Gå til innhold

Kjente du deg igjen i serien "da damene dro"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjör ikke jeg og må med hånda på hjertet virkelig si at jeg er lykkelig for at jeg ikke har det slik! Min tanke da jeg så programmet var at produsentene må ha valgt dette stedet fordi det er "unormalt" i den forstand at det så tydlig er mindre likestillig her enn i en gjennomsnittsfamilie fordi fedrene har "typiske" mannsjobber som fiskere ol.

Dette må da handle om at kulturen i dette lille öysamfunnet er på denne måten!!!?? Mennene skal väre "menn" og kvinnene "kvinner"!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg kjente meg virkleig ikke igjen, og er veldig glad for dett.

Her deler vi på husarbeid, handling, matlaging og det aller meste. Jeg gjør nok mest kvinneting, men det er fordi jeg er flinkere til det. Han klarer det helt fint han også:)

Men jeg kjenner igjen mange fra der jeg vokste opp. Det er også p åen øy litt mot nord, hvor mange menn jobber på sjøen, og hvor kvinnene derfor naturligvis tar seg av huset mesteparten av tiden...

Men jeg er glad for at jeg ikke har det sånn selv...

Skrevet

Når tv2 skulle velge innspillingssted så hadde de flere alternativer, men valget falt på Husøy, bla pga den klare kjønnsdelingen som er der, og pga isolasjonsfaktoren.

Nå kjenner jeg Husøysamfunnet godt (er oppvokst i nærheten), og jeg må få si at jeg ikke kan skjønne at folk skal være så fordømmende når de ikke kjenner bakgrunnen til hvorfor det er som det er. Og litt dumt at tv2 ikke har forklart noe omkring det heller da... For saken er den at hadde ikke kjerringene tatt oppvasken, skifta bleier og vaska klær hadde det ikke blitt gjort. For der borte er det enkelt: kvinnfolka jobber skift på "bruket", og mannfolka jobber på havet (med få unntak selvsagt). Det medfører at mannfolka kanskje er hjemme 6-7-8 timer på kvelden, og kanskje har en fridag eller to i løpet av en mnd, når det er storm eller fiskestopp. Og på et slikt sted så hjelper det jo aldri så lite å ha likestilling og fordele arbeidsoppgaver, for skal det gjøres så må det gjøres av den som er der, og her blir det jo "daman".

Skrevet

Nei, jeg kjente meg ikke igjen og ble nesten irritert av å se på! Vet ikke om jeg gidder å se det neste gang...

Skrevet

Kjenner meg litt igjen fra da jeg var barn og min far var fisker og var borte lenge av gangen, hvem skulle ha gjort tingene hjemme om ikke mamma var der?

Men i mitt eget liv kjenner jeg meg ikke igjen, men har ikke noe problemer å forstå at i et samfunn som Husøy der mennene er borte mye av natten og dagen, må kvinnene ta det som hører hjemmet til.

Forstår ikke helt dere som har fordommer til livet de har valgt og får piggene ut fordi kvinnen tar det som hører hus og hjem til. De virket da harmonisk og lykkelig med livet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...