Gå til innhold

Banker, lån og verdivurdering...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som evt har tatt opp mer lån på huset/refinansiert - hva har skjedd ifht verdivurdering av boligen deres da? Hadde dere takstmann på besøk, eller bare spurte bankmannen hva dere trodde huset var verdt?? Jeg ble litt overrasket over at de i banken (vi skal renovere noe på huset og trenger å øke lånet noe) bare spurte oss, og tok det svaret for "god fisk"...Greit nok at et hus heromkring er verdt mye mer enn hva vi har i lån på det, men likevel... Ser liksom ikek for meg at han hadde reagert enten vi sa det var verdt 2 eller 4 mill, liksom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søsteren min refinansierte og da sa banken at de skulle sende en eiendomsmegler for å ta en verdivurdering. Hun hadde Dnb og han kom fra Dnb Eiendom.... De sa hvertfall til henne at de måtte ha en ny vurdering for hva det var verdt.

Skrevet

Vi hadde en eiendomsmegler her, som skrev en verdivurdering. Det tror jeg vi betalte en 1000-lapp for.

Det holdt i banken, trengte ikke taktstmann,men kanskje deres bank har en verdivurdering på huset deres allerede? Fra tidligere.

Ellers så har dere et så godt kundeforhold at de stoler 100% på dere.

Men du, ikke bruk eiendomsmegler som er fra den banken dere bruker.

Om du skal ha verdivurdering engang.

Skrevet

Vi kjøpe huset for 3 år siden for 1 mill, lånte 500 000 ekstra siden vi skulle pusse opp hele huset og bygge garasje. Vi er nesten ferdige nå og ønsket en samtale med vår rådgiver i DnBNor. Han ordnet med en megler fra DnB Eiendom som kom og tok en verdivurdering på huset. Så var det i boks ;o) Fikk forresten en verivurdering på 2 mill.

Så til poenget: Megleren spurte da hun var her hva vi mente huset var verdt. Da sa vi at vi forventet at verdien var på ca. 1,9 mill sammenlignet med andre hus i området som var til salgs. Deretter sa hun at det var hun enig i og at de fleste banker og meglere vet at folk i dag har veldig mye kunnskap om dette selv, fordi det er blitt så viktig at huset er mest mulig verdt pga både økonomi og fordi folk i norge liker å pusse opp boligen. Noe som egentlig ikke høres så dumt ut, men uansett synes jeg det er rart at banken deres ikke går gjennom en megler som får verdien konstantert.

Skrevet

Dette stemmer ikke. Vi har hatt veldig god erfaring med å bruke megler fra vår bank. De er jo mest opptatt av at kundene skal få gunstige lån.

Som jeg skrev under her hadde vi en megler fra vår bank. 2 mnd tidligere hadde vi en annen megler fordi vi ville ha en vurdering fra to forskellige hold. Da brukte vi privatmegleren. Han gav oss en verdivurdering på 1,5 mill. Det er 500 000 forskjell det....

Skrevet

Nei jeg er egentlig bare kjempeskuffa etter besøket i banken i går; har fått (ufrivillig siden den gamle sluttet) ny saksbehandler og han var en skikkelig dust om jeg skal si det rett ut. Totalt uforberedt på hva slags folk vi var da vi kom (selv om han har prøvd å få et møte med oss i et halvt år), totalt ute av stand til å se at ikke alle mennesker har samme behov i banken (prøvde å selge oss en "pakke" som er helt feil for oss), og tilsynelatende uforberedt på hva alternativer han kunne presentere. Han hadde èn løsning, og da denne ikke var aktuell for oss, så var liksom alt annet "tatt på gefylen"... Blæh.

Ble ikke så mye klokere, men skal levere lønnsslipper og det han trenger i dag, så får vi se om en ukes tid hva han hoster opp. Ikke et ord om verdivurdering fra megler eller hva som helst (nei vi har ikke annet enn takst fra 4 år tilbake og der var summen satt veldig lavt for å få et gunstig kjøp for oss og vi har pusset opp massse siden da)...

Skrevet

:-) Feil å si at det ikke stemmer, men at man kan ha hatt forskjellige opplevelser med det....

Naboen vår har et hus som er mye større enn vårt, det har større tomt, ja i det hele tatt.

Vi tok verdivurdering på vårt hus og de på sitt. De brukte megler fra banken de bruker. Vi brukte en uavhengig megler.

De fikk verdivurdering på 4 550 000,- vi fikk på 4 500 000,-

Og naboen på andre siden har et hus som er omtrent som vårt, men med litt større tomt og de fikk på 4 600 000,-

Så fikk vi oppklart det:-)

Vi har hatt dårlig erfaring (eller naboen da)

Og dere god erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...