Gå til innhold

Dere som kan med kjøtt :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk 1-1,5 kg hjortekjøtt av en bekjent. Hun sa det var godt å steke som biff, måtte bare skjære det i skiver først.

Jeg er glad i å lage mat og det meste bir ganske bra også, men kjøtt får jeg aldri til selv om jeg følger alle oppskrifter til punkt og prikke. Blir alltid seigt og tørt. Så nå trenger jeg litt hjelp! :-)

Først og fremst. Sånn ca hvor tykke bør biffene være? Nå er det liksom bare en klump med kjøtt, som en stek. Bør jeg forbehandle biffene på noen måte? F.eks banke dem (hvordan og med hva?), marianere el? Om ikke jeg marinerer, når skal salt og pepper på? Før steking, eller underveis? Har lest begge deler. Hvor lenge bør de stekes sånn ca på hver side? Må væe helt gjennomstekt siden jeg er gravid, men ikke så stekt at det blir viskelærkonsistens heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har mye villt. Siden du må ha det gjennomstekt, ville jeg satsa på steik. Da blir det saftigere. Jeg synes mye marinering ødelegger smaken. Men godt med salt og pepper. Er det frossent så la det tine i kjøleskap i minst 2 døgn. Da mørnes det samtidig som det tiner. Krydre etter et døgn og pakk det i en pose.

Stek i stekepannen på høy varme rundt hele steken slik at det blir en god stekeskorpe. Godt med smør.

Stek den på 175-200 grader til steketermometeret måler 75 grader. Da er det gjennomstekt. (70 grader er roastbiff og 72 grader er kjøttet litt rosa.) La kjøttet hvile under folie mens du koker potetene (30-40 minutter) Skjærer du i det før den her "ferdighvilt" renner kjøttkrafta ut og da blir steken tørr.

Poenget med villt for å holde det saftig og smakfullt er å steke det fort ved høy temperatur.

Vil du ha ei hjemmesnekra steikanes god sausoppskrift?

Skrevet

Tusen takk for tips! Jeg kan sikkert spise det rosa i midten altså :-) Har mest lyst på biff jeg.

Kom gjerne med oppskrift på saus :-)

Skrevet

4-5 store champignon (eller blandet sopp hvis du får tak i. Alt går)

2 blokker magisk kjøttkraft (toro)

5 dl vann.

1 pk fløte

lys sausejevner.

Hakk opp soppen. Løs opp kraftblokkene i kokende vann. Ha i fløte og kok opp. visp inn sausejevning til du får en litt tykk saus. Ha oppi soppen og la den småputre i ca 5 minutter. Hvis du har stekesjy etter steken siler du den i sausen og rører rundt.

(tykkere saus og mer sopp gir en herlig stuing)

Denne sausen er så enkel og lage og så god at jeg får tårer i øynene bare ved tanken:)

Skrevet

Forresten så kan du også lage mye saus og stappe oppi kjøttbiter, sopp og grønnsaker og vips! så har du ei deilig villtgryte:)

Skrevet

Høres kjempedeilig ut! :-) Skal definitivt prøve denne...mmmm....soppsaus :-)

Skrevet

Eller..... til 4 pers.

1 pose viltsaus(Toro)

1/2 beger lettrømme

4 ss ripsgele

8 skiver geitost eller brunost.

Ripsgele og rømme som tilbehør og poteter og babygulrøtter, samt blomkål og rosenkål til.

OG SPRØSTEKT BACON !

En opplevelse du aldri vil glemme !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...