Mammie88 Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Hvor mye får man i mnd ? Betaler man skatt på det ?
Kjærlighet <3 Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Om du har vært yrkesaktiv i 6 av de siste 10 mnd før permisonene begynner (3 uker før termin) har du opparbeidet deg foreldrepenger. Du har to valg, enten ta ut 48 uker (ink fars 10 uker) og da få 100 % av lønnen din, eller ta ut 58 uker (ink fars 10 uker) og da få 80% av lønnen din. (antall uker gjelder for barn født etter 1.juli, for barn født før 1.juli gjelder 46 og 56 uker (og far skal da ha 6 uker). Har du mindre stillings % enn 50% faller fars uker bort. Har du ikke opparbeidet rett tilforeldrepenger får du engansstaønad på noen og tredve tusen kroner.
Kjærlighet <3 Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 og en betaler skatt av det en får utbetalt. Lik skatt som vanlig . :-)
kveitebolle Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 hvis man er student da? får ikke vi foreldrepenger?
Kjærlighet <3 Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Nei, ikke foreldrepenger om dere ikke har jobbet. Derimot får dere fødselsstipend (mener jeg det heter) men det kan jeg ikke så mye om for jeg har aldri vært student og gravid :-) Men det er altså egne regler, om jeg ikke tar feil er det fødselsstipend (om en tar permison fra et studie) + engangsstønad...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå