heisim Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Er det i det hele tatt mulig at et barn får blå øyne når både mor og far har brune. I tillegg har begge foreldrene til far brune, og faren til mor har også brune. Eneste som altså har blå er barnets mormor.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Ja det er mulig. Hvis begge foreldrene er bærer av det blå genet - selv om det blir dominert av det brune. Det skal vel igrunn en del til, men det er vel noen få prosenter sjangse. Min datter har blå selv om hele pappaens familie har brune og min egen far har grønne, som også er en form av brun. (jeg har selv blå)
Fisk1 Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Hei. Søkte litt på nettet, og fant ut at nedarving av øyefarge er en komplisert genetisk prosess som forskerne enda ikke fullt ut har skjønt. Forskerne kjenner foreløpig bare til to av genene som står for bestemmelsen av øyefarge, og det ser ut til at det kan være flere enn de to de har funnet. Fant også en øyefargekalkulator som er på engelsk http://www.athro.com/evo/inherit.html. Genetikk er et veldig spennende fagfelt, og det er tydeligvis mye som enda ikke er oppdaget. Håper dette hjalp deg litt i allefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå