Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Øretermometer er det som er mest nøyaktig så lenge du holder det riktig.. Det skal holdes som et telefonrør..
lÅktiHaUDe Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Men også øretermometerene kan variere i kvalitet.. Jeg kjøpte det som ble best i test på tv2 var det vel og det var Braun. Kjøper det bl.a på elkjøp. Har testet det ved å sammenligne ved analt og det var 0.2 grader i forskjell, Braun viste minst. Veldig liten forskjell med andre ord. Jeg er veldig fornøyd med Braun sitt Har ei venninne som kjøpte et på apoteket og det viste snart 2.0 grader i forskjell og da er det ikke mye vits..
camosilla Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Mamma jobber på apotek, og de har sluttet å selge øretermometer forde de er så unøyaktige. Bruker et vanlig i rompa, jeg.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Man skal ikke sammenligne øretemp med f.eks rektaltemp.. Det er i øret man får riktig temp.. Det er nærmest varmesenteret i hjernen, og når da blodet kommer ut i kroppen og du tar temp i rompa så jobber kropen på spreng for å få ned tempen; dermed høyere temp i rompa..
lÅktiHaUDe Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Da lærte jeg noe nytt i dag også fantasiløs tar i øra jeg da fordi barna ble hysteriske til slutt og da hadde jeg ikke valg, men trodde faktisk at rektalt var best..
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Samme her! =) Men jobbet sammen med en svensk sykepleier i helga, og de har hatt en del kurs ang dette med feber og måling.. Men det gjelder kun så lenge den holdes riktig da! Skal ikke holde den rett ut,men holde den sånn du gjør når du snakker i telefonen!
Guttemamma75 Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Hmmm.. Da var det nå merkelig at kirurgene på sykehuset der jeg jobbet for en stund siden insisterte på at vi skulle ta rektalmåling av kirurgiske pasienter fordi de overhodet ikke stolte på de (veldig dyre og avanserte) øretermometerne vi hadde...... Medisinerne syntes merkelig nok det var greit.. Tror man finner mange forskjellige meninger om dette, og en ting er uansett sikkert - det er mye lettere å få feilmåling ved øretermometer enn ved rektalmåling pga faren for uriktig bruk.. Jeg holder meg iallefall til rektalmåling på min gutt...
Dronningen! Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=373174 http://www.klikk.no/helse/barn/article327237.ece http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=631616 Her står det litt om temp.måling og jeg sverger fortsatt til rektaltemp:o)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Ja, jeg vet hva leger i dette landet mener om saken.. De sverger til rektaltemp.. Men hvis du tenker etter, så er det veldig logisk at den tempen du får i øret er mer riktig enn den du får rektalt.. Det er rett og slett ikke forsket nok på dette med temp og måling, og vi vet jo hvor langt etter svenskene vi ligger her i landet.. Men for all del, ta tempen der dere vil =)
lÅktiHaUDe Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 Nå har jeg store barn da og klarer ikke holde de fast lenger for å måle rektalt hehe så derfor øretemp. blir brukt. Men jeg har faktisk testet Braun sin og den er bare 0.2 i forskjell fra rektal, og jeg har testet flere ganger (på tantebarnet bl.a) hehe
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har hatt øretermometer fra Braun for noen år siden. Hev det da jeg iløpet av fem minutter hadde målt 35,7, 37 og 39,9 I SAMME ØRET på meg selv! Jeg var jo klar over at jeg hadde feber da, og syns det var merkelig at jeg skulle ha bare 35,7 grader!
Guttemamma75 Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 Som sagt, øretermometer er nok bra MEN det er stor risiko for feilmåling fordi man MÅ ha vinkelen på termometeret HELT korrekt og det er vanskelig å holde samme vinkel gang etter gang.... Det er derfor man gjerne får litt forskjell på målingene om man måler flere ganger etter hverandre.. Får man veldig stor forskjell er det pga vinkelen har vært feil en av gangene man har målt.... Har man et urolig barn kan det være like greit å holde dem for å måle i rumpa da man uansett ikke vil klare å få en korrekt måling i øret... Så jeg holder meg til rektalmåling...
Dronningen! Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 I linken min fra legeforeningen står det også om betydningen av ørevoks i øregangen....
klg,2 boys now:) Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 måler alltid i øret.aldri om jeg stikker noe oppi rompa på ungene mine.å aldri om noen hadde fått gjort det på meg.en lege gjorde det engang på sønnen min å han ble helt rar etterpå.er mye lettere å måle i øret.har enn feber så er det ikke så nøye om den er 38,5 enn 38,7 spør du meg.
Dronningen! Skrevet 4. februar 2009 #17 Skrevet 4. februar 2009 Man skal være litt dreven for å få riktig temp med øretermometer, det skal holdes i riktig vinkel og hvordan i alleste dager skal man vite om det ligger ørevoks i veien for målingen? OG i enkelte febersituasjoner har det faktisk betydning om hvor høy temp. er. Avviket hos oss har ligget ganske mye mer enn 0,2 grader!
Raych Skrevet 4. februar 2009 #18 Skrevet 4. februar 2009 Vet de bruker både øre- og pannetermometer på sykehus. Det pannetermometeret de bruker er nok ikke noe som selges til vanlig tror jeg, det var litt spesielt:)
mamarama og lille banan Skrevet 4. februar 2009 #19 Skrevet 4. februar 2009 her er det rektaltermometer som gjelder. mini har ingen ubehag med det ennå i hvert fall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå