Tomaten Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Jeg tok en glukosebelastning i desember, og ble fortalt av jordmor at den var helt normal... lå på 8,2 etter 2 timer... så jeg har ikke tenkt noe mer på det.. Men så var jeg hos legen forrige uke, og hun sa den helst ikke skulle være over 7, og at min da var litt høy... Så igår tok jeg en ny glukosebelastning, men får ikke svar før i morra... Hva skjer om jeg får påvist sv.skapsdiabetes, hvordan skal jeg forholde meg til det?? og hva kan jeg spise - ikke spise?? Har heldigvis bare 6 uker igjen.... Er livredd for å få en stor baby....
Fru Shakespeare Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Når man er gravid er grensene for diabetes-diagnosen lavere enn ellers. Vanligvis blir det ikke regnet som diabetes før man har over 11 i glukosebelastning. Jeg målte sukker i blodet i to uker mens jeg gikk på "diett". Holdt meg unna alt mulig med sukker i. Ikke spis for mye frukt (maks 2 frukter per dag), hold deg unna juice etc. Endel halvfabrikata har mye sukker i seg, bl.a. tomatsauser og pastasauser. Det er visstnok ikke særlig lurt å spise lightproduker fordi søtstoffene der også gir forhøyet blodsukker. Jeg ble skikkelig stresset (og godtesyk!!!), men det gikk helt fint. Og babyen min ble ikke over snittet stor :-) Nøtter ble min redning... Lykke til, dine verdier er ikke særlig høye, så tror ikke du får det noe stress.
Tomaten Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2009 Tusen takk for svar Fru Shakespeare:) Og gratulerer så masse med overstått fødsel Har blitt veldig fokusert selv og... og funnet ut at det er veldig mye som har sukker i seg... sukk... Og nå kan jeg ikke drikke pepsi max heller, er egentlig helt avhengig av å få i meg et par glass om dagen Men jeg holder ut... Fint at jeg kan spise nøtter hvertfall, hvis trangen etter noe snacks blir for stor
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 11 var litt høyt. Jeg har en graviditet bak meg med sv.diabetes og er gravid i uke 38 med sv.diabetes. Har tat to glukosebelastninger. Hos legen var det 8,1 etter 2 timer og på sykehuset var det 8,5 og det var påvist sv.diabetes. Går til kontroll hver uke hos legen samt at de tar blodprøver på sykehuset. Jeg må måle bl.sukkeret 6 ganger om dagen og bl. sukkeret skal helst være under 7 2 timer etter at jeg har spist så jeg slipper insulin. Blodsukkeret stiger frem til uke 37 og etter det går det litt ned. Jeg har klart å holde det under 7 så jeg slapp insulin men legen jeg går til var helt bestemt om bl.sukkeret var over 7 skulle jeg få insulin. Hvis de påviser sv.diabetes må du nok til flere UL for vekstestimering men akkurat det er kosleig da jeg får se babyen flere ganger. Det er nok ikke kjempefarlig men man har større risiko for sv.forgiftning, stor baby eller at du føder litt før tiden. Lykke til
Tomaten Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2009 Tusen takk for flere svar Uff, gruer meg skikkelig til å få resultatet... Er så skremmende å måtte måle bl.sukker og div hele tiden... og evt ta insulin... Men man gjør jo det som er det beste for barnet:) Det ordner seg nok uansett!! Er heldigvis i uke 35 i morra!!
kankan Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 her er det flere tall ute å går ser jeg.Fikk påvist svangerdia for 14 dager siden,er nå til kontroll til diabeteslege på st.olav.Har fått høre at gravide ikke skal overstige 7,8 etter glukosebelastning.....grensen får å starte med insulin er 9,0,men du får prøve med kostregulering først. Du må da måle bl.sukkeret både før og etter måltid,tallene bør da være 4,5-5,5 før måltid å ikke overstige 8,0 etter måltid.Brus som solo lett og pepsi max er drikker som inneholder 0 karbrohydrater og er derfor ok å drikke,baconcrisp inneholder heller ikke karbohydrater så d e også ok å spise.Du skal helst ha 4 faste måltider for dagen som alle skal inneholde ca 40 karbohydrater,dette for at blodsukkeret skal være så stabilt som mulig.Vær obs på at de fleste matvarer som det står ikke sukker på inneholder sukkerstoffer som kan være like galt,les derfor bak på produktet.Alt dette å mere til vil du få opplyst om du evt har svangerskapsdiabetes.Lykke til;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå