Gå til innhold

Hva tror dere blir utfallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en slektning på 20 år som for en tid tilbake flyttet med samboer på 30 og barn på 1 år til et annet nordisk land. Min slektning, mor til barnet, er norsk statsborger, far er statsborger i det landet de flyttet til. 2 uker etter de flyttet gjør barnefar det slutt med mor. Mor, som ikke kjenner noen, ikke har fått arbeid enda etc. tar med barnet tilbake til Norge. Avtalen med far var at mor kunne gjøre dette, om det ble slutt. Nå hevder imidlertid far at mor har bortført barnet, uten hans samtykke, og mor og barn må derfor tilbake til fars hjemland frem til rettssak begynner, da dette er reglene. Nå blir det rettssak om barefordeling. Far vil ha barnet i sitt hjemland, mor vil ha barnet i Norge. Noen som vet hva er det vanlige utfallet av slike saker er i en rettssak?

Er forøvrig ikke snakk om omsorgssvikt fra noen av partene - begge er skikkede foreldre. Skal sies at barnet er mest knyttet til mor, og at mor er en stabil og trygg omsorgsperson. Barnet har også bodd mest i Norge - kun 3 uker i fars hjemland.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ganske sikkerpå at barnet blir boende i Norge!!!

Skrevet

Ja, vil tro Norge jeg også!

Skrevet

Om reglene er som i Norge, er det sannsynlig at mor får hovedomsorgen men må bli boende i fars hjemland. Norsk barnelov tillater ikke foreldre med hovedomsorgen å flytte utenlands med barnet dersom den andre forelderen også har foreldreansvar.

Skrevet

HI her. Er det her ingen formildende omstendigheter mht at mor må bo i utlandet? Som at barnet bare bodde kort tid i utlandet? Eller at mor ikke har noe nettverk eller arbeid i utlandet? Eller dersom man får en objektiv person (psykolog) til å bekrefte at far før flytting sa at mor og barn kunne flytte tilbake til Norge ved samlivsbrudd? Eller er reglene helt svart/hvit?

Utrivelig situasjon altså...

Skrevet

Nei, i norsk rett er jeg temmelig sikker på at mor ikke ville kunne flytte ut av landet med barnet og likevel beholde hovedomsorgen. Med mindre den andre forelderen godtok dette, selvsagt. Det kan sikkert forekomme unntakstilfeller.

Men det er jo ikke norsk lov som gjelder i dette tilfellet, så det er ganske umulig å si noe spesifikt om saken.

Skrevet

Jeg tror at den spesielle situasjonen kan gjøre at mor får ta barnet med tilbake til Norge. Nå vet ikke jeg hvilket land det er snakk om, eller hvordan regelverket er der, men ut i fra det du skriver tror jeg det.

Hun bør skaffe seg en flink advokat :-)

Skrevet

Jeg har ikke peiling, men jeg vil tro at en god advokat vil kunne argumentere med at far har lurt mor til å flytte og at han hele tiden har hatt intensjon om å gå fra henne og at mor dermed kan få flytte tilbake til Norge.

Skrevet

Hi her. Jeg har også en mistanke om at han hele tiden har planlagt å få barnet tilbake til sitt hjemland for så at barnet må bli der. Mor ville i utgangspunktet ikke flytte, men etter lang tids overtalelse gikk hun med på det, av hensyn til sin partner.

Kjenner jeg blir smått forbannet når jeg tenker på saken. Er særlig tragisk at det skal bli slik med tanke på at det er et lite barn inne i bildet...

Skrevet

Signerer pila... nå vet jo ikke jeg regelverket i landet de har bodd i, men i Norge er det i hvert fall slik at mor ikke kan dra tilbake til hjemlandet sitt med babyen hvis ikke far godkjenner(uansett om hun har hovedomsorgen...).

Skrevet

Og jeg tviler på at de klarer å nå gjennom i rettsapparatet med at far "lurte" mor... man bør jo som mor undersøke regler osv osv. når man flytter til et annet land med baby... alltid greit å være føre var, selv om man tror at visse ting aldri kommer til å skje!

Har selv sett det samme skje her i Norge med en mor fra et annet nordisk land... hun måtte pent bosette seg i Norge og skape et eget nettverk, for barnet fikk hun ikke med seg tilbake til sitt land siden barnefar satte seg på bakbena... Men som sagt - vi kan jo ikke vite - siden vi ikke vet hva slags land det er snakk om:)

Skrevet

Spørsmålet er veldig enkelt;

Har hun meldt korrekt flytting til det andre landet?

Hvis nei, da er hun på ferie og norske lover gjelder.

Hvis ja, da har barnefar rett.

Så enkelt er svaret!

Skrevet

noe som spiller inn her er vel barnets statsborgerskap, er det norskt eller har det begge?

Faren høres litt kynisk ut hvis han får henne til å flytt over og så gjør det slutt. Uff jeg ville ihvertfall gjettet at han hadde planlagt å gjøre det slutt før de flyttet. Men gjorde det slik for å få barnet til sitt hjemland.

Jeg skal selv flytte ut av landet med barna mine, til farens hjemland. Og må si at jeg har tenkt på slike ting så jeg har faktisk full foreldrerett.

Ikke at jeg tror at faren ville funnet på noe slikt eller nekte meg å ta barna med hjem igjen til norge. Men jeg har opplevd noen svik i livet sm gjør at skal jeg ta et slik steg og flytte vekk fra norge så vil jeg sikre meg og barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...