Sivalur Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Vi hadde en liten prat forrige uke om hvorvidt legene har lov til å sjekke f.eks. nakkefolden på fosteret dersom man er under 38 år. Igår var jeg på ultralyd, og jeg spurte om dette. Fikk da til svar at når Dagfinn Høybråten (KrF) var helseminster, prøvde de å lage en lov om at man ikke skulle få vite dersom noe så ut til å være galt. Men nå er det ikke sånn. Ser de noe galt, så sier de det selvsagt. Så tidlig som dette (uke 12 for meg) er det ikke noe særlig annet som kan sjekkes enn nakkefolden, den var under 1 mm tykk. Er den over 5 mm tykk _kan_ det tyde på at noe er galt. Ellers så hun også at det var veldig bra med aktivitet, så det tyder også på at alt skulle være i orden. Lykke til med din ultralyd, når var det du skulle igjen, senere denne uken?
Lillemy-77 Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Heiii Sivalur:o) Så fint at du kommer med tilbakemelding til meg. Okei, er det sånn det er ja... Så kjempebra at alt så fint ut hos deg!!!! God følelse!) Jeg skal på ul 10 febr, er vel tirsdag om en uke. Men legen min har henvist meg til tidlig ul på sykehuset også, så jeg er spent på om jeg skal få høre noe derfra før 10. da... Om de har satt meg opp tidlig der, så er det mulig jeg dropper den private, får se. Men du sa at de målte nakkefolden, måtte hun gjør en spesiell undersøkelse og måling for å få til det? Eller hadde hun "sett" det, om den unormalt tykk? uten noe målinger? For det er litt det jeg lurer på også, at om dem ikke måler etter dette f.eks, om det vises da? For hvis ikke, så må man jo be dem om å måle, og det er det jeg lurer om vi kan kreve liksom.... Men det høres jo ut som hun gynekologen din ikke hadde noen problemer med å sjekke dette da. Kommer nok til å spørre etter dette jeg også, om jeg kommer meg på ul i uke 12. Er formen din fin ellers da? Tenker du er glad for at alt var i orden:o) Er glad på dine vegne! Klemmer:o)
Kurt Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Vi var på privat UL i uke 11 og fikk beskjed om at det i følge bioteknologiloven ikke er lov å kalle det "fosterdiagnostikk", men at hun ville si i fra hvis det var noe hun reagerte på. Da ville hun henvise videre til sykehuset. Det betyr altså at når de rapporterer om årsaken til uktralyd så tidig, må de kalle det "uro" el. Det er ikke en lovlig begrunnelse at man ønsker å sjekke nakkefolden.
Sivalur Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2009 Jeg sa hvertfall at jeg gjerne ville at hun skulle sjekke nakkefolden, og det gjorde hun bare på samme måten som de måler lengden, klikker på den ene enden, drar over til den andre enden og får opp målet på skjermen. Kunne måle det når fosteret lå sidelengs. Og ja, det var vel noe sånt som Kurt skrev, at vi fikk beskjed om. At hvis hun hadde sett noe som var bekymringsverdig, f.eks. veldig lite aktivitet eller nakkefold over 5 mm, så hadde hun henvist oss videre. Men det var ikke noen misdannelsesdiagnostikk vi var på der, kun en vanlig ultralyd, det påpekte hun. Og sa også at de på ordinær UL i uke 17 kan se mye mer på om det evt er noe galt. Formen er ellers ganske fin, litt mer kvalm igår og idag enn jeg har vært, synes å huske fra forrige gang at jeg var mest kvalm i 3. og 4. måned, håpet å slippe kvalmen denne gangen men vi får se. Spiser ofte da, det hjelper. Superglad nå, fortalt det til på jobb og til besteforeldrene, så nå er det offisielt! (selv om jeg ikke akkurat kringkaster på email til alle og enhver, eller på facebook.... ) Lykke til neste uke, du må si fra hvordan det går! *klem*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå