Gå til innhold

Ull klør ikke. (god morgen norge)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen klør bare de hører ull sier dem. Men min gutt klør faktisk av den mykeste ull. Jeg har aldri sagt nå skal vi ha på ullgenseren, men likevel sier han hver eneste gang at aaaah denne klør. Dette er janus eller liknende. Så noen reagerer på ull uansett tror jeg.=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

her er både gubben og guttungen ganske varme av seg å de klør begge 2 av ull.alle slags ull.vet ikke hvor mange forskjellige typer jeg har kjøpt men de klør.regner med gubben ikke sier det uten grunn.flere som har eksem klør jo av ull.synes det var en merkelig komentar av han "eksperten".er jo nesten sånn heksejakt nå på denne ulla.var ikke noe sånt da jeg var liten.leka no oss ute vi å,lenge.

Skrevet

Mine blir rødflammete og klør om dei går med ull. Og det er jo ikkje berre noko dei seier, fordi dei veit det er ull.

Så nokre reagerer, sjølv om andre påstår at ull ikkje klør.

Skrevet

Sønnen min har eksem og klør av ull mot huden, får rød hissig eksemfrembrudd. Jeg blir så provosert av sånn ullfanatikere som påstår at a) "så og si INGEN klør av ull" og B) det er umulig å holde varmen uten å ha ullundertøy

Neivel, vi som har eksembarn og andre barn som klør vi lyver og overdriver dette vi da, og i tillegg så fryser barna våre i bhg hver dag, hehe

Skrevet

et tips jeg fikk fra en Joha-leverandør, var å bruke litt vanlig tøymykner i ullvasken.. det har fungert her. Vi har eksem hud og er hypersensitive mot kløe.. nå finnes det jo ull mykner og.. kanskje det funker?

men ULL KLØR jo.. samme hva slags ;)

Skrevet

Hos oss klarer vi heldigvis å bruke ull inn mot kroppen alle sammen - men det betyr jo ikke at ALLE er som oss. Noen klør lettere av ull enn andre, det kan da ikke være så vanskelig å godta.

Jeg synes det begynner å ligne på fanatisme rundt dette ullundertøyet nå. Det er jo ikke nødvendigvis slik at ungene fryser i hjel uten ullundertøy!

Vi bruker ullbody på lille Solveig når hun er i barnehagen, eller når vi skal ut og leke i snøen. Men jeg finner ingen ullstrømpebukser som passer (de har bare rar passform alle sammen), så da går det i bomullsstrømpebukse og to par lester. Funker fint, det...

Skrevet

Jeg hadde hverken ullundertøy eller dyr merkedress når jeg var liten, og vi hadde jo sheroxer som vintersko, det er visst helt fy-fy blant enkelte har jeg hørt, men kan ikke huske jeg frøs mye når vi lekte ute. Det er kanskje annerleds med unger som går i friluftsbarnehager, eller folk som bor der det er 20 minus store deler av vinteren. Jeg bor i Oslo og tror sønnen min har det helt greit ute i bhg i dag selv uten ulltrøye innerst. Forresten har de ullundertøy på Cubus med bomullsinnside, det funker på sønnen min - men det er sikkert helt ubrukelig det og i følge de mest ihuga ullentusiastene.

Skrevet

Jeg har atopisk hud og reagerer allergisk i huden på flere ting. Fikk en sånn utvidet allergitest på hele ryggen hvor de tester en hel masse ting mot huden i to døgn. Jeg fikk veldig utslag på ull, og har dermed skriftlig bevis på at jeg er allergisk mot ull ;)

Tåler heller ikke kremer som har fårefett som bindemiddel, f.eks spenol.

To av ungene har arvet min sensible hud, han ene har eksem og klør av ull, den andre har ikke eksem men tåler absolutt ikke ull. Prøvde en vinter på han uten eksem å kjøpe en ullstillongs, fineste mykeste ull, dyr var den også. Etter 10-15 min ute gråt han fortvilet over at det klødde sånn på lårene, vi gikk inn og kledde av han og lårene var helt rødflammete og han var helt hoven i huden, hvis det ikke er en allergisk reaksjon så vet ikke jeg..

Så her går det i superundertøy fra sportsbutikken (evt fleece) og en god dress over. Ungene er aldri kalde, og slipper å klø vettet av seg pga ulltøy.

