frøydis m/ 4 Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Februar er tiden for å gruble på hvilke skoler man skal søke. 1.mars er det søknadsfrist. Jeg har en 18 åring som er ferdig på videregående til våren og en 16 åring som skal starte på det til høsten. Valgets kvaler ligger som ei tjukk skodde over heimen nå føler jeg... På skolen er lærere og rådgivere opptatt av at man må unngå å velge feil, og hjemme er vi opptatt av at de skal finne noe de kan trives med, samtidig som de ikke låser muligheter framover... Det er ikke lett å vite hva som er lurest, og ikke lett å vite hva vi kan råde dem til. Selv om vi føler vi kjenner jentene våre ganske godt, så er det ikke så lett å se for oss hva de kan tenkes å ønske å jobbe med om noen år... Jeg trenger noen bøtter med visdom og forstand hvis noen har noe å avse nå..... :-))
Vicky 83 Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Angående sekstenåringen er mitt råd å velge noe h*n tror at h*n vil trives med en stund fremover. Ikke tenk alt for langt frem i tid, slik de ulike retningene på videregående er lagt opp i dag er det lett å skifte kurs etterhvert. Det er nesten umulig å vite hva man skal bli når man er seksten, og slik arbeidslivet er i dag, er det mange som skifter utdanning og yrke senere i livet. Gå etter interesser. Følger man hjertet trives man vanligvis best, dessuten har man lettest for å bli skikkelig flink hvis man brenner for det man gjør.
Vicky 83 Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Hilsen 25-åring som har gjort litt forskjellig opp gjennom årene. Først et år på musikk, dans -og drama, deretter to år på allmenn, grunnfag psykologi og til slutt allmennlærerutdanning.
Trollmora Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Høres ut som et fornuftig råd fra Vicky83. Det må jo være skikkelig vanskelig med det tilbudet som ligger ute i dag, spesielt når man selv er usikker på hva man vil. For egen del har jeg gjennom min vei til moden vært igjennom 3 forskjellige yrkesretninger og den aller første utdanningen min kan jeg kanskje ta opp som hobby når jeg blir pensjonist ) Lykke til med valgene! Klæm fra
Maud Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Det er ikke lett, men det blir jammen ikke lettere av at det påpekes hvor viktig dette er og at man risikerer å velge "feil" for resten av livet! Jeg tenker at det viktigste er å velge noe man har forutsetninger for og noe man trives med. Da legger man til rette for å mestre og for å trives. Hvis man velger "feil" kan man velge på nytt rett og slett :-D
frøydis m/ 4 Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2009 Det er det jeg også mener at det er litt mye fokus på å velge "rett" når du er 15-16 år. Tror ikke det er mange ungdommer som da har klart for seg hva de skal bli. Forutsetningene for å vite hva de ulike skoleretningene fører frem til av yrkesmuligheter og hva de vil trives med er jo i realiteten ganske små. Det er vel den perioden av livet man endres mest på kortest tid,- og så skal man liksom være sikker på å ikke velge "feil". Jeg syns det er viktig å velge en skole hvor de tror de vil trives med fagene og opplæringen, for det er mange veier som fører fram til mange spennende jobber. Godt at du sier at det går an å velge på nytt,- for det gjør det, om man da må holde på litt lenger før man er framme ved et mål, så er det ikke så lenge i den store sammenhengen tenker jeg....
Aiax Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Det er jammen ikke enkelt når det kommer til det punktet at man må velge retning innen videregående skole. Men, det kan være lurt å finne ut om man skal satse på studiekompetanse eller om en vil satse yrkesrettet. Uansett vil man ha mulighet til å bytte grunnkurs (velge om igjen etter det første året), hvis det viser seg at man har valgt feil. Samtidig har man mulighet for påbygg, hvis man etter å ha valgt yrkesrettet finner ut at man vil ha studiekompetanse. Når det gjelder den som er ferdig med videregående til våren, er det jo ikke så uvanlig å velge folkehøyskole hvis en trenger litt tenketid. Lykke til med valgene i heimen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå