feil i innlegget over, jeg mener selvfølgelig at vi ønkser å få termindatoen så tidlig som mulig, ikke ultralyden...
Marianne87 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. februar 2009 Det jeg er redd for er at hvis de flytter den en uke pga av str på babyen (selv om de ikke er MULIG at jeg er uke kortere, for da kunne jeg ikke fått positive tester 25 oktober, til og med jordmoren min sier det er umulig!) og babyen ikke kommer av seg selv så blir jeg satt igang 14 dager over terminen som allerede er en uke feil... Da blir jeg satt igang 21 dager på overtid noe som jeg ser på som veldig risikabelt.. Har 2 venninder som har mistet i magen på overtid og er livredd for det!
rima Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Jeg skjønner absolutt hva du mener. Det er en frykt for mange å evt skulle bli satt igang på et så sent tidspunkt. Jeg fikk min termin flyttet fra 3. til 12. første gangen jeg var gravid. Egen termin var 1. og jeg var ikke helt enig etter ultralyden. Jeg hadde jo da testet positivt bare tre dager etter at jeg var blitt gravid... Og det er jo som du sier ikke mulig. Tulla kom den 7. så jeg var vel innenfor terminen likevel og alt gikk jo bare flott. At egget kan være noen dager forsinket eller for tidlig er jo en mulighet, men det er neppe 14 dager tidlig eller sent? Et annet poeng her er jo at du ikke hadde fått mensen tilbake etter pilleslutt. Da kan jo syklusen være litt på bærtur. Du kan ha hatt en lang syklus? Men da testet du jo positivt litt vel tidlig..? Jeg synes du skal ta opp din bekymring med legen, mulig de kan vurdere dette ved en senere ultralyd? Aner ikke om de gjør det, men det kan jo være godt å lufte tanken din for legen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå