:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 studieveileder sa at man regnet ut snittet sånn at standpunkt og eksamens karakteren i 1 fag blir til en karakter. så har man 5 i standpunkt og 3 på eksamen blir karakteren 4. men så leser jeg på samordna opptak og der virker det som om det blir stående som 2 karakterer. altså at man har en 5 og en 3. noen som vet hva som er rett? snittet mitt synker med 2 poeng om det regnes ut på sistnevnte måte. fordi mine svake fag er norsk og engelsk og da blir det jo stående flere mindre bra karakterer... noen som vet?
vildejenta Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Dette har jeg også lurt på. Etter det som står på samordna opptak sine sider så teller alle karakterer, altså ikke gjennomsnitt av standpunkt og eksamenskarakter sånn som det var før. Så jeg satser på at det er riktig info som står der.
Gjest Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Ble middelverdien slik jeg forsto det, men husk at norsk er 3 karakterer, en muntlig, en skriftlig og sidemål, engelsk regna de vel middel av forsto jeg...rart jeg har glemt det der nesten....var forvirra selv og er fortsatt ikke helst sikker på hvordan de regna det, men siden jeg kom inn på første inntaket så var det ikke så nøye heller..hehe Fikk beksjed om at de regna middelverdien av eksamens og standpunkt karakteren.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2009 jeg har ikke sidemål. så for meg er norsk 2 karakterer. om de tar med eksamens karakter blir det 3 karakterer og engelsk blir 2 i stedet for 1. det er jo ordentlig dårlig gjort for de som har problemer med språk
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2009 er du sikker? for om studieveileder har rett så blir jeg ekstremt glad.
vildejenta Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Det burde vel strengt tatt stå riktig info på samordna opptak sine sider. Der står det jo at det er regelendringer for 2009 at alle karakterer blir regnet, altså ikke sånn middelverdi regning som det var før..
Gjest -<<- Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Tjah, han hadde rett frem til i år i hvert fall. Jeg har sluttet å jobbe med slikt og ikke oppdatert meg på 2009-endringene. Men jeg vil tro Samordna har gjort det.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2009 ja da er det nok sånn at det blir alle karakteren som gjelder... da går jeg fra et snitt på 50.14 til 44, med de karakterene jeg har nå. opptakskravet i fjor på linjen jeg vil gå på var 47.2...
Gjest -<<- Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Du kan ikke forholde deg til opptakskravene for i fjor når det gjøres så drastiske endringer som i år. Disse vil jo gjelde alle andre også. Realfagspoeng vil svinne, tilleggspoeng forsvinne etc. - dermed synker det nasjonale snittet og opptakskravene dette året vil være lite sammenlignbare med de fra i fjor.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. februar 2009 ja det er sant. bare følte jeg var "sikret" en plass, men nå ble alt usikkert igjen. håper inderlig det går. for det er virkelig dette jeg vil. eller jeg kan jo komme inn et annet sted i landet, så da bli spørsmålet hvor langt man er villig til å flytte barnet bort fra barnfar for å oppnå sine egene drømmer...hm.. må snakke med han om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå