Gå til innhold

Et spørsmål om arv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis et søskenpar arver et hus etter foreldrene og den ene vil ta over huset, hvordan er da reglene for å betale ut den andre. Den andre vil ha huset ut på det åpne markedet i håp om å få mest mulig mens den som vil ta over mener hun har krav på å få huset til takst uten å legge det ut...

Noen som vet hvordan reglene er på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke noe lovverk som sier det ene eller det andre,- men blir man ikke enig så blir huset solgt og dere deler pengene (- meklings og advokathonorar)...Men det vil gå laaaaang tid,- for mekling må til i sånne saker..Det er jo slike ting som gjør at søsken mister all kontakt for all fremtid..

Har dere ellers et topp søskenforhold så bør dere bli enige om dette på egen hånd...Advokater vil fort bli dyrt og dere risikerer ås itte igjen med nesten ingenting til slutt.... Betaler man takst så tror jeg du sitter med eet sterkt kort altså..Hvis det går etter markedstakts..Men om du går etter likningstakst så blir det noe annet.....

Skrevet

er det ikke sånn at hun kan ta over huset, men må kjøpe ut deg????? trodde det var sånn det fungerte jeg...

Skrevet

Før i gamledager var det noe som het familietakst som skulle brukes i slike sammenhenger, men det finnes ikke lenger. Det er faktisk ingen regler for hvordan dette skal gjøres. Noen søsken forlanger at huset skal legges ut for salg og at den som skal kjøpe ut den andre har forkjøpsrett. Som regel får man da mer for boligen.

Det vanligste er nok likevel at man får kjøpe til takst, Taksten skal jo gjenspeile markedsverdien så en god takst burde kunne brukes. Er man uenig om taksten henter man inn en takst hver og tar gjennomsnittet.

Jeg vet at når mine foreldre dør så kommer den som vil overta huset til å få det til takst. Synes det er brutalt å legge det ut på markedet for å tyne litt mer penger av en bror eller søster. Dette forutsetter selvsagt at denne ikke legger boligen ut for salg like etter for å tjene mellomlegget. Dette kan man hindre ved å si at om boligen skal selges utenfor familien (egne barn) så har søsken rett til å kjøpe den ut til takst.

Skrevet

Takk for svar.

Synes det er ufattelig trist at det skal bli sånn som dette, gjelder ikke meg direkte dette, men familie. De gamle er ikke døde engang, men ønsker at en av ungene skal ta over huset, datteren vil gjerne gjøre det til markedstakst, men sønnen vil ha det ut på markedet (sentral tomt i veldig attraktivt område).

Det er når det kommer til arv og penger en virkelig lærer å kjenne sine slekninges sies det, er kanskje noe i det. I dette tilfellet sitter ihvertfall både de gamle foreldrene og søsteren litt i sjokk over reaksjonen til sønnen som absolutt sitter veldig godt i det selv og ikke har noe akutt pengebehov..

Hilsen HI.

Skrevet

Det vanligste er jo å følge ønskene til den som eier og når de ikke en gang er død så kan de jo helt klart uttrykke sine ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...