Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Har hatt såre brystvorter i 3 uker nå, dem er sprukket, blør, er hovne, knallrøde, og mega vondt å røre dem og amme. Bruker en krem Purelan, og amme sjold når jeg ammer (men er vondt likevel). Har albueskjell inni bhen, så dem ikke har kontakt med bh. Leste tips på amme debatten at man kan bruke kesam, så smurte det på i dag. Vurederer nesten og slutte og amme om det ikke blir bra snart, det renner sånn blank betendelses veske ut av sprekkene hele tiden. Noen som har tips?
NormaJean Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 har du prøvd å la vær å amme i noen dager og kun pumpe og gi på flaske? for å avlaste puppene litt? også, er det mulig du har sopp som kan forværre problemet?
zombie2be Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 kan det hende babyen din har stramt tungebånd? venninna mi sin lille hadde det, og hun sleit som deg med såre brystvorter..
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. februar 2009 SOPP NEI SÅ SKUMMELT. Hvordan finner jeg ut om det er sopp? Og hva gjør jeg da? Går det over selv?
Mjølkekua Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Huffa! Enig med andre her at du må pumpe deg for å gi brystvorta mulighet til å gro. Regner med at du har sjekket at han har riktig tak med underleppa vrengt ut, og at du lar brystvorta få lufttørre mellom hver amming (gjerne med mm smurt utover)? Jeg hadde fryktelig såre brystvorter i ca 3-4 uker. Var helt forferdelig vondt når han tok skikkelig tak - kjente at alt som hadde grodd siden forrige gang sprakk opp.. Brrr.. Så ja, skjønner hvordan du har det. Redningen min var at jeg hadde ett bryst som var mindre vondt enn det andre. Jeg pumpet derfor (som foreslått) det vonde brystet flere ganger daglig og lot han få fra det brystet som ikke var så vondt + flaske. Da fikk brystvorta gro skikkelig. Første gang jeg la han til brystet etter pumpeperioden sørget jeg for at han ikke var nysulten (da kunne han suge helt sinnsykt!) ved å la han amme litt fra det andre brystet. Det gikk helt fint!Trøsten er at det går over. Jeg har litt problemer igjen nå - han er 8 uker - men ikke i nærheten av hvordan det var i begynnelsen. Men det er fordi jeg har mye melk, og han bruker brystvorta mi som en "ventil" ved å suge med nesten lukket munn. Ellers tror jeg det kommer for mye melk på en gang (han hoster og krakler).
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Ikke skummelt, veldig vanlig og veldig lett å behandle!! Vi har sopp på kroppen alle mann, men på steder der det er fuktig og varmt over lengre tid blomstrer den ofte opp... Har mini noe hvitt belegg noe sted inni munnen eller på leppene?? Da kan man visst være ganske sikker på at det er sopp... Smertene du beskriver høres veldig ut som at det er sopp, har smertefull erfaring selv Behandling: Du må til legen og få resept på Mykostatin til å pensle i munnen på mini, også må du smøre deg med Canesten på brystvortene. Begge deler i minst 14 dager... Les mer her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31 God bedring
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. februar 2009 Men jeg klarer ikke og pumpe når brystvortene er sånn, sykt vondt. Lar dem luft tørke ja. Skal amme snart nå, gruer med som f..... Skal snakke med helse stasjonen, 3 mnd kontroll om 10 dager. Uff så frykterlig dette er. klage klage
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Ring legen i morgen!! Jeg fikk komme inn på dagen da jeg ringte om det, og ble bedre i løpet av samme dag. Ikke vent 10 dager!
Tiger79 Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 Hei Hvis jeg var deg ville jeg ringt legen og bedt om time med en gang. Høres ut som sopp. Sjekk ammehjelpen. no her finner du bilde av bryst med sopp som du kan sammenligne med. Jeg var ferdig behandlet for noen uker siden. Fikk sopp fordi jeg lakk melk som en sil, helt umulig å holde seg tør. Varm og våt hud er perfekt grobunn for sopp. Jeg hadde også åpne sår på brystvortene og innen jeg forstod at dette var mer en vanlig begynner ondt hadde jeg fått betennelse i sårene. Smerten er helt ubeskrivelig så jeg føler virkelig med deg. Ammehjelpen selger noe som heter nipple ease, sørger for at brystvorterne får luft og ikke gnisser i klær eller ammeinnlegg. Prøv dessuten avent sin brystvortekrem, den trekker bedre inn i huden enn purelan. Smerten var så godt som borte andre dagen med behandling, så det er lys i enden av tunnelen:-) Lykke til
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. februar 2009 ok takk for svar, skal ringe legen i morgen. Det er nok sopp, hun har noe hvitt på innsiden av leppene. Håper det årdner seg da.
Itsrejk Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 Jeg hadde som deg veldig såre brystvorter, og det var grusomt vondt å amme! Viste seg at jeg hadde gule stafylikokker i sårene på brystknoppene, og det gjorde vel at de ikke grodde. Men det som virkelig hjalp var å kutte ut de albueskjellene, og gå over til melkeoppsamlere som jeg kjøpte på apoteket. I skjellene ble det alt for tett, og brystknoppene ble liggende oppbløtet av morsmelk som lakk. Dette gjorde nok bare ting verre. Men med melkeoppsamlerne får brystknoppene luft, og holder seg tørre. Jeg ble faktisk mye bedre bare i løpet av det første døgnet! Du får kjøpt disse på apoteket for knappe to hundre kroner. For meg ble de definitivt redningen - håper de kan hjelpe deg også! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå