Gå til innhold

Stemor og trøbbel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger seriøst hjelp til å la være lage bråk her nå!!

Har en sønn som var hos sin far i helga, han kommer nå hjem uten mobil ( kjøpt og bruk betales av meg) grunn: stemor har tatt den- han får ikke lov å bruke den når han er der. Den må leveres når han kommer da det dem han skal bruke tid på når han er der, ikke vennene her ( han har samvær annenhver langhelg). Gutten er snart 12 år og venner er viktig om dagen..

Dette medførte da at han ikke fikk med seg fotballtreninga søndag, fikk ikke gitt beskjed til trener om at han ikke kom da han ikke fikk bruke telefonen og den ligger igjen da hun ikke var hjemme da han reiste hit igjen.

Vel, gutten trenger den telefonen ! Jeg får da ikke tak i ham nå, han får ikke beskjeder vedr trening etc som sendes på sms til spillerene mv.

Er ellers masse tull, hører stadig både her og ellers hvordan hun legger ut om hvor fæl jeg er som tar imot det bidraget eksen har tilbudt ( under nav satser men jeg sa ok for fredens skyld, fortsatt aaalt for mye for henne) , klær blir igjen der av det jeg har kjøpt ( nå også mobilen), det som kjøpes der hører til der,( må jo han litt der også..jadda..men da kan jeg vel i det miste få med alle vinterskoene hit igjen ??)

Hakket før jeg tropper opp på døra hennes og KREVER telefonen utlevert her nå !! blåser i om hun sover pga nattevakt...

Bare bråk jo ! Tar snart ei halv flaske vin og forfører eksen bare for å få den kjerringa ut av livet vårt !!

Gi meg tålmodighet...for får jeg styrke vet jeg ikke hva jeg gjør !!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig? Jeg hadde garantert troppet opp på døra og ringt på til hun åpnet. Hun har da ingen rett til å styre på dette viset. Hva med pappan? Han bør jo virkelig vekkes han også. Hadde forlangt et møte hos familievernkontoret med ham først og fremst. Hvor regler for samvær blir diskutert. Viktig at dere som foreldre er enige om tingenes tilstand. Her høres det ut som om stemor har tatt full kontroll, noe som er klassisk i mange hjem.

Skrevet

pappan er en dott !! vil gjerne tilbake til meg men jeg vil ikke ha ham..ergo livredd for å legge seg ut med dama fordi han da ikke har noe sted å bo..( har brukt sine penger på dritdyr hytte så har de huset hennes...ergo er hun og sønnen sjefen der ..helt sykt !!)

Når jeg snakker med ham er han enig med meg men forklarer seg så bort med at det ikke er så lett siden han og samboeren ikke klarer bli enige om så mye ..( eh...forskjellige regler ved matbodet for akseptabel oppførsel .....sønnen hennes er eldre enn vår men får bråke og tulle mer for det er hjemme hos ham....helt utrolig men pappan innrømmer det !! UTEN å gjøre noe ..skjønner ??

Skrevet

Jeg er selv stemor, så kan lett sette meg inn hennes rolle, bedre enn din. Men dette var bare tåpelig. Jeg hadde gått på døren og forlanget tlf. tilbake. Du er jo avhengig av den når sønnen din er hos deg. Bare til å si det...

Skrevet

Hvorfor skal du være den som er grei og tar hensyn til hennes nattevakt? Drit i den, og tropp opp på døra. Gi grei beskjed om at slikt finner du deg ikke i, og at dine ting skal du ha. både telefonen, sko og klær som gutten har hatt med seg og ikke kommet hjem med. Noen må ta ansvar, og her ser det ut til at det blir du som må gjøre det, for å stoppe henne og sette henne på plass.

Jeg hadde sterkt vurdert den rødvinen, foresten........ Og kanskje nevnt noe om det til henne, som i form av "bare vær forsiktig, ellers tar jeg mannen";)

Kanskje du kan ringe ofte til ham og be om tjenester, sånn smiskete og sukkersøtt?;) Mange ting en kan gjøre for å rote litt til.

Skrevet

For det første ville jeg krevd navs satser hva gjelder barnebidrag. Tydelig at det her handler om å kreve sin rett, da må du kunne gjøre det samme. Ift telefonen hans ville jeg bedt ham la den ligge hjemme hos deg, men sørge for at trenere, du selv og venner heller kan ringe ham ned på hjemmetelefonen til stemor og far.

Hvordan er dette med familievernkontor osv, kan man skrive kontrakter på samværsregler i form av at enkelte ting skal være likt hjemme og hos dem? Med punkter som at: xxx skal ha lov til å bruke sin egen mobiltelefon i samværshelger, xxx skal ha disse rettighetene, og disse pliktene osv? Slik at stemor får et regelverk som hun må forholde seg til?

Skrevet

Huff..ja, har mest lyst til å dra innom nå og kreve men...vet ikke om jeg orker alt bråket.. telefonen er bare toppen av isfjellet vedr alt som foregår her og akkurat nå er jeg så sinna at jeg kan si litt vel mye er jeg redd...hehe..frister ja!!

( har selv vært stemor i ett tidligere forhold så jeg vet det ikke er lett - er vel litt derfor jeg har forsøkt ta så mye hensyn også men synes nå situasjonen er mer vill enn normalt ..).

Får ta en tur på treningssenteret å få ut litt agresjon !

eksen kommer i morgen så får kanskje vurdere middag da ? satse på at hun er på jobb ;-) ( skjønner jo at huner sjalu og kontrolerende da, det er ren refleks med en sånn fyr , men blir helt feil å ta det ut på meg eller sønnen min, har da vært skillt i maaange år ! hadde jeg villet ha ham hadde jeg tatt ham tilbake for lengst !!

Skrevet

"Her høres det ut som om stemor har tatt full kontroll, noe som er klassisk i mange hjem."

Hva mener du med det? Du må huske på at "stemor", om det er denne eller andre stemødre, eier som regel hjemmet de bor i også.

Ergo skal de være med å bestemme i sitt eget hjem.

Du må ikke forvente at stemødre plutselig lukker munnen sin og blir nikkedukker bare fordi det kommer stebarn i hus.

Husk de 3 sammene:

Samme regler må gjelde for alle barn i samme hus, samme hvem sitt barn det er!

Skrevet

har hatt møte på fvk, noe av det som ble avtalt der var at han skulle få bruke mob der bla for å ta kontakt med meg.. ( Jeg orker ikke bruke hustelefonen der,, sønnen hennes bare tuller og herjer..).

Det ble ellers avtalt og presisert av megler at far plikter å følge opp sønnen når han er der i forhold til treninger, kammerater osv...eh....hun saboterer dette som så mye annet ... og far er som sagt en dott !

( sorry, jeg er sint i dag men tar det ut her før jeg gjør noe dumt ..)

Bidrag blåser jeg egentlig i så lenge jeg får det vi har avtalt ( og det gjøre jeg) men synes dama snart får moderere seg... de bor ikke lengre unna enn at jeg hører via bekjennte hun ikke vet kjenner meg hva hun går rundt å sier ..( ikke minst etter at jeg har fått et barn til, eksen nekter få barn med henne og klippa seg...)

har vært litt frista til å få HENNE også med på fvk, men skal vi snakke åpent vil det jo da fort komme frem hvordan han til stadighet prøver seg på meg etc og da blir vel ikke samarbeidet med henne eller ståa i heimen der noe bedre....

Skrevet

Jøss ! Dett hørtes jo helt sært ut.

Jeg er stemor og kunne aldri finne på å legge meg opp i sånne ting hva vedgår mitt stebarn. Det overlater jeg til barnets far og mor. Hadde kun tatt affære i ting det virkelig hadde lyst varsellamper.

Ellers er jeg også biomor og hadde blitt fly forbanna om noen hadde "stjålet" mobilen til barnet mitt.

Hadde ikke tatt 5 øre for å dra dit å hente den !

Skrevet

Det er bare å reise og hente mobilen. Ingen ting galt i det. Du behøver jo ikke krangle med dem fordi. Jeg syntes du fraskriver faren hans mye ansvar. Ansvaret for å komme seg på fotball trening eller få avlyst dette syntes jeg hviler på han når det skjer under hans samvær. Det at de ikke ønsker mobil i sitt hus syntes jeg må respekteres. Men de må også respektere at i ditt hus må han få han mobilen sin. Og det må de sørge for når de konfiskerer den.

Skrevet

Den middagen tror jeg er det dummeste du kan gjøre. Denne stemoren gjør sikkert dette fordi hun er usikker. Det å få henne mer sjalu er jo som å helle bensin på bålet.

Synes det er mannen som er problemet her, det blir feil å fraskrive han alt anvaret og gjøre det om til en kvinne kamp. Husk også at det han forteller om henne, er ikke nødvendigvis hennes sanne følelser og ord. Det at han forteller deg om hennes problemer og ikke tørr å ta det opp med henne blir jo helt galt. Jeg har også vært stemor og har i etter tid funnet ut at han brukte meg som en unnskyldning for å ikke ha barnet sitt. Han sa at jeg var sjalu på exen hans og barnet og derfor troppet han ned på samværet. Derfor hatet biomor meg, men jeg fikk aldri høre hvorfor. Det var jo ikke sant, sannheten var at han ikke taklet å ha noe særlig samvær, men hadde ikke ryggrad nok til å være ærlig. Brukte heller slem stemor steriotypen å skylde på.

Synes du hadde en god innstilling ellers. Men det kan jo ikke fungere slik at du tar alt hensynet og stemor/ far ikke tar hensyn. Man må jo gi og ta.

Tror det beste er å ta et møte på familievern kontoret først med kun han og så med stemor. Tror det handler mye om vrangforestillinger hos stemor, ansvarsfraskrivelse hos far og Du tar for mye hensyn uten å få noe igjen.

Skrevet

Når et barn er 12 år er han inne i en fase hvor venner og tilhørighet er nesten mer viktig enn familie. Å sabotere så han ikke får dratt på treninger, ha kontakt med venner o.l er egentlig svært alvorlig.

Gutten er gammel nok til å ha sin mening ang samvær- kanskje 1 langhelg i mnd ville være nok i en periode hvor trening og slikt står på.

Hadde forøvrig krevd tlf tilbake tvert og ikke latt henne styre å bestemme i mitt hus også på denne måten.

Skrevet

Hi igjen .

teksta med bf nå, han skulle "se etter" telefonen hjemme...

får prøve å holde det rolig en stund til, og til de av dere som mener han slipper for lett unna, jeg HAR prata med ham om dette sånn ca 700 ganger.... er jadda jadda men ..... eller skal prøve ...også går det ei uke eller to så er alt glemt ...

Jeg vurderer seriøst om ikke det beste for ungen min er at jeg får det mennesket ut av livet vårt en gang for alle....tar meg max to uker om jeg bare orker bråket som følger med for en periode...

Skrevet

Har stemoren og bf fellesbarn?

Skrevet

nei, ingen felles, hun har et fra før, hvordan det ?

Skrevet

Synes det å prøve å ødelegge forholdet dems, hadde vært utrolig dårlig gjort om de hadde barn sammen. For meg blir det moralsk galt. Men siden de ikke har felles barn, gjør du nok egentlig den stemoren kun en tjeneste. Hvis det er slik at du bare kan knipse med fingrene så kommer han løpende til deg. Så er det jo like greit at hun finner ut at han setter deg høyere enn henne. Bedre nå enn seinere...

Skrevet

Ikke gjør det så vanskelig, ring henne og si at hun må komme med mobilen NÅ. Ellers anmelder du henne for tyveri ;)

Skrevet

Oppdatering..

BF var her med telefonen nå etter at jeg sa jeg faktisk trengte den for å få hverdagen til å gå ihop og sa at alternativet var at jeg dro og hentet den...

Vel, gutten fikk da en "dose" om at han fikk ta ansvar og passe på at han fikk med seg tingene sine osv.... ( hun sto utenfor og uffet og okket mens hun fulgte med ..)

Jeg har derfor nå brukt den siste halve timen på å trøste en gråtende unge som alt nå gruer til neste gang han må til pappa da stemor da kommer til å "ta ham" som hun har lovet dersom han sier noe..var visst hennes greie dette med mob forbudet ( hennes sønn får jo bruke sin men det er jo anderledes siden han bor der..blah..). Den dama bør virkelig ikke ha noe med andres unger å gjøre...

hva gjør jeg da, dette var ENDA en bekreftelse på hvordan hun "freser" trusler i øret på min sønn ?? Hun står vel neppe for det om jeg konfronterer henne med det på fvk el ??

Skrevet

Ikke la han dra dit!

La faren ha samvær men et annet sted. Hos bestemora fks?? Får vondt av gutten din.Kanskje gutten og faren kan reise et sted hver helg? Har de hytte?

Skrevet

Som jeg sa lenger opp her; om gutten er fylt 12 har han rett til å bli hørt ang hva han selv mener om samvær. Ta kontakt med FVK og hør hvordan du/dere skal gå frem. Om kanskje noen andre kan prate med gutten slik at han ikke kommer i en konflikt i forhold tils ine egne meninger. Ingen barn har godt av å bli forskjellsbehandler på den måten og som jeg også sa; venner er nesten mer viktig enn famile nå. At han ikke får dratt på treninger/kamper og heller ikke får si fra kan stille han i et dårlig lys innad i laget og for en ungdom har aksept fra de jevnaldrende utrolig mye å si. Faren svikter sønnen sin totalt her og han er stor nok til å kunne få velge bort de helgene han har andre prioriteringer i form av skole/sport. Det er såklart viktig at sønn og far opprettholder samvær men ettersom barna vokser til kreves det ofte nye løsninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...