Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Hei! Hoveinnlegger ba om å få dett innlegget fjernet, så vi har valgt å etterkomme dette denne gangen. Dette er fordi det ble plukket opp at en annen nettside og derfor har fått uvanlig blest. Når det er sagt vil jeg gjerne tilføye at jeg syns det er et viktig emne som ble tatt opp her, mobiler og barn, og at denne debatten er utrolig viktig. Man skal huske på at barn ofte er nysgjerrige og ikke alltid tenker konsekvens, det er vi voksne som legger andre ting inn i barns handlinger ofte. Derfor syns jeg det var både modig og positivt at HI la ut innlegget som hun gjorde. Barn får i dag undervisning om kjønnsorganer og pubertet i 5-6 klasse, for alt vi vet kan denne jenta ha blitt oppfordret av læreren sin til å sjekke hvordan hun ser ut selv. Speil er ikke alltid like lett å manøvrere, men det er jo mobiltelefoner. Det gale blir jo da når man er barn og ikke tenker over at dette kan vises til andre og derfor ikke sletter det. (Det fnnes jo også voksne som ikke tenker her.) Det er viktig å huske når man er på nett at alt kan siteres og brukes videre, både av bilder og tekst, og at andre medier er i sin fulle rett til dette. Selv om vi har kontroll på hva som legges ut her på våre nettsider, har ikke vi noen innflytelse eller kontroll på andre nettsider. At journalisten i klikk.no/foreldre tok denne saken og satte ekstra søkelys på den mener jeg er bare positivt, det gjør at vi stopper opp og tenker litt i hverdagen på konsekvenser. Ha en riktig strålende helg! Vennlig hilsen jordmor Siri
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Kan hende hun har blitt oppfordret til å utforske seg selv... i gamle dager ble det gjort med speil, nå finnes det bedre metoder :-) Bra du ok en skikkelig prat,farlig å ha slikt liggende på mobilen. Skulle hun likevel ikke forstå alvoret så må du fortelle noen skrekkhistorier om hva som kan skje.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Mest sannsynlig så er hun rett og slett nysjerrig på hvordan den lille minihøna si ser ut Løsningen er veldig enkel: Kjøp henne et meget stort sminkespeil som har vanlig speil på den ene siden, og forstørrelsesspeil på den andre siden, og si bare værsegod tatt en titt for det er helt normalt i din alder.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Ja, dere har nok rett.. Jeg glemte å tenke i de banene... (Nå som vi hører om mms og slike greier som folk sender rundt i hytt og gevær...) Tusen takk for svar, ble litt beroliget nå...
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Stakkars jente..Nå har du nok gjort henne så flau at hun aldri glemmer dette resten av sitt liv. Hun gjorde det bare for å se hvordan det ser ut nedi der, og ikke for noen annen grunn. Ingen big deal. Glem at du har sett det. Glem at det har skjedd. Når jeg var 10 år, onanerte jeg i all hemmelighet, men sluttet med det når jeg var litt eldre. Og gjorde det ikke på mange år etterpå. Det er faktisk ikke unormalt å være fryktelig nysgjerrig på sin egen kropp i prepuberteten.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 det er veldig viktig at du fortalte henne at hun ikke må filme seg selv med mobilen!! det kan komme i gale hender!! men for all del gi henne et speil å si "titt i vei"..) jeg var 11 da jeg virkelig begynte å bli nysgjerrig!
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Der ser dere hva barn kan gjøre med mobiltelefoner. De tenker jo ikke over at det kan sendes videre, eller om de mister mobilen, at kan det komme i gale hender. Enten man er 10 eller 30, bruker man ikke mobilen til å filme musa si. Eller ta nakenbilder av seg selv (men mange gjør det jo likevel). En 10 åring skjønner ikke hva det kan misbrukes til. Hun ville jo bare se nærmere, og kun av nysgjerrighet over egen kropp. Håper ikke HI kjeftet på henne, men bare sa fra på en normal måte at en mobiltelefon ikke er den rette måten å se på seg selv nedi der på.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #8 Skrevet 3. februar 2009 Takk for svar. Nei, jeg kjeftet ikke på henne. (Jeg har såpass med vett i hodet...) Jeg bare nevnte det, at hun ikke fikk lov til å bruke mobiltlf til slike ting, for man visste aldri hva som kunne skje. Hun kan miste mobilen, og da kan det komme i feile hender. Jeg har et bra forhold til min datter, og vi har snakket om kroppen, og det å utforske seg selv på en helt grei måte tidligere, og hun har ikke blitt flau. Hun har spurt om div, og jeg har svart. Har hatt flere gode samtaler på dette. For meg er det veldig viktig at hun VET at å utforske seg selv er HELT normalt. (Husker da bare hvordan jeg selv holdt på... Det jeg reagerte på her, var at hun brukte MOBILEN. Jeg fikk det liksom slengt i fleisen, og akkurat DET var ikke noe særlig. Uansett hvor godt forhold man har til ungene sine, vil man vel helst ikke se hvordan de utforsker seg selv. Blir som å tråkke over en grense... HI
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #9 Skrevet 6. februar 2009 Har du sett de laget artikkel av innlegget ditt?? http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article413299.ece
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 Har du sett de laget artikkel av innlegget ditt?? ----------- Og vi liker det IKKE; http://www.dinbaby.com/forum/thread/139591137
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 ALLE sammen som er imot dette: gå inn på linken til KLIKK.no og skriv en kommentar under repotasjen!
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2009 #12 Skrevet 6. februar 2009 Hei. Jeg har en bonusdatter på 10 år. Da jenta mi på samme alder skulle bli kjent med henne, brukte vi msn i starten. Jeg fulgte sånn halvveis med da jentungen satte kameraet på et nakent underliv. ja, hun viste rett og slett fram minihøna si til min datter. Nå var min datter så opptatt av tastaturet at hun ikke så dette, og jeg valgte å ikke kommentere det. Ikke til samboeren min engang. Jeg tenker at man bør følge litt med. Enkelte barn har et større behov for å eksponere seg selv. Bonusdatteren min har begynt å få hår på tissen, så jeg tenker jo mitt om prepubertale jenter som ønsker å vise seg fram da. Men så lenge man holder et visst øye med dem på nett og sjekker mobilen fra tid til annen så går det nok greit. Synes HI håndterte saken på en bra måte. PS! Jeg har forresten tatt bilde av både det ene og andre på mobilen jeg da... Som jeg har sendt kjæresten min til stor glede. Knis...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå