Gå til innhold

Hvor mange måltider: baby på 6 mnd?


Barbamama_til 2 prinsesser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har lurt litt på noe av det samme. Vi innførte mat da han var ca 4 mnd, men det har vært mye "tull" frem til nå. Har nok tilbudt ham puppen litt for ofte, men følt at jeg måtte det fordi han ikke var noe flink til å ta vann fra flaske. Mye bråk ved måltidene osv. Nå for 2 uker siden har jeg innført andre rutiner, og de er ca slik:

 

05.30 Mm (prøver å nattavvenne, men har ikke lykkes helt)

07.30 Mm

09.30 Grøt (ikke full porsjon, men kanskje 3/4 porsjon) + vann på flaske

11.00 Vann før formiddagshvil

14.00 Mm og evt litt fruktmos (vanskelig å få ham til å ta frukt etter pupp men...)

15.30 Vann eller litt pupp før ettermiddagsluren.

17.30 Middagsmat (1/2 glass eller hjemmelaget) + noen skjeer sviskemos + tran.

18.30 Mm og til sengs

 

Litt mye mm på ettermiddagen føler jeg, men jeg klarer ofte ikke roe ham uten puppen før ettermiddagsluren. Det er nok noe med kosen for å få roe ned. (Han er en aktiv/ "urolig" type) Er redd det går utover appetitten hans på kvelden. Må bli "strengere" her. Synes likevel han spiser lite til å være en så stor gutt. (9,3 kg og 74 cm.) Fint om vi kunne sammenliknet litt her ja.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat gått over fra to til tre måltider om dagen. Her er det grøt ca kl 10, middag 13-14, og grøt igjen før legging ca 18.30. Pupp ellers innimellom så ofte hun vil ha. Lillesnupp blir snart 6 mnd men er stor og matglad og ser ut til å trenge tre måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min er nå snart 7 mnd, men denne rutinen har vi hatt siden han var ca 6 mnd. Min får mme.

 

07:30 1 porsjon med grøt pluss vann fra kopp

leke og sove

 

11:30 mme

Leke/aktivitet

13:00 en liten fruktmos

Sove

 

15:00 1/2 glass med middag (Nestle) eventuellt yoghurt og så vann

Leke

 

17:30 1 stor porsjon med grøt og vann fra kopp

Leke

18:30 mme

19:00 Sove for natten

 

Før pleide jeg også å ta han ut av sengen kl 22:30-23:00 og gi han melk, så sov han resten av natten, men når vi begynte med middag da han var 6 mnd sluttet vi med det og han sover nå rundt.

Tidspunktene er selvf pluss minus en halv time:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen vår er ganske lik:

06: mm

08: Frokost: mm og/eller litt grøt

11: Lunsj: grøt + vann

14: Middag: ca: 1/3 middagsglass + vann

*16:30: av og til mm - dette er vel måltidet som burde forsvinne??

18: Kvelds: grøt + tran

19: mm og til sengs

 

Jeg har hørt at de ikke helt kan miste appetitten - siden de skal vokse så mye nå. Tredobler vel vekten sin eller noe slikt? Men tenker jo litt på det selv.

Skal de små ha så mye mm som de vil? Eller hvor mye skal de ha?

 

Snuppelupp er nå 8,5 kg (har nesten 4 doblet fødselsvekten allerede) og er 67 cm lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. mme

12. grøt og vann

15. mme

18.30 grøt og vann.

litt mme før/i sengen God natt!

 

Prøvde meg med litt middagsglass idag, og han likte lapskausen! Men hvor mye er en posjon? Slik at han da bare får vann ved siden av middagen. Tenkte å gi middagen da kl 15. Så går nok over til tre måltider med fastere føde nå denne uken. Han var 6 mnd på fredag...

Hvor mye vann drikker deres til maten? Her er det 10-20 ml. synes det er veldig lite...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min blir 6 mnd i morgen. Han er ca 70 cm lang og veier ca 9 kg. Han får mme.

 

Kl 4-6 (varierer når han våkner): ca 180 ml melk

Kl 10: Grøt av 1 dl vann + 100-140 ml melk (får gjerne melk litt i forkant av grøten, kanskje 15-30 min før)

Kl 15: Middagsmat, hjemmelaget. ca 100 ml melk (også her gjerne i forkant men ikke alltid)

Kl 19: Samme som kl 10

 

Får litt fruktmos også. Varierer når. Noen ganger etter lunsj kl 10, noen ganger etter middag, eller etter kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om de fleste (som har svart) gir 4-6 måltider? Men hvor mye drikke gir dere? MM/mme og vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt tidligere gir jeg vann til grøten, men da blir det bare drukket 10-20 ml med vann. Er det lite?

Nå får han 160ml mme x 2 (kl 8 og 15) Samt 100ml mme til legging før natten. 60 ml mme om natten, noen ganger 60x2.

Gir ikke mme til grøt/til hvert måltid da gutten er ganske stor (9kg+ og 69cm), og siden han virker fornøyd med det han får idag, så fortsetter jeg slik... emn nå skal jeg begynne med middag, og da blir det vann til maten. Får han for lite væske i løpet av dagen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste helt faste rutinen jeg har hatt på fast føde hittil er grøt kl. 19 med vann fra kopp til. Jeg har begynt å gi henne litt fra middagsglass i 13-14 tiden de siste dagene, og tenker å få inn en fast rutine på det nå. Ser her at mange gir grøt om morgenen, så jeg tenkte jeg skulle starte med det fra i morgen av. Jeg gir alltid vann til fast føde, men det er ikke mye hun får i seg. Liker best å tygge på tuten, hun :)

Amme gjør jeg innimellom måltidene, når hun ønsker det selv. Jeg ammer også like før jeg legger henne kl. 20.00.

har tenkt mye på nattavvenning i det sist, men funnet ut at jeg ikke er heeelt klar for det enda, og har bestemt meg for å vente en måned til. kanskje det blir litt lettere når vi har innarbeidet tre faste måltider med fast føde...

Hun fylte seks måneder for en uke siden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kl 7: pupp

kl 8.30: en porsjon grøt + vann.

Sove

kl 12: 130ml mme

sove

kl 15-16: 100 ml mme + litt middag og fruktmos

sove mellom 17.30-18.00

kl 18-18.30: en porsjon grøt + vann og 100ml mme

 

 

Snart 7 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 mnd jentebaby

 

ca 09.00-09.30 Pupp, står opp. leker litt

ca 11.00-11.30 mme. ca 100ml

sove

ca 13.00-14.00 mme. fruktmos. leker litt ca 120ml

sove

ca 17.00-17.30 mme. ca 150ml

ca 18.30 grøt og vann.

ca 19.00 kveldstell

ca 19.30 pupp og seng

 

Siste dagene har jeg gitt grøt frokost og.

Vi har ikke noen veldig faste rutiner, dette er bare veldig ca :)

Driver også å vender om så vi spiser ferdig før kveldstell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente 6 1/2 mnd

 

ca.6.30-7.00 - mm -

Stå opp, stelle, leke + en liten dupp

ca.10.00 - mm

Leke + en dupp

ca.13.00 - mm + grøt og vann

Leke, trilletur + en dupp

ca.16.00 - mm + har startet med litt potet og grønnsaker

Leke, kose, stelle

ca.18.30 -mm og sove

ca.22.00 -mm

ca.03.-04.00 - mm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt blir 6 mnd om en uke. Hans måltider ser omtrent slik ut:

 

03: mm

07: mm

(10: mm)

12: Halv porsjon risgrøt m sviskepuré, fruktmos til dessert

14: mm

1630: mm

1730: grøt (samme som til lunsj, men full porsjon)

1830: mm før det er natten.

 

Tenkte å begynne mer med grøt (middagsglass) nå, samt introdusere vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, trodde det kun dreide seg om måltider jeg... Vi leker selfølgelig innimellom her + at han har 4 dupper i løpet av dagen. Han er veldig flink til å ligge alene og leke. Så har vi en trilletur rundt kl 1430 på alt fra 1 til 2 timer :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Hei. Jeg har akkurat vært hos helsesøster, og de har helt fra datteren min var 4 mnd klagd over at hun veide for mye. Er snart 7 mnd nå og veier rett over 9 kilo. Hun har lenge brekt seg av fast føde og bare fått i henne mme. Nå får hun 5 måltider om dagen, der to av dem er fast føde og tre med mme. Har også noen ganger blandet full flaske med vann, men hatt i mindre mme pulver slik at hun får seg mer væske. Men skjønner ikke helt hva med jeg kan gjøre når helsesøster sier slik, føles som vi vil jeg skal sulte henne eller slanke henne! Å da de begynte å si sånn så kunne hun ikke ha annet enn melk siden hun var så liten. Føler meg som verdens værste mor hver gang jeg går fra helsesøster med tanke på vekt. Barnelege derimot sier hun er helt perfekt! Våre måltider er:                                  07:30 - mme                                                 10:30 - grøt + vann                                       13:30 - mme (prøver å gi middag men da nekter hun. Går med litt fruktmos)                    16:30-17:00 - grøt + vann                             18:00-18:30 - mme (lager en flaske på 180 ml, men tar i pulver tilsvarende en flaske på 100 ml)                                                              Føler det bare er når babyen får mme helsesøster kommenterer vekta. Barn som hele veien har veid like mye som min datter, men som får mm, får aldri kommentarer. Gjør jeg noe helt feil?           

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...