Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Er det noen her som har barn hvor bf har samvær under tilsyn og i så fall hvordan fungerer dette? Hvor er tilsynet, eller hvem fører tilsyn? Er det privatpersoner eller offentlig, og i så fall hvem dekker utgiftene for tilsyn? Og sist men ikke minst, hvorfor er det samvær under tilsyn? Mange spørsmål på en gang :-) Har en sønn på 5 år som har hatt samvær med far under tilsyn på anbefalning fra barnevern (tilsynet foregikk på et offentlig senter som drev med slikt). Var også de som dekket utgiftene for dette. I følge barnevernet her jeg bor dekker de vanligvis ikke slike saker, men gjorde et unntak i vår situasjon. Barnevernet anbefaler ingen videre samvær for barn og far på nåværende tidspunkt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Her anbefalte bv tilsyn men de kunne ikke hjelpe meg videre med det- annet enn at de anbefalte det. Dette pga rus. Tilsynet er rett og slett at samvær skjer hjemme hos barnet med de som bor der tilstede. Barnefar gikk med på dette da alternativet var å levere prøver. Kan jeg spørre hva som ligger til grunn hos dere siden det ikke anbefales videre samvær?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 kan jeg spørre om hvorfor dere fikk lov til å få tilsyn? barnefar her er hasj narkoman og periodevis piller.. men i følge barnevernet så følte barnefar seg sjikanert etter møtet med de så de ville ikke gå videre med saken. selv om de skrev i brevet at "etter undersøkelse med fars lege og politi så deler vi samme bekymringer som mor"
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Det handler litt om å ta seg lov også Først truet barnefar med at han skulle ha barnet med seg, ha 50/50 osv men han har aldri fått tatt barnet med seg. Jeg har vært i møter med barnevern, FVK og helsestasjon. Barnefar er livredd disse så sånn greit ble det lett for meg. Alle har anbefalt meg å nekte samvær uten tilsyn, min advokat også, men som sagt- ingen hjelp utover anbefalninger. Har krevd prøver, han nekter og da nekter jeg han ta med barnet. Vil han overkjøre dette må HAN innkalle til mekling eller dra meg for retten. En narkoman vil som regel ikke gå lenger enn trusler da en rettsak tross alt er en prøvelse som krever ressurser. Det er en skam at barnevernet ikke gikk videre med saken i ditt tilfelle og det er en skam at norske barn som ikke bor sammen med begge foreldrene sine ikke har like store rettigheter som andre barn. Fakta er at barnevernet som regel ikke griper inn i saker hvor barnet kan være i fare under samvær- dette sees på som den med hovedomsorgen sitt problem.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har bare ros å si om barnevernet her. De har virkelig vært til hjelp i en vanskelig sak. De har anbefalt ingen samvær fra dag en men jeg følte at min sønn hadde rett til å treffe sin far, ha samvær. Da saken var slik at barnevern og flere andre instanser mente at dette ikke var til barnets beste, syntes jeg at samvær under tilsyn skulle prøves ut for så å vurderes. Barnevernet gikk da inn for å dekke kostnader for 4 samvær for videre å vurdere om det var til barnets beste med da samvær under tilsyn. I vårt tilfelle er det helt uaktuelt at jeg er den som har tilsyn. Enden på visa var i alle fall at de ikke anbefalte noe videre samvær under tilsyn på nåværende tidspunkt. Dette er noe som skal vurderes på nytt senere. Blir litt overasket når jeg leser hvordan barnetvernet har "behandlet" deres saker mtp tilsyn og samvær med bf. Det er riktig nok ikke rus som er grunn for at det ikke er anbefalt samvær og samvær under tilsyn i dette tilfellet. Det er vold, dog ikke rettet direkte mot barnet men mot mor hvor barnet har vært vitne. Men paragrafene i barnevernsloven er jo nokså klare i forhold til foreldre med rus problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå