Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 syns det er så vanskelig å finne seg en jobb som jeg rekker å hente å levere i barnehagen. faren stiller ikke opp på noen ting. hadde flaks før jeg gikk i permisjon å fikk bestemme når jeg skulle starte å slutte for dagen selv bare det ble riktig antall timer, men nå er det gått konkurs. det som er problemet er at alle jobber jeg ser ledig stillinger på så kan jeg ikke skjønne hvordan jeg skal rekke å levere å hente barna i bhg hvordan klarer dere det??
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 hei. du kan jo søke jobb i barnehager eller skoler, det er der de fleste av mine aleneforeldre venner jobber. skolens arbeidstider funker fint med henting og bringing og barnehager tilrettelegger ofte. '
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Jeg studerer... det er helt ideellt egentlig. Men enig med hun over, barnehage er en god ide:) Lykke til på jobbjakt!
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Dette er et spørsmål mange enslige mødre sliter med,-tror jeg..Særlig hvis de er unge og ikke har utdanning i tillegg..Vanskelig å finne jobber hvor man kun jobber i barnehagens/skolen åpningstid...og et av argumentene for mange er jo nettop det at utdanning og jobb kan de ta senere...Når da? Når barna blir gamle nok til å klare seg selv om morgenen FØR skole OG på kveldene i forhold til å komme seg på aktiviteter selv, mat, leggetid osv......Hvor gamle er barna da,- og hvor gamle er man selv da..... De fleste jobber nå til dags innebærer arbeidstid ut over det barnehage/skole kan tilby av "barnepass",- og dette er et problem for mange, og de jobben med mest "Kurant" arbeidstid i forhold til bringing/henting skole/barnehage er de jobbene som man trenger UTDANNING for å ha..Kontorjobber krever jo nå ofte 2-3 år HØYERE utdanning.... Har jo også skiftarbeid som krever MEGET høy/lang utdanning også,- men de aller fleste jobbene man jobber innenfor 08:00 og 16:00 så må man ha litt mer enn videregående for å kunne søke..Joda, finnes unntak,- så legg merke til at jeg skrev "DE FLESTE"...... Det er nok vanskelig når man er alene med barn og komme i en slik situasjon, og synes det er skremmende å lese at man kommer med råd som å " søk jobb i skole eller barnehage" ....som om man ikke trenger noe grunnkunnskap/utdanning for å gjøre en best mulig jobb der...Og de samme er vel de som kritiserer ansatte på disse stedene...Ikke rart man er misfornøyd med lærere/barnehageansatte hvis det er en "Nødløsning" for aleneforeldre å jobbe der pga tilpasning til eget barns barnehage/skole...... Det viktigste er at du tar en utdanning og/eller søker på en jobb du kan tenke deg å jobbe med.. Er man nødt til å jobbe skift så får man alliere seg med slekt og venner og hjelpe hverandre med barnepass...Selv om dine venner evt er to om barna så kan de ha behov for ekstra avlasting en gang du har tid??? og derfor hjelpe deg en og annen kveld om du må jobbe...
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Eg går skule 30 min unna der eg bor, går med eit nødskrik ift barnehagen.
Lykke X 4 Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Jobba som sykepleier i turnus da jeg var alenemor. Hadde ønsketurnus, derav mest dagvakter. Og så fikk jeg begynne en halv time senere så jeg rakk å levere på sfo.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 De første par årene studerte jeg. De siste årene har jeg jobbet som økonomikonsulent i kommunen. Kommunen har fleksistidordninger som gjør at jeg kan komme litt senere eller gå litt tidligere, alt i alt er det en ganske fleksibel arbeidsplass. Alternativene dine er: - finne en jobb med gode fleksitdsordninger - finne en jobb i umiddelbar nærhet av bhg/skole - jobbe redusert. Man har faktisk rett på omsorgspermisjon når man har små barn. Da jeg jobbet deltid mens jeg studerte tok jeg delvis permisjon, og jobbet da redusert. Uten lønn selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har ingen utdannelse, jobber i et stort firma med markedføring, her har vi flexitid, kjernetiden er 9-15, helt perfekt. Innimellom har jeg barnevakt, så jeg jobber inn minustiden min. Elller tar noen timer på kontoret en lørdag. Men, husker jeg var like fortvilt når jeg skulle søke jobb. Kom meg inn i bedriften ved å søke et vikariat som sekretær, deltid.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 jeg er helt enig i at det er skremmende at det er så få faglærte i barnehager og skoler, men når det enda er slik så kan man benytte seg av det. om det er en alenemor eller en annen ufaglært som får jobben i mangel på faglærte slipper jo ingen rolle
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 hei. så fint at dere får det til =) å til den over som sikter til å ikke ha utdanning, jeg har utdanning. barne og ungdoms arbeider. klarte å få jobb et par barnehager, men de kunne ikke legge til rette så jeg rakk å hente. de kunne ikke legge til rette med vaktene for det ble uretferdig for de andre fikk jeg beskjed om men kanskje ikke alle steder som er sånn. får vel bare fly rundt å søke å håpe på det beste. irriterende at det skal være så vanskelig å kombinere livet.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 Hvis du har utdanning relevant til skole/b.hage jobb så er det jo ikke noe "problem" for meg at du blir anbefalt å søke dit ) Men det kom ikke frem under hovedinnlegget ditt og likevel anbefalte de det i "hytt og pine"... Greit at "ufaglærte" stille opp som assistenter og ekstrahjelp, men igjen, som alenemor var vel ikke det DET du hadde tenkt deg? Man er jo avhengig av en viss oversiktlighet i forhold til når man må på jobb og må ha barnepass...De JEG kjenner som jobber på skole/barnehage har alltid fått tilpasse arb.tid slik at de rekker å levere/hente egne barn..Det er snakk om å starte 0700 istedet for 0645 og at de slipper å være på jobb til 1645 (de kan aldri åpne eller stenge)..Men så lenge de har timene sine innefor det tidsrommet så kan de jo ta både tidlig og senvakter...En gang i blant har de jo muliget til å åpne og stenge barnehagen,- og da sier de jo ja..... Hper du finner jobb,- og jeg tror at det å VISE arbeidsvilje er viktig i en slik situasjon..Planlegg hvordan du vil gjøre det mtp jobb og jobbtider fremover..Har du f.eks mulighet til å jobbe sent en dag hver uke samt ei helg i mndn,-eller 3.hver helg, så viser du både vilje til å jobbe og evne til å organisere hverdag...Ikke tenk på når de IKKE kan jobbe, men fokuser på NÅR det er mulig å jobbe.....Lykke till
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 jurist, jobber i staten med fleksitid..tar også med arbeid hjem til kvelds etter ungene er lagt i travle perioder. problemet nå er bhg plass å jeg kan starte opp igjen i full jobb etter endt permisjon, er vist ikke prioritert ..
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 Ja kanskje vi alle bør ta et hint nå og la menna jobbe, bringe inn inntekt. Så kan vi mødre få ta oss av ungene våre selv. Hvorfor skal alle jobbe i barnehager å passe andres barn? Kan dere ikke passe deres egne barn, og forlange høy lønn av staten?
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 Hjelpepleier på natt, hadde noen til å overnatte hos meg (student). Eller så leverte jeg småen klar for senga til faren og hentet igjen etter endt vakt.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 Da jeg er lærer og da jeg var alenemor, lot det seg fint kombinere med henting ol i barnehage... men måtte ta med hjem noe planlegging og retting osv...til å gjøre ferdig på kvelden...
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #17 Skrevet 4. februar 2009 Jobbet deltid på butikk, og strippet på senkveldene/utover natta (hadde også en student som overnattet og passet på da)
serin@ Skrevet 4. februar 2009 #18 Skrevet 4. februar 2009 Jeg studere, har 2,5 år igjen. Antaklig 4,5 om jeg får spart opp nok penger til å ta en master. Uansett skal jeg ikke ut i jobb før den høsten sønnen min skal begynne på skolen. Enklere å organisere det med skole barn enn barnehage barn. Håper jeg. Perfekt å være student når man er alene med barn, levere stort sett aldri før 9.30 og henter ca 15
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #19 Skrevet 4. februar 2009 Kontorjobb i det offentlige, de fleste steder praktiserer fleksitid.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2009 #20 Skrevet 4. februar 2009 Jeg jobber som tannhelsesekretær. Veldig glad for at jeg bare jobber dagtid, og ingen helgejobbing. Har jobbtid fra kl.08.00 til kl.15.30. Det blir jo lange dager i bhg. for mini. Men det må til. Men jeg er heldig da, for mamma har en fridag i uka. Da henter hun han tidlig, eller hun har han hjemme hele dagen som oftest ) Pluss at pappa har fri i 4 uker om gangen, så han kan ha mini innimellom også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå