Gå til innhold

hjemmefødsel... leser i mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

det høres så romantisk og fint ut når man leser det slik det står i mamma, og påstqander som hjemmefødsel er trygt. Men jeg hadde et greit svangerskap og gledet meg til fødselen, men likevel, det går ikke bestandig som man vil. Hadde jeg valgt hjemmefødsel, så hadde både babyen og jeg dødd. Det fikk jeg bekreftet av legene, derfor er jeg sterk motstander av hjemmefødsel. Skjønner at det er det riktige for noen, og at det i de fleste tilfeller går bra, men jeg synes det virker så skummelt.

Hva er dine synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min søster fødte hjemme, fordi det gikk for fort, de kom seg ikke ned trappene engang...

Med meg, hadde det ikke gått så bra, om jeg hadde født hjemme. Storebror måtte ut med vakuum og det var en langdryg prosess. Pga den erfaringen ville jeg ikke engang tenke på det ift da lillebror kom.

Som oftest bor man et stykke unna sykehus her til lands, og jeg fatter ikke hvordan noen vil risikere å føde planlagt hjemme, når det er så masse som kan gå galt. Men der har du meg. Og mine fødselsopplevelser.

Skrevet

Jeg har vel ikke så veldig mange formeninger annet enn at det IKKE er noe for meg i alle fall. Jeg føler meg tryggere på et sykehus enn hjemme når det gjelder sånne ting, og så orker jeg ikke gå å assosiere senga eller stuegulvet med de intense smertene, hehe. Men så tilhører jeg den gruppa som helst vil være noen dager på barsel etter å ha født også da, og helst ikke vil hjem etter 1 dag.

Skrevet

Jeg har ikke mamma,så har ikke lest hva som står om det der, men jeg er også skeptisk. Ting kan skje så veldig raskt at det hjelper ikke nødvendigvis at man bor 5min unna sykehuset hvis noe går galt.

Det verste syns jeg er når de som hadde en fødsel nr1 på sykehus, gjerne med epidural, hvor noe nesten gikk galt, som vurderer hjemmefødsel med nr2, fordi alt går nok mye bedre hvis de får slappe av hjemme og slipper den dumme epiduralen... Jeg har lest om en her inne som har hatt hjemmefødsel og som jeg er imponert over og som jeg forstår valget og det er oktavia. Hun har vel hatt fødsel nr 5-8 hjemme uten jordmor, men da har hun jo vært gjennom flere fødsler som har gått helt bra tidligere og de har gått så raskt at hun har vært ganske sikker på at hun ikke har rukket frem til sykehuset med de siste.

Skrevet

Jeg har hatt to greie svangerskap (til tross for bekkenløsn., kvalme og slikt da) og to veldig lette fødsler, og jeg vurderte faktisk hjemmefødsel sist. Ikke sånn seriøst, men tanken streifet meg!

Men er veldig glad for at jeg fødte på sykehuset og fikk slappe av på pasienthotellet et par dager etter fødselen! Holdt likevel på å bli deppa etter jeg kom hjem med vesla fordi alt var så slitsomt.

Skal aldri ha hjemmefødsel, med mindre det går så kjapt at det skjer hjemme uansett:-)

Skrevet

Enig med dere over som syns det virker mye tryggere på sykehus. jeg ville aldri født hjemme. Er en grunn til at vi faktisk har såpass lav spebarnsdødelighet som vi har her i landet.....

men hadde jeg hett Martha Louise og sikkert fått hjem halve fødeavd. personale fra Riksen, så kunne jeg kanskje vurdert det..... :-)

Skrevet

Jeg hadde aldri turt å føde hjemme! Hvis man ikke kommer seg ut av huset, er det en ting. Men å velge det frivillig forstår jeg bare ikke! Sønnen min hadde nok ikke klart seg hvis jeg hadde født hjemme...

