Gjest Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Nå har jeg endelig fått min skjønne datter!! Fredag 30.01 kl 10:13 kom lille Leona Isabel til verden ved planlagt keisersnitt Det hele gikk vanvittig fort. Kom på sykehuset kl 8:00, fikk satt inn kateter og veneflon, før jeg kl 9:30 ble kjørt opp til forberedelse på operasjonsstua. Rett før 10 ble jeg kjørt inn, og de begynte å kutte i meg. 10:13 var Leona Isabel ute! Det var en helt utrolig opplevelse.. Jeg lå der og var lam fra navlen og ned ca, men kjente at de rev og slet i meg, helt merkelig følelse, hehe:) Da de helt på slutten dro henne ut, kjente jeg et helt vanvittig press der nede, før jeg fikk høre: her kommer hun! Og deeer tisset hun! Før hodet var ute, hehe;) Med en gang hodet kom ut, hørte jeg verdens vakreste lyd.. Gråten hennes. Gud så vakkert! Jeg begynte selvføleglig å grine litt, og det ble ikke noe bedre da de holdt henne opp foran meg over forhenget Hun ble tatt ut, sammen med pappaen sin, for å sjekke at alt var på plass, av fingrer og tær osv, før de kom inn til meg igjen. De satt hos meg, og jeg koste med henne, hele tida mens de lappet meg sammen igjen.. Da det var på tide å kjøre meg ut, ble pappa og Leona Isabel sendt ut, og ned på fødeavdelingen for å bli kjent med hverandre:) De ble plassert på et føderom, og der satt de, hud mot hud, i halvannen time før de fikk komme opp på "oppvåkninga" for å besøke meg:) Der fikk Leona Isabel sitt første måltid mens jeg lå og ventet på at følelsen skulle komme tilbake i beina mine. Lå på oppvåkningen i et par timer før jeg endelig fikk komme ned på eget rom for å være sammen med mine to skatter Helt utrolig lykkelig nå! Hun er så utrolig skjønn 3320g, 36cm rundt hodet og 33cm fra hode til stump (de kunne ikke måle full lengde siden hun har ligget i seteleie). Eneste jeg sliter med nå, er at såret er litt sårt (forståelig;), og at brystvortene mine er såre som fy! Har grått mine modige tårer pga dette, men jeg SKAL klare å holde ut til de er ordentlig herdet. Hun suger som ei gudinne, og jeg har nok av melk, så det er ikke det det står på. Men kanskje litt på teknikken hennes? Eller jeg som kanskje ikke klarer å legge henne riktig til brystet.. Ikke vet jeg, men vondt er det!! Om noen har noen tips (jeg har prøvd å smøre morsmelk på og lufttørke, smurt brystvortesalve på, og jeg har prøvd albueskjell) tas de imot med stooor takk!
venter barn nr. 3 (har født) Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 GRATULERER!!! Hold ut med såre brystvorter, det går seg til etterhvert Pass på at hun gaper VELDIG høyt før hun får brystet i munnen. Det selges noe som heter "bryskjold" fra AVENT hvis det skulle bli ekstra ille, de legges utenpå brystvorten mens man ammer. Jeg foretrekker å amme uten, men vet at mange synes de hjelper i begynnelsen. LYKKE TIL
lillebøllaspringmadrass Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Brystskjold anbefales ikke da det kan gi feil sugeteknikk på barnet og da vil bare brystene bli såre igjen når barnet begynner å suge rett på brystet igjen. Gå på www.ammehjelpen.no og se på video og illustrasjon av rett sugeteknikk. Det er viktig at babyn får tak i selve brystet og, ikke bare brystvorta. Om det fortsatt er vanskelig synes jeg du skal ringe en ammehjelper eller spørre helsesøster om hjelp til å legge barnet riktig til. Om du har riktig ammestilling og du fortsatt forblir sår kan det hende du har en soppinfeksjon. Jeg gikk i 3 uker med sprukne, blødene brystkvorter før jeg fant ut jeg hadde soppinfeksjon. Det kunne spart meg for mye smertefull amming om jeg hadde søkt råd tidligere. Det er flott at hun suger bra og at du har mye melk! Lykke til og gratulerer masse med jenta!!
