Gjest Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Jeg har Marie Åen (Aaen). Er det en bunad eller en festdrakt? Jeg er fjerde generasjon som har den :-)
blomstre Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Trodde bunad var en beskyttet tittel på draktene til Husfliden. Så hvis du finner den på husfliden sin oversikt over bunader (www.norskflid.no) så er det vel en bunad.... Som du skjønner har jeg ikke peil, men gjetter vilt :-)
3b@rnsmor-30* Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 ja det stemmer. og grunnen til at dem ofte ikke kan kalle alle for bunad er fordi de har visse regler på dette.. at en gammel original drakt må ha vært funnet helt komplett, og ikke en del på den gården og en del på en annen... derfor heter de festdrakt i steden.
Trojan Horse Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Den er veldig fin. jeg har også den! Spiller det noen rolle om det er bunad eller festdrakt? Tror faktisk ikke den har bunadstatus.
Trojan Horse Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 denne drakta er komponert på 40-tallet av Marie-Aaen, pga mangel på en festbunad i nord-Østerdalen. De fleste Hedmarksbunader er ganske hverdagslige. Broderiene er hentet fra gamle rosemalingsmotiver fra ein lkirke i Alvdal
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Ok, takker for svar :-) Har ikke noe å si om det er festdrakt eller bunad nei! Er like glad i den uansett jeg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå