Gå til innhold

Er dette en vanlig for en 4 1/2 - åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

* behov for å teste grenser omtrent ustanselig- trasser enoormt mye, og setter oss foreldre på prøve omtrent i hver eneste situasjon!

* slår ganske ofte andre barn i barnehagen

* slår iblant oss foreldre

* har et voldsomt temperament- skriker og hyler og kaster iblant ting og slår og sparker villt rundt seg når han blir skikkelig rasende. '

* ser ut til å ha "uhell" med vilje ganske ofte, som f.eks. å velte glass, tømme blyantspisser utover bordet, miste tunge/harde gjenstander i gulvet etc.

Samtidig er han ubeskrivelig snill, medgjørelig og pliktoppfyllende blant andre mennesker, på butikker osv. De fleste syns han er en skikkelig snill gutt, som virker rolig og veloppdragen...

Hjelp!?!??!?! :-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

rolig og veloppdragen???

hehe, hørtes ikke sånn ut.

synes hans hørtes ganske så uoppdragen ut!

en 4,5 åring er aaaaltfor stor til å slå!!!??

har han venner? andre barn liker ikke sånn barn, skriker og hyler, slår.

off a meg..stakkers barn

Skrevet

Han ER rolig og veloppdragen. Sett utenfra..

Han har mange venner, både i og utenfor barnehagen. Han hyler og skriker ikke når han er med andre barn, og slår ikke ofte. Men er uansett helt enig i at han er altfor gammel til å slå. Skjønner bare ikke hvordan vi skal få bukt med det, ingenting ser ut til å trenge inn...

Det er hovedsakelig mot oss foreldre han reagerer på den overnevnte måten. Derfor syns andre generelt sett han er helt topp..

Skrevet

Uffda, skjønner at du blir litt fortvilet ja!

Jeg synes ikke det er helt rett å si som over her at han høres uoppdragen ut da. For alt vi vet kan det jo være at foreldrene har gjort alt for en god oppdragelse!

Kanskje du skulle tatt kontakt med fastlegen din, eller helsestasjon eller noe. Det kan jo være at han har AD HD, det skader iallfall ikke å sjekke det. -Da får dere jo det ut av verden

Lykke til :-)

Skrevet

Er dette virkelig så unormalt at det er en generell oppfatning at han trolig har ADHD eller er skikkelig uveloppdragen...?

Hjelpes....han er jo egentlig en kjempefin gutt, men han har noen skikkelig fæle episoder iblant.. :(

HI

Skrevet

Det tviler jeg ikke på! Han er sikkert supersøt og alt det der!

Det er jo ikke sikkert at han har ADHD, for all del, men det er jo greit å få sjekka det opp.

Jeg har noen venninner som har fått "oppdaga" ADHD i voksen alder, å de tror ting hadde vært mye lettere for dem hvis det hadde blitt oppdaga da de var barn.

Men det kan jo hende at sønnen din bare har et markeringsbehov, å tester grensene på dere foreldre! Jeg tror det er mange unger som klarer å tvinne foreldrene rundt lillefingern uten at foreldrene aner fred og ingen fare, du kan jo håpe at det er det han prøver på ;-)

Skrevet

Hei, jeg har fire barn, og er det noe jeg har lært av det, så er det at alle er født veldig forskjellig! Vi foreldre kan ikke gjøre noe med barnets personlighet eller lynnet, men vi kan hjelpe dem til å håndtere det på best mulig måte.

Jeg har en datter på 3 år som har akkurat det lynnet du beskriver. Hun er født med det (hun er nummer tre). Jeg merket stor forskjell på hennes voldsomme temperament fra hun var bitteliten, der i blant at hun var ekstremt utagerende, også fysisk. Hun slår, klorer, klyper og skriker når hun blir sint. Og det kan skje i alle mulige situasjoner, så det er så og si umulig å avverge 100 %. Jeg søkte råd på helsestasjonen, men følte jeg ble møtt av en holdning om noe måtte ha skjedd i livet henne, og at det var situasjons betinget. det er det ikke! Hun er sånn. Det viktigste føler jeg, er å akseptere henne som person, men ikke at hun går til angrep på oss. Hun er en veldig sårbar person, som trenger mye av oss. Hun kan være krevende, men hun har ingen diagnose, hun er bare den hun er, og det krever litt mer av både henne og omgivelsene. Men hun er super, og stor sett veldig fornuftig og empatisk :-)

Skrevet

Kjenner igjen dette, og har dere tatt det opp med barnehagen? de kan henvise till PPT og BUP slik at man kan få hjelp og veiledning i forhold til å takle dette.

Nei, det behøver aldeles ikke være ADHD!

Noen barn har mer temperament og er mer utprøvende og mer utholdende enn andre og det er spesielt foreldren eller andre som står de nær som får merke det.

Skrevet

Du er ikke alene,min sønn er også sånn.Tror det bare er medfødt temperament.Han kan også være rolig og kjempesnill.Mye roligere enn de andre barna mine.Men når han først klikker,gjør han det til gangs.Det har ikke noe med ADHD og gjøre,da jeg vet ganske mye om det.

Skrevet

Der sa du det! Den perfekte beskrivelse av min sønn også: mye roligere enn de andre barna...! De aller, aller fleste opplever ham som en veldig rolig og snill. Men når han klikker, er det HØYLYTT og VOLDSOMT!!! Heldigvis litt champagne-kork-tendens over raserianfallene hans, i og med at han spretter høøøøyt, men lander veldig kjapt igjen.. ;) Men likevel skremmende temperament! :-S

Det at han slår har jeg forøvrig virkelig store problemer med å godta- syns han er altfor gammel til å gjøre noe som han jo må vite at er vondt og negativt for den han gjør det mot..!? Huff... :(

HI

Skrevet

Hei. Jeg som lurte på om du hadde pratet med barnehagen om dette.

Slåing og kalling er oppførsel man ikke skal godta, har selv blitt anbefalt at hver gang barnet slår så skal man sette det på tenkepause. Dette er noe som tar tid, men det skal hjelpe.

Har også sett (og forklart ) at man da skal "skyve unnna" barnets arm og si med streng stemme " Det er IKKE lov å slå" (og nærmest avvise barnet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...