Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Hvor ofte har dere barnevakt/avlastning? Ble litt forundret over en anonym som sa jeg ikke prioriterte barna mine ved å ha barnevakt 6 kvelder på et halvt år (der 3 var i helgene og 3 noen timer en ukedag). Er det virkelig mye? Eller er det bare en av disse anonyme som prøver å provosere? Nå tenkte jeg feil da - det var 5 ganger dette halve året og en gang sist halvår. Det er 6 ganger i løpet av et fiskalår. På fire år har jeg sovet borte fra ungene én helg (bortsett fra da jeg var på føden da) og vi har ellers aldri hatt ungene borte på overnatting eller hatt barnevakter som har overnattet. Har de sitte barnevakt en helg har vi vært hjemme senes 02. Barnevakt i en ukedag er snakk om kl 16 - 20 eller 17 - 20/21. Mannen min er en del syk/skadet så det er ikke ofte han kan være alene med de små. Jeg har dermed så godt som ingen frikvelder ellers og tar det meste av barnestellet og husarbeidet hjemme. Hvor ofte har dere barnefri og hvor mye er for mye fri?
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Har barnefri ca 2 ganger i året. Skulle vært litt mer pågående og spurt om b.vakt litt oftere. men men. De som har b.vakt 2-3 ganger i¨mnd har vel litt for mye b.vakt
___ Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Vi bruker barnehage til begge to, men ellers har vi ikke hat noen netter siste året. Har hat to kvelder. Det var hyggelig. Likevel hender det jo vi er borte fra ungene, men da bare en av oss av gangen.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Vi bruker kun besteforeldre og onkel. Da som regel bare et barn av gangen, utenom etter leggetid. Det hender av og til at vi legger barna som vanlig så ser besteforeldre tv hos oss.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Vi har så og si aldri barnevakt, skulle vel egentlig tenke meg å ha det oftere.. Denne våren er det 3 år siden vi sist hadde barnevakt over natten så jeg og mannen kunne gå ut sammen. Har hatt barnevakt noen timer på kvelden så vi har fått gått ut og spist middag sammen en gang etter det. Ellers har vi ikke hatt barnevakt i det hele tatt etter av vi fikk tredje barnet for snart to år siden. Vi er jo ute av huset med jevne mellomrom likevel da, men hver for oss, og som regel etter åtte (leggetid). Hender en av ungene sover hos bestemor en natt, men da har vi jo likevel de to andre hjemme så vi har ikke barnefri. Synes ikke du høres helt gal ut jeg da, 6 ganger i halvåret skulle bli ca en gang i måneden det, tror overhodet ikke det er så uvanlig. Hadde mine unger hatt besteforeldre som var yngre enn 80 år, eller barnløse tanter og onkler hadde sikkert vi også benyttet oss av barnevakt oftere.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Har aldri barnevakt, jeg. Men har avlastning en helg i måneden(skal hvertfall ha det. Handicapet barn). BF har ikke barna. Det du HI skisserer er jo ingenting, egentlig. En skal faktisk ha litt fri fra barn, og ta vare på seg selv, for å være best mulig forelder:) Det er ikke sagt at en er kjempegod forelder om en knapt forlater deres side i mange år. Det er ikke det som lager en god forelder. Som på flyturer; ta på egen oksygenmaske før du hjelper andre. Stell godt med deg selv, for å ha mest mulig å gi til andre. Dette gjelder også i forhold til egne barn.
lise75 Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 jeg og mannen min vi har ikke hatt barnevakt på snart 4 år og vi har 4 barn.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #8 Skrevet 2. februar 2009 Barnet mitt er 2 år og jeg har enda ikke hatt barnevakt. Har barnehageplass da, men har ikke hatt behov for barnevakt ennå. Jeg har masse frikvelder, for barnet mitt sover alltid så godt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #9 Skrevet 2. februar 2009 jeg har nylig fått avlastningshjem til gutten min 1 helg i mnd før det hadde jeg sjelden fri...
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har tre barn..på 10, 7, og 2 år.. De eldste er på skolen..minstemann er hjemme Vi hadde barnevakt for .1,5 år siden... men ingen av de har vært borte over natten enda... de gangene vi har hatt barnevakt er det kun for kvelden.... skulle gjerne hatt avlastning eller en helg fri, men desverre ingen å spørre... Har ikke engang barnevakt til min neste fødsel i april..så far må nok passe barna mens jeg føder...slik har vi det..
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 Da må jo jeg være en uhorvelig dårlig mor i manges øyne, for vi har barnevakt ofte, sett i forhold til de fleste som har skrevet inn på dette innlegget. Her har vi pleid å hatt fri ca en kveld i uka, da som regel fra rett etter leggetid og utover kvelden, men mange ganger fra tidligere på ettermiddagen. Jeg har til vanlig en jobb som gjør at jeg er vekke 2-3 døgn i strekk, og dersom pappa'n skal få gjøre noe enkelte kvelder/etm når jeg er på jobb, må vi ha barnevakt. I tillegg er det deilig å ha mulighet til å gjøre noe sammen som kjærester av og til, uten å ha ungen med. Ungen er ofte på overnattingsbesøk hos mormor og morfar, minst etpar overnattinger iløpet av en tomåneders periode. Mer blir det nå som hyttesesongen starter for fullt, siden de gjerne vil ha henne med. Foreldrene mine har henne gjerne en hel helg når de først passer henne, og så lenge de ønsker det selv, sier jo ikke jeg neitakk til det... Jeg tror det er sunt å prioritere seg selv, for min del opplever jeg at jeg får mer overskudd når jeg slipper å være husmor og mamma absolutt hele tiden. Jeg ser heller ikke noe galt i å bruke den familien og vennene man har rundt seg, når de selv gir uttrykk for at de ønsker å være barnevakt.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 Vi har barnevakt noen timer når vi er på besøk hos besteforeldrene til baby, fordi de vil ha ham for seg selv:p men fri ved at noen besteforeldrene har barnet natten over skjer sjelden, men ofte nok;) Vi er flinke til å bruke de resurssene vi har, og syns ikke det er negativt at babyen vår er hos besteforeldrene sine. Blir vel kanskje at besteforeldrene har ham natten over i helgen 1 helg annehver måned sånn ca. Men vi bor 45 min unna med bil, så besteforeldrene ser ham ikke langt nær så ofte som de ønsker:(
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #13 Skrevet 2. februar 2009 Om man har lite eller mye barnevakt er vel opptil seg selv og bestemme. Vi har endel barnefri, men det er fordi ungene vil til bestemor og bestefar for å overnatte og ikke fordi at vi trenger barnevakt. Skal jeg nekte ungene den gleden de har av å overnatte fordi det har overgått grensen med en gang i mnd. Hvis ungene hadde fått full frihet hadde de helt sikkert ligger der en natt iuka, de bare elsker det. De koser seg halvt i hel, ligger i dobbelt senga alle mann og skravler og spiser frokost og gjerner bader i flere timer i badekaret.
Gjest Skrevet 2. februar 2009 #14 Skrevet 2. februar 2009 Eg har barnefri kvar onsdag og annakvar helg.
Gjest Skrevet 2. februar 2009 #15 Skrevet 2. februar 2009 Varierer litt, men foreldrene mine har ungene noen timer hver uke når pappa er hjemme, og gjerne ei natt i ny og ne, svigers bor litt lengre unna, de kan ha ungene ei helg av og til( ca annen hver mnd), oppi ei uke i ferietider. Og skal vi noe spesielt så stiller de også opp så sant de har anledning, og skulle ikke de ha anledning så har jeg både en søser, kusiner og ei tante som kjenner ungene godt og som gjerne passer hvis det er noe, men det er heller skjeldent vi ber om, må være noe viktig. Ikke bry deg, noen er kansje misunnelige, gjør godt å ha litt tid for seg selv til annet av og til. Så lenge barna er hos kjente, trygge og gode voksne så ser jeg ikke noen problemer der.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #16 Skrevet 2. februar 2009 Kan ikke si jeg har barnefri mye, selv om de er endel vekk. Her har vi to sett med besteforeldre som støtt og stadig har barnebarna sine. Skal de på hytta, spør de om de vil være med. Skal de sette poteter i hagen, blir de med osv. Min far kan finne på å ringe en søndagskveld: skal ungene noe i morra? om jeg svarer nei, så tar det en halvtimes tid før han er her og henter ungene. Tror han får abstinenser om det går en stund mellom hver gang. Hver gang han skal gjøre noe gøy på jobb (ganske allsidig og morsom jobb å være med på for barnebarna) så ringer han og vil ha de med på jobb. Har også en søster som tar med seg mine barn på ferie, for at hennes gutt skal få noen å leke med blandt annet. er vist roligere å dra på ferie med tre barn enn ett. Nå har jeg jobbet de fleste helger i hele høst, så da får jeg litt mindre dårlig samvittighet når de har det gøy hos besteforeldre. Uten at jeg har spurt om de kan være barnevakt. De kunne vært hos min mann uten problemer, men de får bestemme selv hva de vil. De er så og si ikke hos sin far. Men meg og min mann har en ukes barnefri hver sommer. Uten hans og mine barn. Trenger sårt den uken for å få ladet opp batterier, ikke minst det å pleie kjærligheten litt. Merker at det tar mere på å være en familie med barn på hver våre kanter, enn å kun være mann og kone med felles barn. Sjeldent jeg spør om barnevakt, det skal mye til for at jeg spør om. Ungene stortrives slik vi har det. Tror vi har noen sett med overivrige besteforeldre, som er skikkelig tussete. (som min far i fjor sommer som hadde en ukes ferie alene på hytta. Da hentet han alle tre barnebarn og min søster huns som er rimelig aktiv. Da kunne han ta ferie, når han hadde litt å pusle med. Han kunne jo ikke sitte på hytta å slappe av en hel uke alene............ det kunne jo blitt kjedelig)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå