Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Har prøvd å smøre melk på de etter hver gang jeg ammer, Purelan salve har jeg prøvd. Noen som har prøvd noe annet som har hjulpet? Og buker dere ullinnlegg eller papir?
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Kjøp albuesjell ( apoteket har + mange barnebutikker). Dette har du mellom brystvorta og ammeinnlegget.. Dette gjør at brystvorta får "fri", altså slik at ammeinnlegget og klærne over iokke gnisser på dem.. Fungerer kjempefint Du kan også kjøpe sånn silikonbeskytter for å ha over brystvorta når bebien ammer
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Silikonbeskytterne liker ikke mini. Da vil han ikke ha og griner bare. De skjellene har jeg nettopp kjøpt så har bare prøvd dem en dag uten at jeg har sett noe endring. Men har sår som sikkert må leges først. Er så utrolig vondt så måtte høre her om noen har noen gode tips:) Hvor lang tid tok det før knoppene ble herdet hos dere? Har bare ammet i to uker og det er vondt!! HI
Lykke X 4 Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Vær forsiktig med bruk av albueskjell. De kan forårsake enda mer sårhet, og gjør bla. at det blir for fuktig rundt brystvorten. Det fører også til økt risiko for utvikling av sopp. Du trenger heller ikke klemme ut melk etter amming, la heller brystet bare lufttørke. Ullinnlegg har jeg meget god erfaring med, når man har såre brystvorter. Da disse ikke setter seg fast i brystvorten på samme måte som papirinnlegg (som kan rive opp evt. skorper). Ammeskjold er også noe omdiskutert. Da dette bla. hevdes å være en lettvindt løsning på et dypereliggende problem (feil sugeteknikk, mor trenger beh. for sårhet osv.) Det hevdes også å kunne gi sugeforvirring. Men jeg har personlig opplevd at de redda ammingen min første gang. Apotek1 kjeden har en veldig flott brosjyre med råd mot såre brystvorter. Boken Amme ABC skrevet av Dr. Gro Nylander er stappfull av god ammeråd. Med boka medfølger også den anerkjente filmen "Bryst er best", som er oversatt til mange språk og brukes over hele verden. En hyppig årsak til såre brystvorter er feil sugeteknikk. Er du sikker på at du har fått dette til riktig? Er du i tvil, vil jeg anbefale deg å oppsøke helsestasjon eller evt. ammepliklinikk for å få veiledning i riktig sugeteknikk. Ammehjelpen.no har også masse råd og info om dette problemet.
sels Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Hei. Jeg bruker en salve som heter urguentum (tror det staves sånn). Den er bra syns jeg og barnet kan ammes selv om du har den på. Sårheten forsvinner ikke med en gang men i løpet av en dag er jeg bedre. Har selv bare ammet i 10 dager, men brukte denne for 7 år siden og den var helt suveren når jeg blødde.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Takk for gode råd! Tror nok ikke jeg har fått til ammingen skikkelig enda. Kjenner ofte at mini har feil tak og jeg kjenner når han tar riktig. Må nok bare øve mer. Skal på helsestasjonen snart så får nok råd og veiledning da. HI
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Du må iallefall kjøpe deg en skikkelig fet krem å smøre på..krem..ikke lotion...abobase sin oily cream er kjempefint ,fås kjøpt på apoteket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå