Gå til innhold

Hva bør jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn har nettopp fylt 16 år og har da lyst til å begynne å øvelseskjøre litt med meg.

Problemet er at han nekter å bruke sikkerhetsbelte riktig. Han pleier å legge beltedelen som går over brystet under armen. Det har han egentlig alltid gjort. Vet ikke hvorfor han absolutt ikke vil bruke belte riktig.

Jeg synes ikke det er trygt å la han få øvelseskjøre med null erfaring og ikke være skikkelig sikret.

Han maser om at når han nå er 16 år så er han selv ansvarlig for sikring i bil og at jeg dermed ikke har noe å si.

Faren hans lar han få øvelseskjøre sånn:(

Hva mener dere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det er du om bestemmer når det er du som kjører med ham!!

La ham følge dine regler, eller la ham droppe hele øvelseskjøringa!!

Skrevet

hehe, seriøst??

er det ikke du som er voksen her da?

be han drite i hele øvelseskjøringen eller han får sikre seg som du sier.. veldig enkelt egentlig!!

å be faren hans om å bli voksen også..

kræsjer han så er det like greit han ikke bruker belter i det hele tatt.

hvorfor så tafatt??

Skrevet

Du skriver at han alltid har pleid å sitte med belte under armen.

Hvorfor i all verden har du latt han gjøre det?

Hvis han er vandt til å få lov så skjønner han helt sikkert ikke hvorfor han plutselig ikke kan gjøre det nå.

Hadde det vært opp til meg så hadde jeg sagt klart ifra at enten skal han bruke belte korrekt og følge mine regler ellers så kutter vi ut hele øvelseskjøringen.

Skrevet

det er faktisk du som har lappen som har alt ansvar når dere øvelseskjører.

om han ikke bruker belte, kjører for fort, kjører i fylla eller hva som helst, er det DU som får svi for det. den er din lapp som ryker - han har jo ingen liksom.

tror dere begge vil bli bøtelagt for det med feil bruk av sikkerhetsbelte også.

Skrevet

Jeg hadde sagt at enten får han gjøre som jeg sier, eller ikke få øvelseskjøre. Det er like godt han venner seg til å gjøre ting slik han skal med en gang, for han får ikke gjøre som han vil senere med kjørelærer heller. Og gjør han dette på oppkjøringen, så stryker han før han har fått kjøre;)

Jeg hadde også sagt til faren at han fikk holde seg til de samme reglene som alle andre i trafikken må følge. Og sagt at tenk hvilket ansvar far har når poden lærekjører, og hva som skjer i en ulykke om en ikke er sikret riktig.

Min far sa alltid; "Den eneste du kan stole på i trafikken, er deg selv." En vet ikke hvem andre som er på veien, og hvilken tilstand de er i. En kan fyllekjøre, og treffe akkurat den bilen du sitter i. Hva skjer da, om en ikke er sikret korrekt?

Jeg har en her som snart begynner å mase om det samme, og han må nok pent holde seg til det JEG sier, eller sitte hjemme/i passasjersetet;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...