Skrevet

dytter litt liv i denne igjen jeg

Skrevet

Jeg vil tro at en erfaren jordmor merker om fødselen går som normalt, og i dag er det jo kun veldig selvsikre jordmødre som tør ta ansvar for hjemmefødsler, saa jeg tror nok det er ganske så trygt. I enkelte land, som Nederland, velger jo ganske mange hjemmefødsel uten at de har dårligere statistikk enn her hjemme.

Men det er jo ganske enkelt, om mor ikke føler seg trygg på en hjemmefødsel så er ikke hjemmefødsel noen god ide! Det er viktig at man føler seg trygg :)

I dette svangerskapet satser jeg på en mellomting: Jordmorstyrt fødestue. For meg er det veldig viktig at jordmora som skal assistere meg kjenner meg fra før av og at jeg er trygg på henne og hennes vurderinger og som hun har sagt det så bærer det sporenstreks på vanlig fødestue om det er de minste tegn til komplikasjoner, men om jeg er heldig får jeg føde i rolige omgivelser med en jordmor jeg kjenner!

Skrevet

jordmødrene klarte overhodet ikke å forutse hva som skjedde meg meg, og det samme med legene. Og jeg fikk klar beskjed om at hadde jeg ikke vært på sykehuset så hadde jeg dødd.

Skrevet

kriteriene for å få en hjemmefødsel er jo at tidligere fødsler har gått bra..min storesøster fødte siste (nr 3) hjemme, med to jm tilstede. gikk kjempefint!

men jeg er veldig glad for at jeg var på ullevål selv, hvis ikke kunne mine småkomplikasjoner blitt værre! kjenner også flere som det kunne gått riktig ille med, hvis de ikke hadde vært på sykehus.

jeg ville ikke født på fødestue engang, jeg da..

men dersom svangerskapet og tidligere fødsler har vært "perfekte" og du ikke bor langt fra sykehus, er det et fint tilbud å kunne føde hjemme..

Skrevet

Huff, for en grusom opplevelse! Skjønner godt at du er skeptisk til å ikke være på sykehus da ja :)

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å føde hjemme til neste fødsel, hvis alt ligger til rette for det!

Har bare negative opplevelser med sykehuset, så er mye derfor.

Samtidig som jeg føler meg ganske trygg på det å føde hjemme.

Nå fødte jeg 5 uker for tidlig første gangen, så får jo ikke født hjemme om det samme skjer neste gang også, det skjønner jeg jo.

Så krysser fingrene for at det blir ett risikofritt svangerskap neste gang så jeg og vi får vårt ønske oppfyllt:-)

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg hadde også en fødsel som endte i ks - men det var ikke et katastrofe-keisersnitt, jeg hadde havnet på sykehus for lenge siden hvis vi hadde forsøkt hjemmefødsel først, for ting skar seg allerede tidlig i fødselen. Ting hadde med andre ord gått bra med oss likevel - men dette er ikke alltid tilfellet. Jeg hadde hatt et "perfekt" svangerskap, alt lå til rette for en normal fødsel - men dengang ei. Jordmor sa til meg, på den siste kontrollen før fødselen, at jeg kunne føde på den lokale fødestua hvis jeg ville - selv om jeg var førstegangs. Jeg ønsket ikke det, for jeg ville ha muligheten for et katastrofekeisersnitt til stede.

Faktum er jo at de fleste fødsler går bra - men selv om alt ser normalt ut, kan det skjære seg fryktelig, fryktelig fort. Märta hadde vel minst en professor fra riksen til stede (snakker om luksus-hjemmefødsel!!!), men ting kan plutselig skjære seg, uansett hvem man har til stede. Det kan skje som lyn fra klar himmel. Kanskje havner man i en situasjon som tilsier at barnet må ut innen fem minutter, og da er det mildt sagt kjedelig å ligge i senga hjemme, selv om man har en professor til stede. SPESIELT hvis man faktisk har valgt det selv! Nå er jeg veldig "the glass is half empty" her, det skjer ikke så ofte, men DET SKJER. Da vil man - i alle fall i mine øyne - kunne ha sitt barns liv på samvittigheten. I alle fall hadde JEG følt det slik i ettertid. For all del, jeg respekterer de som velger hjemmefødsel, selv om jeg ikke forstår det, men jeg kunne aldri hatt det selv - og nå vil jeg uansett ikke få lov til det, heller.

Skrevet

Jeg har hatt perfekte svangerskap og fødsler der ingenting har tydet på noe galt. Alt var som det skulle helt til morkaka ikke ville ut, og jeg blødde mye.

Det tar litt tid før ambulanse kommer, så jeg tviler sterkt på om jeg hadde fått beholde livmora mi hadde jeg født det første barnet hjemme.

Så når døtrene mine ei gang skal ha barn, kommer jeg nok til å snakke varmt om sykehusfødsler for dem.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg! Da jeg skulle føde mitt 3.barn gikk det fryktelig galt....jeg husker at sa til legene og jordmødrene: "dette går ikke". Jeg kjente tydelig at babyen sto fast i bekkenet og ikke ville komme ut! Men tror du at de hørte på meg? Nei! Det hele endte med K-KS og 16 dager på barsel pga skader! Hadde nok vært dø jeg også om jeg fødte hjemme.

Skrevet

Jeg vurderer hjemmefødsel. Har ikke bestemt meg, men kontaktet JM ang det i dag. Jeg har hatt to enkle fødsler, men hadde aldri vurdert det hvis jeg hadde opplevd noe negativt i de to første.

Jeg følte meg presset og overkjørt til å være på sykehuset sist, ville bare hjem å slappe av, men lå på dobbeltrom med en annen som hadde en baby som gråt hele tiden. Hadde hatt det mye bedre hjemme.

Skrevet

Enda en:)

Fødsel nr.1 og nr.2 var uten komplikasjoner. Opplevde de som fine fødseler.

Skrevet

Jeg har født hjemmre 4 ganger. Uten tvil mine aller beste fødsler.

Skrevet

Jenta mi satt fast i bekkenet og ble tatt med sugekopp. Hun pustet ikke da hun kom og det tok ti min med pustehjelp før hun klarte å puste på egenhånd.

Hadde jeg født hjemme ville tulla dødd. Dette skjedde den siste timen av fødselen og kunne ikke forutsees.

Skrevet

Jeg har hatt utrolig lette og greie fødsler og kunne godt født hjemme, men det vil jeg ikke av den enkle grunn at jeg aldri hadde tilgitt meg selv om det skulle gått galt. Vet jo aldri. Føder heller på sykehus uten hjelpemidler, men med medisinsk personell tilstede. Synes egentlig det er uansvarlig å føde hjemme, men det er heldigvis opp til hver enkelt. Går jo som regel bra, men legen min anbefalte meg det ikke!

Skrevet

hi

jeg synes det høres kjempe fint ut hvis alt går som smurt, men det som bekymrer meg mest er hva hvis det går galt da? Det kan gå galt med nummer 3 som ei tidligere her sa, selv om det gikk kjempe fint med 1 og 2.... Skjønner jo at de som velger dette ikke har opplevd noen skader eller akutte situasjoner i sine tidligere fødsler, og mener faktisk at de skal høre litt på de som har det. Jeg var hvertfall veldig naiv før fødselen og satt hos jordmor og sa jeg gledet meg veldig til fødselen, fordi det var noe jeg hadde veldig lyst til å oppleve. Jeg vet at min situasjon var veldig ekstrem, og selv de erfarne legene der hadde aldri opplevd at det skjedde slik. Men som han i "mamma" skriver så har han sett friske damer bli dødelig syke i forbindelse med fødsel.

Men saken her i stor grad er vel at brent barn skyr ilden...

Forresten kom kommunejordmoren min på besøk på sykehuset når jeg lå der og sa at jeg var det perfekte eksempelet på hvorfor hun var motstander av hjemmefødsler

Skrevet

vil forresten føye til at det ikke er noe keisersnitt inne i bildet for min del, han ble født ved fundustrykk - det var etter fødselen det gikk veldig galt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...