Gå til innhold

Nå provoserer jeg sikkert...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg har ett spørsmål ang. dette med aktiviteter i barnehage som koster penger. Jeg synes at kakesalg osv er en god måte å samle inn penger på. Men i de fleste tilfeller er jo dette på langtnær nok. Det betyr jo at hvert foreldrepar i snitt hvertfall må legge igjen en tusenlapp i kaffe og kaker i barnehagen. Hva med de foreldrene som ikke har råd til å spare? De ha rjo heller ikke råd til å kjøpe kake og kaffe, noe som igjen betyr at disse barna høyst sannsynelig aldri har sine forelde på denne typen sosiale arrangementer. Er ikke det like trist da? Er ikke det også en måte å lage et skille mellom barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er klart det er.

Men på den annen side, i barnehagen her inviteres også besteforeldre, tanter og onkler, oldeforeldre og ellers alle andre som vil ta en tur. Og kaffen koster 3 kr stort sett. Kaker, mat og alt annet er det som koster penger. Så alle kan ta seg en kopp kaffe, 3 kr har man.

Skrevet

jeg ser poenget. her har de loddsalg under juletreefesten. noe som gjør at folk som er til stedet kan kjøpe så mange lodd de vil. som regel blir det nok til at alle barna kan dra på hurlumheihuset en dag.

men det er jo helt klart at det er noen barn som ikke er med på slikt. det er til og med foreldre i barnehagen jeg aldri har sett. selv ikke etter 1 1/2 år... og det er selvsakt vannvittig dumt for disse barna som ikke får vært med på juletreefesten. men de får i det minste vært med på hurlumheihuset.

hm... det skal ikke være lett... jeg lurer litt på hva barnehagen gjør med foreldre som i løpet av 4 år i barnehagen ikke har dukket opp på noe som helst av arangemanger. det er jo beskymringsfullt nok i seg selv

Skrevet

Vel, jeg må si at jeg er motstander av ting som arrangeres i enten barnehage eller skoleregi og som koster penger, en ting er faste priser for mat og plassen, det er likt for alle, og de med dårlig råd får jo også dekt mye, så det jevnes ut slik.

Vi har råd til sånt, men jeg er også klar over at enkelte har veldig knapt med penger, noen i perioder, andre alltid, og en 100lapp her, og en 100lapp der, det merkes fort hvis man har knapt med penger, for de pengene kunne kan kjøpt feks nye votter og annet nødvendig, melk og brød ei uke feks.

Skrevet

Jeg vet om noen her som ikke akkurat har så mye penger til overs, men de stiller alltid opp på slike ting. Barna får kake og blir likestilt med de andre. 30 kr til div er vel noe de aller fleste har.. skjønner at 200-500 kan være værre men 10-50 max en gang i mnd til div tror jeg faktisk de fleste har.. eller er jeg helt på bærtur nå?

Skrevet

I vår barnahage er det nok de som alt har penger som kjøper mest, og møter opp hver gang det er noe i bhg som dugnad, møter osv. Samtidig kan en slippe billig unna på kafeen.

Vi har mange nye nordmenn i bhg, og det er et problem. Vi har ikke så dyre turer som mange andre, og egenandelen for overnattingsturen for førskolegruppen er 300 kr. De drar til voss med tog, ligger i en kommunal/billig hytte og koser seg max. De tar jo inn 150 kr i mnd i mat og turpenger, og jeg tror de sparer opp en del til den turen.

Tror vår bhg er i en særstilling der, men forstår ikke helt hvordan en klarer å lage så dyre turer. I alle fall om bhg er kommunal. Turisthyttene fra dnt får jo bhg låne billig.

Skrevet

Vi soper inn mange tusenlapper med dugnader vi, og om flere foreldre hadde stilt opp kunne det 3-4 dobblet seg :)

Det er gratis så den problemstillingen du nevner går oss hus forbi.

Skrevet

Vi har en privat barnehage. Og vi betaler allerede 200 kr i matpenger og 40 kr i KulTur-penger pr mnd. Men KulTur pengene går til type arrangementer før jul og gårdsbesøk osv. Skiskole og leirskole dekkes ikke av de pengene vi betaler inn hver mnd. Dvs. barnehagen betaler selvsagt overtid for de ansatte som er med på leirskole.

Personlig er jeg glad for at vår barnehage har disse tilbudene som jeg nevnte i mitt andre innlegg.

Skrevet

Hadde man hatt 50 kr ekstra i mnd så hadde det jo ikke vært noe problem å spare til disse aktivitetene jeg nevner i mitt andre innlegg.

Skrevet

Det er jo en kjempeflott løsning da Joikabolla!

Greit nok at foreldrene kan spare, men det er faktisk ikke alle foreldre som klarer det. Ser du ikke forskjellen her? Det er ikke foreldrene som er de mest skadelidende her, det er barna..

Og det kan være at de har råd til en kake\kaffetår, eller hadde spart disse pengene, men så kommer det kanskje en ekstra uforutsett utgift, og pengene må kanskje brukes der?

Ekstremt dårlig pedagogikk og fellesskap skapende pedagogikk som føres i deres bhg må jeg si. Man sender da ikke noen barn på kose tur, mens andre må være igjen hjemme.. Det gjør man bare IKKE mot små barn altså!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...