Jolina<3 Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 ...har legen gitt dere tidlig UL eller har dere bedt om det selv..? Legen min sier nemlig at det ikke er vits, selv om jeg så gjerne ville ha det, er så redd det skal skje igjen. Og det er vel litt rart at det ikke er noe vits?? For jo tidligere mann finner det ut jo fortere kan man gjøre noe med det? (Utskraping osv)
Jolina<3 Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #2 Skrevet 2. februar 2009 glemte å nevnet at dette vat til de av dere som er blitt gravid igjen etter ma/bo klem
scoobydo Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Hei! Jeg fikk ikke UL selv om jeg hadde hatt en MA, man har vel egentlig ikke krav på ekstra oppfølging før man mister for 3 gang. Men leger har nok ltt forskjellig praksis på det...om de henviser uten at man ber om det eller ikke... Jeg tok privat ultralyd i uke 10, den uken jeg mistet... syntes det var veldig greit. Jeg merket min MA med atjeg hadde småblødninger gjentatte ganger, fikk 4 ultralyder da... som legen sendte meg på...! Men svangerskap nr 2 hadde jeg ingen blødninger, og mye symptomer... så merket selv at det var annerledes..Og hadde nok derfor litt mer tro på at det kom til å gå bra ....
scoobydo Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 en ultralyd vil jo heller ikke gi deg noen garanti for at det går bra heller, om du ikke tar den før rundt uke 11-12... Og som oftest oppdager jo man at fosteret er dødt rundt de tider uansett... kanskje derfor legen din mener at det ikke er vits med ul?
dinadina Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Problemet er at selv om man har tatt ultralyd, så har man ingen garanti for at ikke noe skjer dagen eller uka etter. Så hvor ofte skal man da ta ultralyd for å berolige mor? Jeg forstår at dette er et dilemma for legene. Jeg hadde ultralyd i uke 8 (pga komplikasjoner i de to foregående svangerskapene), og fikk da se et bankende hjerte på det lille nurket. Da fikk jeg tilbakemelding på at når de først hadde sett at hjertet banket, så ville det som oftest gå bra. Men dagen før jeg skulle ha neste kontroll i uke 13, så hadde jeg noen småblødninger. Ikke verre enn jeg har hatt i tidligere svangerskap, men jeg nevnte det for jordmora. Da ble jeg sendt på ultralyd, og da var det helt stille i magen. Etter utskrapningen fikk jeg vite at hjertet hadde sluttet å slå bare få dager før ultralyden, så det var en "fersk" MA. Så, jeg kunne trolig hatt ultralyd i uke 8, 9, 10, 11 og 12 uten at jeg hadde fått signal om at noe var galt. Jeg vet ikke om jeg vil prøve igjen, men hvis så skjer vet jeg ikke helt hva jeg ønsker. Nå vil jeg nok få ekstra ultralyder pga min tidligere historikk, men uansett vil jeg nok ikke slappe av før jeg er kommet til den ordinære ultralyden.
Jolina<3 Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2009 Tusen takk for svar. Tror nok jeg bare er litt overengstlig. Har fler symtomer enn sist gang, men tanken er der.. snart går jeg inn i 2.trim. og vi skal høre etter hjertelyd neste uke.. så etter det vil det nok lette litt på "trykket" håper jeg:)
dinadina Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Jeg forstår godt at du er engstelig, men den opplevelsen du har bak deg. Jeg har den største beundring for dere som forsøker igjen etter å ha mistet. Akkurat nå vet jeg ikke selv om jeg er modig nok. Samtidig vet jeg jo at sannsynligheten er størst for at det ender bra, så følelsene og fornuften strides litt :-) Lykke til videre i svangerskapet! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå