Gå til innhold

vikar, sykmelding, permisjon..PENGER?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer så på dette, jeg har ikke noe fast, men jobber som vikar på 3 forskjellige steder, så jobber 100% og har god inntekt.. Men det er ganske slitsomt å bruke så mye energi på å få fyllt opp uker og dager med jobb. Er avhengig av ganske god inntekt da vi har huslån, studielån og div..

Det jeg lurer på er om jeg skulle bli sykmeldt nå, hva skjer med penger da? Får jeg penger fordi om jeg ikke har noe fast? Og hvordan regner de pengene man får i permisjonstiden? Blir da avt. sykmldspengene regnet som inntekt?

Har prøvd å sett på nav sine sider, men finner ikke noe svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, for all del!

Det spiller ingen rolle hva slags ansettelse det er. Du må ha jobbet i (jeg tror) 8 uker for å tjene opp rett til sykepenger. Deretter er du dekket, og vil få samme lønn utbelalt i tilfelle en sykemelding, også selv om vikariatet løper ut i løpet av sykemeldingen.

Og sykemeldingspengene fungerer også som opptjening til foreldrepenger. (telles som arbeidsinntekt)

Skrevet

takk for svar:)

Men jeg har ikke vikariat en gang, men man kan få det fordi?

Jeg har utbetalt til sammen ca 20 000 kr i mnd, så da vil jeg få dette når jeg er sykmeldt, og også når jeg får foreldrepenger(om jeg tar 100% lønn selvfølgelig..)

Skrevet

Dersom du ikke har et vikariat, men bare er en "ringevikar" får du ingenting om du blir sykemeldt. Hadde du vært ansatt i et vikariat og hatt en stillingsbrøk ville du fått penger. Slik har jeg forstått det.

Hva med å ta en tlf til NAV?

Skrevet

Ja, du må nok ha en stillingsprosent! Jeg ville ha hørt med NAV and hva du har rett på. Du kan ikke få dem til å gi deg en stillingsprosent da? Det er absolutt en fordel når man går gravid.

Skrevet

Så fremt du har jobbet lenge nok til å ha rett på sykepenger, vil du få utbetalt det samme du har i dag. Men du må da sykemeldes fra alle de arbeidsforholdene du måtte ha. Jeg gjorde dette for noen år tilbake, og det var ikke noe problem. Du må dokumentere inntekten din overfor NAV bare. Var som sagt slik her jeg bor i 2004/2005. Men du kan jo ringe NAV i din kommune og høre med dem.

Skrevet

tror man får penger ja.. så slipper nok å gå hjemme uten penger. Men lurte på om man får like mye som jeg får utbetalt i mnd når jeg jobber.. Har høyt BT så legen og jordmor vil sykmelde meg, men jeg merker jeg blir litt stressa med tanke på jobb og sånn..

Får vel ringe til NAV ja, skulle bare høre om det var noen som viste for sikkert...:)

Skrevet

Kan ikke du fortelle oss hvordan dette går, og hva NAV sier om slikt når du har fått snakket med de?

Er litt i samme situasjon. Har en liten stillingsbrøk, og jobber ekstra. Og trodde det var slik at man bare fikk for stillingsbrøk og ikke det du jobber ekstra, da det var det jeg fikk sist gang jeg bele sykemeldt.

Skrevet

det skal jeg gjøre ja!:) men tror ganske sikkert at man har krav på like mye som man har tjent tidligere selv om man ikke har fast.., jeg tror det iallefall:)

Skrevet

Ja det at det ikke er fast har overhode ingenting å si.

Men jeg trodde man kanskje måtte ha stillngsprosent å vise til, være seg som fast ansatt, vikar eller midlertidig ansatt.

Fortell oss hvordan det går!

Skrevet

Jeg var sykemeldt hele mitt forrige svangerskap pga hyperemesis. Jobbet kun som tilkallingsvikar før jeg ble sykmeldt.

Men som tilkallingsvikar har en de samme rettighetene som fast ansatte i forhold til sykepenger, så lenge en har jobbet i (tror det er) 4 uker med samme arbeidsgiver før sykemeldingen.

Da må du bare sende inn lønnsslippene dine til NAV, så tar de et gjennomsnitt fra de siste 3 månedene - som da blir grunnlaget for dine sykepenger! :)

Så når det kommer til permisjonspengene er sykepengene grunnlaget for hvor mye du får i permisjonspenger! :) For sykepenger teller på lik linje som det å være yrkesaktiv med tanke på retten til permisjonspenger... For en må ha jobbet (eller vært sm) i 6 sammenhengende måneder før en går ut i permisjon...

Ops... Ble visst litt innviklet dette her - men håper du forstår!

Slik var det i hvertfall i min kommune, men reglene til NAV er vell like over hele landet..?

Skrevet

Jipiiii! Her er det bare å hive seg i ekstravakter :) Da behøver jeg ikke stresse med å få større stillingsbrøk. Flott HI at du tok dette opp ;)

Skrevet

Nei da - bare sug til deg alt du kan av ekstravakter!!! :) Men som sagt tar NAV ett gjennomsnitt av de siste månedene i de tilfellene der det er veldig variabel lønn...

Skrevet

Mamarosa: Takk for et ordentlig svar!:) Jeg skjønte det jeg:)

Supert, da kan jeg senke skuldrene litt..:)

mente egentlig det var sånn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...