Gå til innhold

Har jeg gjort det rette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

8.klassingen min kom i går til meg og fortalte at dem hadde rusmiddler som tema på skolen og sa at han syntes det var forferdelig vanskelig. Dem får høre at man kan dø av alkohol, at alkoholmissbruk går ut over familien og så skal dem lage skuespill som vist nok skal spilles for oss foreldrene. Det er vist snakk om at klassen er delt opp i grupper så alle skal få hver sin rolle. Det endte med at han satt og gråt fordi han syntes dette var så innmari vanskelig å takkle.

Farfaren hans var alkoholiker, noe som gikk ut over familien (ikke vold). Vi har forsøkt å skjerme gutten så godt det har latt seg gjort, men noe har han fått med seg og noe har han lagd seg selv i tankene sine. Når farfar hadde gode perioder tok han med seg sønnen min på sykkelturer og gjorde andre ting med han. Gutten elsket farfar og savner han fælt. I påsken for 3 år siden ble farfar funnet død i leiligheten sin. Da hadde han hatt en periode med fyll og bare noen dager før han døde hadde det vært et heftig krangel mellom han og faren til sønnen min fordi farfar dukket opp et sted han ikke skulle vært i fylla. Altså i oppgangen i blokka der hvor faren til sønnen min bodde og selvsagt traff han på sønnen min. Farfar var alltid så nøye med at barnebarnet ikke skulle se han full og holdt seg faktisk unna, helt til denne gangen. Farfar døde denne påsken og det var vel på sett og vis alkoholen som var årsaken til at han døde. Det var vist en del blod i leiligheten og ikke noe pent syn for dem som fant han.

I dag måtte jeg skrive en lapp til læreren, på oppfordring fra sønnen min, hvor jeg fortalte at dette temaet på skolen er vanskelig og går veldig inn på gutten. Og kort om at farfar var alkoholiker. Skrev også at skuespillet var spesiellt vanskelig for gutten. Men jeg ba ikke om fritak, ville bare orientere læreren sånn at han kan forstå dersom det skulle oppstå noe på skolen.

Har jeg gjort det rette? Burde jeg bedt om at han slapp skuespillet?

Jeg mener at han skal delta i undervisningen om det som har med rus og gjøre, han trenger den kunskapen han så vel som alle andre.

Hva hadde dere gjort tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette temaet. Men sånn umiddelbart tenker jeg at du har gjort det rette. Jeg ville kanskje ringt læreren i tillegg og hatt en samtale om dette. Tror nok læreren vet hva hun skal gjøre ift din sønn, så hun vil nok tilpasse opplegget ift hans situasjon. Men om det riktige er å frita ham helt, det er jeg ikke sikker på. Jeg hadde nok gjort som deg om jeg var i din situasjon. Men du kan jo høre med læreren hva hun anbefaler å gjøre for gutten din.

Skrevet

Hm.. vanskelig denne, altså.. Jeg tror kanskje du gjorde det rette, jeg. Det at sønnen din gråt, er noe han bare må få gjøre, han har sikkert en stor sorg i seg over situasjonen. Spesielt siden farfar var en han var veldig glad i. Jeg har tro på skuespill som en metode for at unger skal få ut følelsene og tankene sine. Fint at du informerte læreren om hva som har skjedd, så h*n vet.

Kanskje gutten din bør få tilbud om samtaler, kanskje til helsesøster om dette temaet? Viktig at han ikke blir redd når temaet kommer opp, og unngår det- for det tror jeg kanskje kan gjøre vondt verre.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde gjort som deg.

Hvis han klarer å håndtere dette skuespillet, og temaarbeidet, så vokser han på det. Om han fikk slippe, så kan terskelen for å komme inn på området bare bli høyere. Og dette temaet vil dukke opp igjen og igjen i skolesammenheng.

Jeg har en sønn i 8. også. Han druknet nesten for noen år siden, så han strever med å føle seg trygg i vannet. Helt i starten av skoleåret så skulle de ha noe svømme og vanngreier i sjøen. Han svømmer ikke alene der han ikke kan stå, men han tør ikke si det til noen. Han grudde seg, gråt og ville helst slippe hele dagen.

Jeg gjorde som deg, og skrev et brev til lærerne hans, og ba om at han ble holdt litt ekstra øye med, og det var i grunnen det som skulle til. Sønnen min følte seg tryggere fordi han visste at lærerne visste, og at han kunne komme til dem hvis det var noe. En av lærerne hadde snakket med han sånn "helt tilfeldig" noen ganger i løpet av dagen og hørt om det gikk greit, klappet han litt på ryggen og skrytt av han, og det ga han nok trygghet til at han klarte å gjenomføre alt han skulle.

Jeg håper det går greit for gutten din også, og at dett blir noe han vokser på.

Skrevet

Jeg syns det var lite gjennomtenkt av læreren egentlig, er nok mange som sliter med foreldre eller andre nære som ruser seg. Jeg hadde selv en alkoholisert far når jeg gikk på ungdomsskolen og hadde jeg måtte laget skuespill om det, i tillegg til å faktisk leve med det, så hadde jeg knekt sammen. Ville nok bedt om fritak. Undervisning er greit, men skuespill hadde blitt for vanskelig for meg ihvertfall. Jeg satt å skalv når vi hadde undervisning om barn av alkoholikere og krisesenter på høyskolen, tror som sagt jeg hadde taklet det skuespillet på ungdomsskolen veldig dårlig......

Men hva som er riktig for gutten din kan jo bare du vite.

Skrevet

Ja jeg synes det var riktig gjort. Mener at gutten selv kan få være med å bestemme hvor mye han orker å delta. Kanskje det er nok å se de andre spille skuespill?

Skrevet

Takk for fine svar.

Til deg som sa dette var ubetenktsomt av læreren.. Dette er ikke bare et klasseprosjekt. Hele skolen holder på med dette, hele Oslo også etter hva jeg har forstått. Mulig dette er et prosjekt som er på landsbasis også. Etter hva jeg har forstått så er dette for å opplyse ungene om rusmiddler.

Det var foreldremøte i forkant av dette prosjektet, men det fikk jeg vite om et par timer før møtet (læreren hadde glemt å gi klassen beskjed) og hadde dermed ikke muligheten til å være med.

Skrevet

Ok, har ikke selv barn på ungdomsskoletrinnet enda, men meget mulig det er på landsbasis. Og opplysningsarbeid er kjempeviktig, men å spille skuespill om noe man kanskje opplever som dagligdags på hjemmefronten kan bli vanskelig for et barn. Syns forresten skolene også skulle fokusert på barna når foreldrene ruser seg, krisesenter osv. Ikke bare ungdom og rus liksom. Meget mulig de gjør det også, men når jeg gikk på skole hørte jeg ikke om krisesenter og alkoholisme og rusproblemer hos foreldre eller andre nære omsorgspersoner før på høyskolenivå.

Viktig at gutten ikke presses eller presser seg selv til noe som kan bli for vanskelig for han.

Klem

Skrevet

Syns både du og sønnen din har gjort det rette.

Bra om dere får dere en prat om dette som han går og bærer på.

Viktig at læreren vet det også, og takler det på en god måte. Godt for gutten å vite at læreren hans vet.

Kanskje det er bra for han å være med på skuespillet, ikke holdes utenfor fordi om han har denne historien i familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...