Skrevet

helt enig med eksperten jeg da, ull klør ikke. iallefall ikke så lenge man ikke har en form for allergi.

forøvrig så sa lille at ull klødde når hun var rundt 1.5 år også. psssj, sa jeg og du hører ikke et ord om at ull klør nå. Man må kanskje vende seg til å ha annet enn bomull mot huden. Nå bruker hun ull rett mot huden hver dag.

ps: jeg tror faktisk at barn som ikke har ullstrømpis eller annet teknisk undertøy på seg når de er ute lenge fryser mer og lettere enn barn med ull. om det gjør meg til en ullfanatiker blåser jeg i. jeg tror jeg har fordommer mot foreldre som har bomull på barna når de ikke har noen form for allergi og eksem!

Skrevet

Tinkerbelle ; jeg er enig i at barn som ikke har allergi eller eksem stort sett tåler ull - og at ull da selvsagt er best. Men det er faktisk veldig mange barn i Norge og Vest-Europa generelt som har allergi og eksem. Blant annet jeg. Og da blir jeg litt oppgitt når alle mulige eksperter hele tiden skal gå ut og si at man umulig klarer å holde varmen uten, at man garantert blir svett og kald osv. For noen av oss er ikke ull et alternativ, samme hvor mye vi skulle ønske det. Sønnen min har ikke sagt at ull klør, det er han for liten til, men jeg ser jo at eksemet blusser opp og blir forferdelig rødt og hissig og at gutten gråter og klør. Og ja, han er allergisk så det var vel ikke det at du mente du hadde fordommer mot oss - men det er ganske mange som har eksem - irriterende å uansett hvor man går få slengt i fleisen at alt annet enn ullundertøy er helt forkastelig. Syns alle disse ekspertene og folk som skal uttale seg om at ull er det beste godt kan tilføye at for noen er det ikke mulig å bruke ull, og da komme med forslag til hva DE kan ha på seg, eller si at det tross alt er MULIG å kle barnet bra uten ullundertøy. Men det sier de aldri, de sier bare at barna blir iskalde og svette, at ull er et must, at nesten INGEN klør osv osv. Og det er ikke tilfelle. Hadde jeg kunnet bruke ullundertøy på sønnen min hadde jeg selvsagt foretrukket det, har ingenting i mot ull jeg.

Skrevet

Jo! Ull klør!

Jeg har atopisk eksem/kontakteksem og får gåsehud bare av tanken på å ha på meg en ullgenser. Det eneste som funker for meg rett på huden er ren bomull.

Kanskje ikke alle klør av ull, men jeg gjør det iallefall... :)

Skrevet

Er de som nekter å kle på barna sine ull fordi de synes det klør selv jeg har fordommer mot. Ikke de som har en grunn liksom. Så lenge han får utslett så er det jo ingen grunn til å kle på han ull. Det finnes vel andre alternativer enn bomull også vil jeg tro.

Selv har jeg en mor som synes ull klør og hun har i alle år hatt bomull på meg under min bestemors hjemmestrikkede ullbukser. Jeg hatet å være ute når jeg var liten og var alltid iskald og våt. :S Hun får fortsatt noia av å kle på barnebarnet sitt ull men hun må jo det da. hehe.

Skrevet

Jeg er nok en av de som (S)Tinkerbelle har fordommer mot...hehe...

Neida... jeg bruker greit ullundertøy selv. Tåler faktisk de aller fleste typer uten at det klør..

Datteren min er derimot ikke like begeistret for ull... uten at det har noe som helst med allergi å gjøre. Hun synes at det klør. Har prøvd utallige varianter av ullundertøy, men hun påstår hardnakket at de klør.

Vi kjøpte Joha ullundertøy med bomull på innsiden... hvilket mange her påstår er heeeeeelt bortkastet. Jeg er ikke enig i det. Hun har holdt seg både varm og tørr (blir ikke klam) med dette undertøyet.

Nå har vi derimot kommert på å også prøve Devold ullundertøy... Bruker det som heter Aktive. Det er tolags og det har også et eller annet fiberting (hehe....) på innsiden og merinoull utenpå. Det er helt fantastisk bra!

Så min anbefaling til dere med barn som synes ull klør, uten at det skyldes allergier, er enten Joha eller Devold. Det er vår erfaring :o)

Skrevet

sånn er gutten min på 5,5 år også.

nå har vi kjøpte devold active kids, og det elsker han!!! virkelig å anbefale!!! selv om det er ganske dyrt..

Skrevet

Hei jeg er en ullfanatiker.

Hei jeg er en fleecefantatiker (lag to)

Hei jeg er en "billig men god dress" fanatiker.

Finnes det noe som AA for oss mon tro?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...