Gå til innhold

tar dere fortsatt folat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom akkurat over i 2. trimester, og er usikker på om jeg skal fortsette å ta det. Hva gjør dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sluttet etter jeg var ferdig med uke 12.

Skrevet

Ja, men bare fordi jeg har så mange igjen. he he:) Det er jo vannløselig vitamin, så det kroppen ikke trenger skylles ut med urinen:)

Skrevet

ja :) planlegger å ta hele svangerskapet.

Skrevet

Jeg tar multivitamin som inneholder folat. Tok de før jeg ble gravid, og kommer til å fortsette med det hvertfall tre måneder etter at baby er født...

Skrevet

Hvis du tar dobbeldose med folat dvs 0,4 mg som er anbefalt i første trimester så kan du slutte med det. Men bare fint med multivitamin med 0,2 mg folat. Det kan man ta hele tiden. Selv om man ikke er gravid også.

Selv om Folat er vannløslig så kan for mye folat skjule B12 mangel derfor anbefaler de bare ekstra folat i første trimester. Kjøp multivitamin og ta ren omega ved siden av uten A og D vitanin.

lykke til!!!

Skrevet

Jeg bruker nå kun omega 3 kapsler som inneholder vit. A C D og E (Vær obs på overdosering av vit. A og B, det kan gi forgiftning).

Tar ikke multivitaminkapsler og har istedet et sunt og variert kosthold.

Husk at du også får Folat gjennom kosten. Det har vist seg at vi får mer folat gjennom kosten enn tidligere antatt. Mat som inneholder folat er bla. grønnkål, spinat, brokkoli, persillerot, blomkål, kinakål, salat, leverpostei, tørre bønner, grovt brød, grove kornprodukter, knekkebrød. Appelsiner, appelsinjuice og bananer inneholder også folat.

Folattilskudd er anbefalt til gravide fra en måned før til tre måneder etter befruktning. Etter denne perioden har jeg som sagt valgt å sverge til et variert kosthold, og har sluttet med folat.

Skrevet

Helt enig ;)

Men for de som ikke spiser så variert kosthold er en multivitamin flott. og den inneholder folat. Men det gjør ikke noe, siden det er så lite, Spis sunt og variert. Husk hvis dere tar tran/omega med vitamin A, D og E så skal dere ikke ta multivitamin fordi da blir dosen for høy med disse vitaminene. Derfor smart og bare ta Ren omega og multivitamin ved siden av :)

Skrevet

Det har ingen hensikt å ta folat etter 12 uker. Det gjør ingen ting, men er ikke nødvendig, for da er barnet ferdig og skal bare vokse. Snakket om dette med jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...