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Tusen takk! Skal sjekke ang dette med ammeskjold jeg. Tutta mi sutter på smokk også hun, med riktig teknikk. Altså med kjevene og ikke kinnene.. Flinke hun! Ammet nettopp, og brukte tvillingstillingen, der hun ligger med beina bort fra min kropp. Dette hjalp faktisk! Jeg SKAL klare dette, jeg må iallefall prøve lenger enn jeg har prøvd til nå..hehe.. Men en ting, er jo ikke hver gang tutta mi drikker kjempemasse, noenganger holder hun på i 15-20-30 minutter før hun slipper og er met, mens andre ganger er hun ferdig etter 5 minutter. Må jeg da "tømme" brystet for hånd? Og må jeg gi henne fra annethvert bryst annenhver gang? LITT nybegynner:P Tenkte å ringe ammehjelpen en dag for å finne ut av litt av hvert, men hadde vært greit å få noe hjelp her inne om det er mulig
lillebøllaspringmadrass Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Om hun viker mett etter fem minutter kan du prøve å rape henne, og så bytte pupp og se om hun er mer sulten. Hvis ikke er det nok ingen fare om hun legger på seg som hun skal og er fornøyd. Jeg vil ikke tro du trenger å tømme det for hånd om hun ikke har tømt det, men jeg er ikke helt sikker, så jeg ville ringt en ammehjelper heller før enn senere:) Jeg skal bli ammehjelper, men er ikke det nå. Er mye feilinformasjon om amming ute å går her inne, som mange andre steder. Så hør med de som kan det:) Det meste er gjort når du vil amme, og barnet tar puppen
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 lillebøllaspringmadrass: Takk for tilbakemelding:) Jeg bare lurer på, MÅ jeg bytte pupp etter så kort tid liksom? er det ikke bedre at jeg "tømmer" den hun begynte på først? argh, er så vanskelig! Er enig i at det er masse forskjellig informasjon ang. amming, både her inne, og på sykehuset faktisk. jeg vet ikke hvor mange forskjellige jordmødre og sykepleiere jeg snakket med, og ALLE kom med forskjellige tips. Når de skulle vise meg hvordan jeg skulle amme, viste de forskjellig teknikk hver gang. Noen sa at barnet skulle finne veien til puppen selv, men andre jagde puppen med munnen til babyen min, ved å dytte hodet mot puppen, og presse brystvorta inni munnen hennes. Stakkars! Er veldig mange gode tips på ammehjelpen.no så jeg, så jeg kommer nok til å granske den sida opp og ned og i mente mange ganger, så blir jeg kanskje kvitt sårheten etterhvert
lillebøllaspringmadrass Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Ja, bruk den, og evnt ring en ammehjelper, så får du riktig info med en gang. Du må ikke bytte pupp så fort, men om hun virker mett kan det være hun har en rap som må opp. om du raper hu, og legger hu til ny pupp så er trykket litt større der enn den hun har begynnt på og hun tar kanskje litt til. Gutten min var svak på suginga og jeg fikk lura han til å amme litt mer ved å bytte pupp ofte. Men gjør det du føler er best for dere men ikke begynn med brystkjold, hvertfall ikke før du har lest om det på ammehjelpens sider.
♥Mie Celine♥Håkon♥ Skrevet 3. februar 2009 #8 Skrevet 3. februar 2009 Bare sånn kort innpå. jeg er ingen ekspert på amming overhodet, ammet i kun tre uker før guttungen ble for syk til det. Men jeg har lært at om man bytter side ofte, så får barnet bare i seg den tynne melka som kun dekker tørsten, mens den fete ettermelka som er næringsrik blir igjen.. og det kan vel ikke være helt heldig det heller?? Om barnet er svakt, så suger de bedre når det er den tynne melka ja, for den kommer så og si av seg selv. det er den fetende melka som de må suge ut som er slitsom men er DET som er "maten" da
lillebøllaspringmadrass Skrevet 3. februar 2009 #9 Skrevet 3. februar 2009 ja,stemmer at de bør få i seg den siste melka og. Men hun sa at innimellom så amma hun bare i 5 minutter også ville ikke barnet ha mer, så jeg sa hun kunne rape og bytte om det hjalp. Siden det bare var innimellom, og om barnet la normalt på seg:)
Gjest Skrevet 3. februar 2009 #10 Skrevet 3. februar 2009 Er bare av og til ja, og snuppa legger på seg som hun skal også har iallefall gjort det fra hun ble født, til hun mistet litt vekt (som alle nyfødte gjør) og til vi veide henne idag før vi reiste hjem fra sykehuset. Så jeg er ganske sikker påat hun får det hun trenger: ) Nå har jeg bestemt meg for å la henne drikke ferdig (etter en pause/rap) den puppen hun begynner på, så ser jeg hvordan det går Er søren ikke enkelt dette med amming altså!
lillebøllaspringmadrass Skrevet 3. februar 2009 #11 Skrevet 3. februar 2009 nei, det er ikke alltid en dans på roser, men å rape henne vil nok hjelpe:) De tror de er mette om de har en rap på gang:) Om hun tar samme puppen etter rapen er det veldig fint! Lykke til! Husk å ta det med ro, så går det lettere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå