Gå til innhold

Til alle førstegangsfødende...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag fyller sønnen min 4 år. Jeg leverte han i barnehagen, og når jeg går derfra, ser jeg i vinduet en lyshåra tass med verdens største smil om munnen :) for han har blitt så stor!! Han er nemlig 4 år!! og kan le på seg selv, og bruker ikke engang bleie om nattan :)

jeg setter meg i bilen og hylgriner.. hvorble de 4 årene av!!!! Han er jo den lille babyen min.. han krabbet seg rundt og begynte så smått og gå..Og de første ordene!!!! OG herregud så små alle klærne er...

Jeg klarer ikke å fatte at 4 år har rast avsted så vannvittig fort!

Når jeg lukker øynene, og kjenner på lillesøsters spark og sprell, så er jeg 4 år tilbake :) Jeg husker det som det var igår at jeg var gravid første gangen.. Jeg veeeentet og veeentet. og når bebbis kom, så kunne ikke ting gå fort nok. NÅR kan jeg eeendelig få gi han grøt! hvorfor kan ikke han sitte når naboens unge kan? er jo bare noen dager mellom de... skal han ikke opp og gå snart?? Snakk da gutt!! prøøøv å siii HEEEEEIIIII :) Alt mulig kunne ikke gå fort nok. Det var så morro å se alle framskrittene hele veien! Det var så morro å se han utvikle seg.. Hvorfor tok jeg ikke vare på tiden da han VAR liten.. hvorfor ønsker jeg at han skulle være større enn han var hele tiden. jeg husker jo knapt den herlige tiden da han faktisk LÅ der jeg la han fra meg :) Eller da han var totalavhengig av meg og ikke en trassig treåring som skulle klare ALT sjøl :)

Nå står han der altså i vinduet, og er verdens største gutt!!!! som klarer ALT tror han selv :) 4ÅR!!!! og storebror om bare noen fååå uker...

Denne gangen skal jeg la lillesøster få være den babyen ho er, så lenge ho vil det selv.. jeg skal NYTE at ho ligger der jeg la ho fra meg :) og jeg skal NYTE at ho bare smiler til meg og er avhengig av all hjelp, og ikke vil klare seg selv i ett og alt :)

Ett godt råd til alle dere førstegangsfødende: TA VARE PÅ SPEDBARNSTIDEN!!! Den er nemlig over før dere får sukk for dere... Dere vil bli utrolig overraska over hvor kort tid det er til DERES lille spire står i vinduet og fyller 4ÅR og er verdens største gutt/jente...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi venter og på lillesøster, men vår sønn er bare 1,5 år da:)

Men jeg kjenner meg utrolig godt igjen!!!!!

Tror nok man nyter spedbarnstiden annerledes på nr to, gjerne og for man vet det kanskje er siste gangen.....

Skrevet

jeg tror ALLE som har barn kjenner seg igjen :) "alle" sa til meg, at tida kommer til å gå sååååååååå fort!! men jeg klarte ikke tro helt på det.. svangerskapet gikk jo sååååååå sakte! (nå har 8mnd rast avsted..fatter ikke hvor fort det gikk denne gangen!!) Men idet han kom ut, så stoppet tiden helt, og nå er han 4 år.. hvor ble av alt imellom???? om TO år, er han i skolealderen.. det er SYKT!!!

jeg vet å nyyte spedbarnstiden denne gangen..hver eeneste dag :) hehe... ingen stress med å ha en rask utvikling og sammenlikne osv osv.. ho skal få være bebbis leeeeenge :)

Skrevet

Jeg begynnte å grine av innlegget ditt, du har så rett!! Sønnen min fylte 4 år for to uker siden og han var så stolt! Bursdagskrona står på utstilling her i stua, og han kommenterer den med jevne mellomrom, og viser den stolt fram til alle som kommer på besøk, tenk så stor han har blitt!! :-) Her er også en lillesøster i magen, som forhåpentligvis kommer om en ukes tid, og jeg vet at tiden flyr!! Man ønsker dem større når de er små. og så lurer man på hvor tiden ble av? Jeg skal nyte spebarnstiden så lenge som mulig, de vokser fort og blir store og flytter ut før man får sukk for seg!! Min eldste er 16 år, og nesten aldri hjemme lengere, og jeg synes faktisk ikke det er så lenge siden jeg lå på sykehuset og hadde fått ho! :-)

Skrevet

Takk for flott innlegg!!!

Jeg er førstegangs, og har hørt det samme; at spedbarnstiden flyr av gårde. Skal nyte det så godt jeg kan, og ikke stresse for mye med all fremgang.

Heldigvis jobber jeg i barnehage, og merker det selv hvor fort barna blir store og klarer seg selv. Og det er ikke mine barn en gang... Kan tenke meg hvor fort det går for foreldrene...

Skrevet

He-he. Jeg ble visst litt ambivalent her merket jeg. Når jeg leser rådene dine så leser jeg de både som førstegangsfødende og som storesøster. Vel, konklusjonen min er at jeg skal prøve etter beste evne å ta rådet ditt til meg med en gang. For som storesøster merker jeg at jeg instinktivt tenker at det er derfor alle småsøsken er som de er. Fordi vi førstefødte alltid skulle bli flikest og raskest og mest selvstendig i alt, mens de som kom etter liksom aldri sluttet å være små fordi storesøsknene alltid er størst. Mannen min er yngst i søskenflokken og det er ganske gøy å høre hans opplevelser av barndommen. Storebrorens versjon er en ganske annen for å si det slik... ;o) Så gjenstår det å se da, om jeg klarer det noe bedre selv. Men skal virkelig prøve. Spebarnstiden går fort.

Skrevet

Jeg kjente meg utrolig godt igjen her, ja. Vår eldste datter har nettopp fylt åtte, og nr. 2 blir fem til sommeren. Det gikk plutselig opp for meg at dette barnet blir en nesten-attpåklatt.Gjett om jeg skal nyte spedbarnstiden!! :)

Skrevet

Veldig bra innlegg.

Jeg var veldig bevisst på å nyte spedbarnstiden med førstemann, men selvfølgelig var man utolmodig på å se fremskritt.

Nå gleder jeg meg masse til neste unge kommer. Gleder meg til å ha en unge på armen som IKKE kjennes tung ut, gleder meg til å sitte med ungen på fanget og så plutselig oppdage at ungen rett og slett har sovnet av seg selv, gleder meg til å skifte på en unge som ligger stille.

Selvfølgelig er det fin når de vokser og faktisk kan si ifra når de er sultne eller har vondt og slikt. Men alt til sin tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...