Gå til innhold

Kan far få 50-50, bare fordi han vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er samboer med bf, ingen problemer i forholdet, (dette temaet kom opp når ett vennepar gikk fra hverandre) men han mener at han vil få dem 50-50 selv om jeg ikke går med på det. nå hørtes jeg kanskje egoistisk ut, ikke ment sånn, han er en super far, men jeg forklarte at han jobber fra halv åtte til halv fem, og at barna er veldig små(9mnd og 2år) og at jeg bare jobber annanhver helg for å være hjemme med dem. 2åringen er 50% i bh.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei,ikke så lenge du ikke vil.

Skrevet

Nei, han kan ikke få 50-50 bare fordi han vil. Men du kan få minst 60% bare fordi du vil. Og derved kan du fortsette å jobbe bare annanhver helg for å være hjemme med de, bare fordi du vil, og han vil måtte fortsette å jobbe fra halv åtte til halv fem.

Sånn er det :-)

• 4 uker senere...
Skrevet

Hvorfor skal han IKKE få det?

Fordi han bare er far!

Det står ikke i noen lov at mor skal ha omsorgen 60% bare hun er bra nok, men det er slik det fungerer i praksis. Dersom mor ønsker omsorgen, får hun den. Dersom hun ønsker å dele 50-50 med far, er det ikke noe til hinder for det.

Fars rettigheter begrenser seg til 40% (hvis han ønsker mest mulig), og til å kunne ha MINDRE samvær enn 40% om det er det han vil. Mer enn 40% kan far få dersom mor "gir" ham det og han tar imot denne gaven fra mor.

I Norge er vi alle likestilte, men noen er mer likestilte enn andre.

Skrevet

Dersom dere skal gå fra hverandre, så er det dere som foreldre som skal bli enig om hvem som skal ha hovedomsorge, og hvordan samværet skal være.

Han kan gå ut fra at dere skal ha delt omsorg (50/50), vanlig samvær, eller en annen løsning, men det er fortsatt dere som må bli enige om dette. Dere vil få hjelp i meklingen, men det er veldig dumt dersom mor gjør som min manns ex, finner ut hvordan HUN vil ha det, og trumfer dette gjennom. Da kan konfliktnivået bli høyt...

Ved et samlivsbrudd må det kanskje bli en endring i jobb og andre ting, sånn at man kan ta godt vare på ungene oppi alt annet. Hvordan man løser dette er jo opp til hver enkelt forelder. Men det er ingen selvfølge lenger at far blir bare hekgepappa:-) Og heldigvis for det!

Skrevet

det er veldig dumt dersom mor gjør som Yuseks mann sin eks: finner ut hvordan HUN vil ha det, og trumfer dette gjennom. Da kan konfliktnivået bli høyt...

Men det er dessverre slik at dersom mor prøver likevel, så KAN hun finne ut hvordan HUN vil ha det, og trumfe gjennom at barnet skal ha fast bosted hos henne. Foreldrene blir enige om hva de vil, dersom de blir enige.

Men hvis mor vil ha fast bosted for barna hos seg, og vil trumfe det gjennom, så kan IKKE far få 50-50 bare fordi HAN vil.

Han kan derimot få hjelp av mekler til å innse at han ikke kan oppnå mer enn 40% i en rettsak uansett, og derfor like godt kan inngå en såkalt "frivillig" avtale om at mor er MOR og skal ha barna boende hos seg. Og mor kan få hjelp til å skjønne at hun ikke kan få mer enn 60% i en rettsak, og derfor like godt kan inngå en "frivillig" avtale om at far skal ha samvær.

Skrevet

Synes det er litt sykt jeg, at hvis en far vil ha sine barn mest mulig og gjerne 50/50, så kan han ikke få det bare fordi mor sier at han ikke kan få det???

Skjønner godt at det er en del mannfolk der ute som ikke er i stand til å ta seg av et barn 50/50, men enn hvis en far virkelig vil og lever og ånder for sine barn og vil tilbringe mest mulig tid sammen med sine barn??

Skrevet

og når han i tillegg har giftet seg med en ny kvinne og fått barn med henne, som da er halvsøsken til sine tidligere barn. Og far vil at de barna også skal se mest mulig til hverandre.

Skrevet

Grunnen til at mange mødre går med på 60/40, men ikke 50/50 er vel fordi at man mister rettigheter som enslig forsørger ved 50/50...Hvis far har vært like aktiv i ungenes liv før bruddet, så ser jeg ikke noen grunn til at ikke han skal ha ungene like mye som mor. Dvs. jeg er ikke for 50/50 deling, men jeg mener at far like godt kan ha hovedomsorgen som mor. Hvis ikke ungene er veldig små da. Men har far knapt vært til stede for ungene før bruddet, så kan man jo lure på hvorfor de plutselig vil ha 50/50 etterpå... Hevn over mor? Vil de slippe bidrag?

Skrevet

Det som er så bra (for damene) er at det i praksis er opp til dem å avgjøre hvem som skal ha ungene når man ikke er for 50/50 deling, og det ikke er noe vesentlig galt med noen av foreldrene.

En dame kan trygt si at hun ikke ser noen (prinsipiell) grunn til at ikke en far skal ha hovedomsorgen når foreldrene har delt på det før bruddet. Og likevel velge seg selv som omsorgshaver i det ene konkrete tilfellet som gjelder HENNE (eller skal vi si HENNES barn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...