Gå til innhold

Logoped til 2åring?

♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det "vanlig"? Når det kommer til at logoped skal inn i bildet?

I bhg til snuppa foreslo de at en logoped skulle komme og høre på henne.. Hun snakker ikke rent, men så er hun da også bare 2 år! Bare jeg som syns dette var rart? Hun har mange ord, noen setninger og en del egenkomponerte ord.. hun forstår utrolig mye, det har vi også fått kommentarer på fra andre..

Jeg har sagt det er greit, men jeg sitter her som et stort spørsmålstegn.. Hadde hun ikke hatt noen ord omtrent og skjønt veldig litet så hadde jeg skjønt det, men hun er da godt i gang syns jeg. F eks har hun et dyrepuslespill med and,hest,katt,hund,ku,sau, og traktor og da sier hun enten lydene til dyret eller navnet på dyret og sette de riktig..

skjønner at de ikke mener det personlig men samtidig så føler jeg meg litt paff..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes det var tidlig. Fikk du en begrunnelse på hvorfor de syntes det var nødvendig? Ingen av 2 åringene i bhg jeg jobber snakker rent, enkelte snakker ikke forståelig i det hele tatt. Har ikke tenkt tanken på at de trenger logoped.

Skrevet

Synes jeg var VELDIG rart, og VELDIG tidlig. Oppfordrer deg til å ta en telefon til helsestasjonen, som jeg er ganske sikker på vil berolige deg!

Skrevet

når ble hun to år? ville tro dem ville vente til hun nærmet seg 3 år iallefall med å melde henne opp.

Skrevet

Veldig, veldig rart... jeg er spesialpedagog og man skal ha virkelig gode grunner til å utdrede en toåring for talefeil/språkvansker!! Da skal hun ikke forstå stort og kanskje bare lage lyder/bruke tegn for å kommunisere. Velger å tro at pedlederen ikke har peil på hva hun snakker om. De kommer i allefall ikke langt på PPT med en søknad som gjelder en to åring! Latterlig...

Skrevet

Hun ble 2 år i november i fjor.. De mente hun sviktet på to områder: språk forståelse og uttale.. Uttale er jeg enig i , men igjen; hun er 2 år!

Språkforståelse er jeg ikke helt enig i, for hun skjønner som sagt mye. Er med å dekker på bordet, rydde bort, hvis jeg ber henne finne en kopp, skje, gaffel osv så finner hun det.. Jeg lurer liksom på hvor mye man egentlig skal forlange når de er to år jeg da? Syns snuppa mi er flink jeg..

Skrevet

Har en gutt på 2 år (okober) som har liten ordproduksjon-men svært god forståelse. I samråd med barnehagen skal de nå melde han opp til et lavterskeltilbud for å hjelpe han med språket-slik at han er klar for storbarnsavdeling til høsten. Synest dette er et kjempetilbud!

Skrevet

det jeg er redd for er at de skal tillegge hun feil/egenskaper hun ikke har. Dessuten syns jeg det er bortkastet bruk av ressurser. Hun sier rent: mamma, pappa, mommo, bæssfar, bikkje, do, sko, tisse, bleie, truse, gris, is, kjeks,hest, meg, min, øre,øye,munn,baby,tut tut, og sikkert mer som jeg ikke kommer på nå.. og nesten rent masse andre ord.. og lærer stadig nye.. og hun lager setninger med blandinger av ordentlige ord, egne og "lyder" f eks: bikkje vov lala tut tut ( bikkja er i bilen) .. Så hun er jo i gang med setninger også..

Er bare redd for at hun skal merke at det blir ekstra styr rundt pratinga hennes og da låse seg og føle seg utafor/dum. Hvis vi presser henne for mye så vil hun ikke prate akkurat der og da.. Ellers er hunn veldig utadvendt , blid og fornøyd,..

Men så føler jeg at vi må samarbeide med bhg og si det er greit da, og når papirene kommer skrive under på de.. Selv om jeg ikke er enig..

Skrevet

Begge guttene mine har vært skikkelig dårlige til å prate ved 2-års alder, men alltid blitt fortalt at dette er normalt. Plutselig her om dagen ville barnehagen ha logoped til 4-åringen, blei litt overraska fordi de ikke hadde nevnt det før, men bare glad at han blei "testa". Det viste seg at han lå langt framme til å være 4 =P

Skrevet

Jenta di høres ut som gutten min. Lager setninger med de få ordene han har "nei mer" =ikke mer, og gjør seg stort sett godt forstått.

Jeg stoler på barnehagen, og er overbevist om at de ikke vil noe vondt, men at de ønsker å ta utgangspunkt i det han kan og hjelpe han til å komme enda lengre på sine premisser, med utgangspunkt i lek. Jeg stoler på at de som jobber med dette vet hva de gjør.

Skrevet

Jeg henger meg på de som sier at dette høres ufattelig rart ut jeg altså..

Hvis h*n hadde vært 3 år kunne jeg ha forstått det...

Skrevet

hmm..jo de vet vel hva de gjør men samtidig er jeg slik at jeg tenker at det er jeg som har vært med henne hele hennes liv og vet vel best hvordan utviklingen hennes har vært osv. Og jeg vet at hun gjør seg godt forstått hjemme, hun viser tydelig forståelse og språket har skutt voldsom fart fra rett før jul. Jeg tenker også at det er foreldrene som kjenner barna best og at om hun f eks ikke føler seg helt trygg på den som tester henne så er det dumt at det skal legges vekt på, og muligens bli gjort problemer ut av noe som ikke er noe problem.

Dessuten koster dette tid, penger go ressurser for kommunen som de kunne brukt på noen som trengte det. Og så går jeg og bekymrer meg, ant uten grunn..

Skrevet

..og når kom overskuddet på logopeder som skal "behandle" 2 -åringer som ikke prater/prater rent??

Tullprat!!

Her er grensen 4-5 år, men så har vel ikke kommunen noe logoped tilbud uansett, dessverre!!

Skrevet

ja ikke sant?? jo mer jeg søker på nettet om dette , jo mer finner jeg "misfornøyde " (mer ell mindre) foreldre som har vært bekymret men ikke fått hjelp før unga er 3-4 år, og lange ventelister og alt som er.. vi har akkurat vært på 2 års kontroll på HS og de var kjempefornøyde... *klø seg i huet*

Skrevet

Tror egentelig ikke at barna her får et skikkelig tilbud. Jobbet i Oslo bhg for mange år siden, da ble vi hentet i barnehagen med taxi, og kjørt til logoped. Tror det var 1 gang i 14-dagen, men kanskje hver uke?? Gutten trente/ble hørt i "leksen". Jeg fikk innføring i neste del, og gutten såklart.. Taxien ble det slutt på, og de måtte dra et annet sted...lengre fra barnehagen..

Her i min møre kommune er tilbudet slett! Får knapt innføring fra en logoped, og lite oppfølging om hva /hvordan vi skal trene m barna. Mange -+4 år som har "språk" feil...

Heldigvis er min onkel logoped, og har fått beskjed om å "plukke vekk" alt rusk hos poden!!! Noe som han forøvrig IKKE trenger i en alder av 3 år og 9 mnd...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...