Cocono Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Vi planlegger å flytte til Kina etter at barnet er født (termin begynnelsen av juli), men er litt usikker på hvor tidlig vi bør/kan reise etter fødsel, noen som har erfaringer med å flytte utenfor Europa med en liten baby? Ideelt sett ønsker jeg å vente til babyen er rundt 3 måneder, men omstendigheter tilsier at vi må reise før, når babyen er 1,5-2 måneder. Jeg tenker mest på om babyen er robust nok så tidlig til å takle omveltningen, om vi får tid til å ta alle vaksiner som bør tas etc... Noen med erfaring på området?
Mamma til gullgutt Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Hei Cocono Vår sønn var 2 måneder da vi flyttet fra Norge til Usa. Vi hadde bestemt flyttingen lang tid i forveien, og jeg er glad for at jeg var "mentalt forberedt" på å flytte - for når man som førstegangsmamma plutselig står der med en bitteliten baby i armene, så virker det helt vanvittig å dra fra alt og alle. Men bare for å si det med en gang - det gikk veldig fint:) Før vi reiste var det en del som måtte ordnes. Det som kanskje er det viktigste er at passet kommer på plass. Det kan ta litt tid før barnet registreres i Folkeregisteret, slik at pass kan utstedes. Vi måtte ringe noen ganger til Folkeregisteret og purre, for å være sikker på at det skulle ordne seg. Vi gikk til fotograf og tok bilder av småtten da han var 10 dager, sånn at vi ihvertfall hadde bildet klart. Å få en 10 dager gammel baby til å ha åpne øyne, lukket munn og se rett i kamera var en liten utfordring - kanskje klarer man det ikke på første forsøk, så da kan det være fint å ha mulighet til å prøve igjen et par dager etterpå Nå vet jeg ikke hvordan det er med Kina og vaksiner, men for vår del så reiste vi uten å vaksinere sønnen vår. Jeg snakket med hs om dette, og hun ville anbefale å følge det amerikanske vaksineprogrammet, som er nokså likt det norske. Da han var 3 måneder fikk han sine første vaksiner. Det gikk fint. Jeg fullammet da vi reiste over første gang, og det gjør det selvfølgelig veldig enkelt i forhold til mating. Vi var hjemme i julen, og da var sønnen vår 6 mnd, og fikk også mme på flaske. Hvis du ikke ammer, eller delammer anbefaler jeg å ta med ferdigblandet mme, som man får kjøpt i butikken. Det er også enkelt i forhold til sikkerhetskontroll. Babyer er utrolig flinke til å tilpasse seg. Å reise langt med en liten en har jeg erfart ikke er noe problem. Det viktigste er at mor og far er rolige og trygge på det som skjer, så vil det også smitte over på barnet ditt. Det er selvfølgelig individuelt hvordan et barn takler en sånn tur, og jeg kan ikke annet enn å fortelle hvordan det var for oss. Det er mange tips omkring det å flytte til utlandet og en ting som er viktig at du sjekker er frivillig medlemskap i folketrygden. Det er også en prosess som tar tid (vet ikke om dette er aktuelt for dere). En annen ting er at du kanskje må bestille flybillett før du faktisk har født - det ble litt styrete for vår del. Men alt ordner seg somregel til slutt:) Dette var litt info, det er uendelig mye mer av nyttige ting, og det er sikkert masse du lurer på. Hvis du ønsker mer info, kontakt, råd eller andre ting må du gjerne sende meg noe til postkassen min, så skal jeg bidra så godt jeg kan! Lykke til med svangerskapet og videre forberedelser!
Cocono Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2009 Tusen takk for informativt innlegg! Nå ble jeg litt roligere til sinns:-) Fikk for meg at vi er helt sprø som skal flytte så langt med en så liten baby, så da er det beroligende å lese om flere som har gjort det samme med godt resultat! Undersøkte litt ang vaksiner i går, det virker mest fornuftig å vente med vaksinasjon til man flytter og følge det kinesiske vaksinasjonsprogrammet. Min store skrekk er at babyen blir smittet av noe når vi kommer bort dit før imunforsvaret hans er i stand til å takle det.... Slike ting kan man vel aldri gardere seg mot, men sjansene er vel relativt små om man tar normale forhåndsregler. Igjen, takk for svar, det kommer nok til å dukke opp mange spørsmål etterhvert, så da dukker det nok opp en beskjed i postkassen din:-)
frilly Skrevet 24. februar 2009 #4 Skrevet 24. februar 2009 Vi flyttet til Asia da babyen var ca 2 mnd. Det var faktisk langt mindre traumatisk enn forventet! Vi reiste til et utviklingsland, så vi tok litt ekstra vaksiner før vi dro. Hun fikk BCG og noe annet (tror det var Hep) på barsel, og første dose av vaksineprogrammet rett før avreise. Anbefaler å diskutere litt med ulike instanser og så gjøre opp din egen mening. Feks reiseklinikken i Oslo, helsesøster, jordmor el lege på svangerskapskontroller etc. Jeg erfarte også at det er lurt å purre på fødselsattesten fra folkeregisteret, men den kom raskt når vi økte på presset... Passet kommer veldig raskt etter innlevering av papirer. Vi betalte 100kr for å få passbilder tatt på en fotobutikk, anbefaler dette da du er garantert et bilde med åpne øyne etc etc, det er så mange krav til passbilder nå. Og så slipper du strevet. Jeg lurte selv fælt på om jeg kom til å føle at avreisen var for tidlig, men faktisk var det helt ok. Hvor slitsomt det vil bli i Kina avhenger litt av om dere må etablere dere selv (finne sted å bo, møblere og få tak i alt av småting man trenger, få tak i hushjelp etc) eller om arbeidsgiver ordner dette. Vi har flyttet mye internasjonalt, og det ER slitsomt når man ordner alt selv, dog avhenger det jo litt av sted og hva som er tilgjengelig (jeg har brukt alt fra 4 uker til 6mnd på å etablere mitt hjem). Mange som må ordne hus og hjem for egen maskin velger å la den som skal begynne i jobb reise og ordne en del av dette før den andre partner med barn kommer etter. Hm. Vet ikke om dette hjelper noe. Men lykke til! Og husker jeg ikke feil er det tilogmed Ikea i Beijing! Der får man jo tak i masse, vi har måttet få det meste av barnemøbler etc spikret lokalt!
snø* Skrevet 10. mars 2009 #5 Skrevet 10. mars 2009 Hei! Vi flytta til Kina da vår yngste var 4 mnd. Vi fikk unna dei fleste vaksiner før vi dro, men har berre positive erfaringer med lege/sjukehus her. Det er dessuten mange som har fått barn her og det fungerer kjempefint! Vi bur i Shanghai og her finn ein alt ein treng til ein liten baby. Her er IKEA, H&M og mange andre kles/utstyrsbutikkar. Lykke til, det er ei spennades tid for deg no! Var veldig nervøs og spendt sjøl - men har det veldig fint her no!
Lillemor + bittelillemor Skrevet 12. juni 2009 #6 Skrevet 12. juni 2009 Hei, lenge siden noen har skrevet på denne tråden nå. men prøver likevel jeg Jeg skal også flytte til Kina til høsten, men vi planlegger å føde der, da jeg ikke hadde lyst til å være igjen i Norge i nesten et halvt år alene etter at min man begynner i sin jobb der nede. Har for øvrig hørt av andre at de har et veldig bra vaksinasjonsprogram der nede, de tar de "vanlige" vaksinene som tas i Norge, i tillegg til et par ekstra som de tar pga spesifikk risiko der nede (husker ikke detaljene nå dessverre). Jeg har også hørt at man får tak i "alt" man trenger av babyting der nede, men at det kan være lurt å ha med egen morsmelkserstatning. jeg planlegger også å ta med litt ekstra ting til babyen fra Norge, type kremer, tran, solkrem, osv. hvor i Kina er/skal dere andre? vi skal til Hong Kong. hadde vært koselig å "kjenne" noen andre nordmenn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå